تنهایی مزمن با تنهایی چه تفاوتی دارد؟ + کدام بدتر است؟

خط سلامت: اگر مدت طولانی است که احساس تنهایی می‌کنید و به نظر نمی‌رسد این احساس از بین برود، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر به نام تنهایی مزمن باشد.

تنهایی مزمن با تنهایی چه تفاوتی دارد؟ + کدام بدتر است؟

 چه کسانی در معرض خطر تنهایی مزمن هستند؟ همه ما هر از گاهی احساس تنهایی می کنیم. این احساسات اغلب مختصر هستند و با زمان هایی مرتبط هستند که احساس می کنیم نیاز ما به تماس و روابط اجتماعی برآورده نمی شود. اما همیشه تنهایی مثل تنها بودن نیست.

به گزارش خط سلامت ممکن است انتخاب کنید که تنها باشید و بدون معاشرت زیاد با افراد دیگر شاد زندگی کنید، یا ممکن است این تجربه را رضایت بخش و تنها بدانید. ممکن است ارتباطات اجتماعی زیادی داشته باشید، در یک رابطه یا در اطراف خانواده باشید و همچنان احساس تنهایی کنید. این می تواند اتفاق بیفتد به خصوص اگر در محاصره افرادی باشید که شما را درک نمی کنند یا به شما اهمیت نمی دهند.

تنهایی مزمن

علائم و نشانه های تنهایی مزمن بسته به شرایط شما و اینکه چه کسی هستید متفاوت است. اگر به طور مداوم برخی یا همه موارد زیر را احساس می کنید، ممکن است با احساس تنهایی مزمن روبرو شوید:

توهیچ دوست صمیمی ندارید افرادی که می بینید، آشنایان معمولی هستند که می توانید با آنها وقت بگذرانید، اما ارتباط عمیقی با آنها ندارید.

حتی زمانی که توسط افراد دیگر یا در گروه های بزرگ احاطه شده اید، احساس انزوا را تجربه می کنید. ممکن است این احساس را داشته باشید که دائماً به بیرون نگاه می کنید.

شما با این احساس دست و پنجه نرم می کنید که به اندازه کافی خوب نیستید.

وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنید، تعاملات شما سطحی به نظر می رسد و از نظر عاطفی چیز زیادی از مردم دریافت نمی کنید.

وقتی با دیگران معاشرت می کنید دچار خستگی و فرسودگی می شوید.

چه کسانی در معرض خطر تنهایی مزمن هستند؟

در حالی که هر کسی می تواند احساس تنهایی مزمن کند، مطالعات نشان می دهد افراد خاصی بیشتر در معرض خطر هستند. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد جمعیت‌های مهاجر، لزبین، همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا بیش از هر گروه دیگری احساس تنهایی می‌کنند. دلایل این امر انزوای اجتماعی

 است.

عوامل دیگری که ممکن است احتمال تجربه تنهایی مزمن را افزایش دهند عبارتند از:

کنار گذاشته شدن از فعالیت های اجتماعی به دلیل کمبود پول

مشکلات سلامتی یا جسمی که بیرون رفتن را سخت می کند

تک والد بودن یا مراقب بودن

کمبود دوستان یا خانواده

روابط ضعیف یا شکسته با خانواده 

تجارب گذشته سوء استفاده جنسی یا فیزیکی، که ممکن است ایجاد روابط نزدیک را دشوارتر کند

مشکلات سلامتی طولانی مدت

تنهایی مزمن و مشکلات سلامتی

تنهایی مزمن ممکن است بر سلامت روحی و جسمی تأثیر منفی بگذارد. برخی از رایج ترین شرایط عبارتند از:

التهاب بدن

افسردگی و اضطراب

عزت نفس پایین

مشکلات خواب

دیابت

فشار خون بالا

افزایش استرس

برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که تنهایی مزمن باعث افزایش 29 درصدی بیماری عروق کرونر قلب و افزایش 32 درصدی در خطر سکته می شود.

همین مطالعه همچنین نشان داد افرادی که تنهایی مزمن را تجربه می‌کنند بیش از دو برابر بیشتر از افرادی که تنها نیستند در سال‌های آخر زندگی خود به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

حتی این احتمال وجود دارد که تنهایی مزمن و خطرات سلامتی ناشی از آن، عمر شما را کوتاه کند.

تغییراتی که می توانید ایجاد کنید

به احساسات خود توجه کنید. اگر متوجه شده اید احساس تنهایی شما از بین نمی رود، وقت آن است که کمک بخواهید.

روی ارتباط اجتماعی بیشتر کار کنید. به جای تکیه بر رسانه های اجتماعی، سعی کنید شخصاً با افراد ارتباط برقرار کنید. برنامه هایی را تنظیم کنید که از آنها لذت خواهید برد و آنها را در تقویم خود علامت بزنید.

داوطلب شدن را در نظر بگیرید. انجام کارهای کوچک مهربانانه یا شرکت در رویدادهای داوطلبانه بزرگتر می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و حس هدفمندی را تقویت کند  و راهی عالی برای پیدا کردن دوستان جدید باشد .

کمی آفتاب بگیر سعی کنید تمام وقت خود را در خانه سپری نکنید. در عوض، در یک روز خوب پیاده روی در بیرون از خانه یا پیاده روی در پارک مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

روی کیفیت تمرکز کنید. وقتی با دیگران در ارتباط هستید، مطمئن شوید که آن را به شیوه ای مثبت و سالم انجام دهید. تعداد افرادی که با آنها در تعامل هستید مهم نیست. این در مورد کیفیت تعامل و احساسی است که در شما ایجاد می کند.

یک گروه با علاقه مشترک پیدا کنید. بسیاری از سازمان ها رویدادها و فعالیت هایی را برای بزرگسالان گرد هم می آورند. سعی کنید برخی از جستجوهای آنلاین برای سرگرمی های مورد علاقه خود انجام دهید و ببینید آیا گروهی در نزدیکی شما وجود دارد که بتوانید به آن ملحق شوید.

درمان تنهایی مزمن

اگر با تنهایی مزمن سر و کار دارید، فقط به این معنا نیست که احساس تنهایی می کنید. اگر کنترل نشود، می تواند شما را در معرض خطر مشکلات عاطفی و فیزیکی جدی قرار دهد.

هر چه زودتر دست به دست شوید، سریعتر می توانید کمک دریافت کنید و در مسیر بهبودی قرار بگیرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان