اگر این 4 علامت را دیدید با یک روغگوی بیمار و پاتولوژیک روبرو هستید + درمان

خط سلامت: کسی که زیاد دروغ می گوید "دروغگوی بیمارگونه" نامیده می شود. بی صداقتی عادت خوبی نیست، اما همیشه با تعریف دروغگویی بیمارگونه همخوانی ندارد. ‌

اگر این 4 علامت را دیدید با یک روغگوی بیمار و پاتولوژیک روبرو هستید + درمان

 

دروغگوهای بیمارگونه اغلب بدون هیچ دلیل موجهی دروغ می گویند.

به گزارش خط سلامت آنها با رفتارشان به خود آسیب می زنند، اما با وجود هر عواقبی به انجام آن ادامه می دهند.

 

دروغ پاتولوژیک چیست؟

دروغ گفتن یک رفتار رایج در انسان است. وقتی کسی دروغ می گوید، اغلب دلیل روشنی برای این کار وجود دارد. دروغ ممکن است به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف مورد استفاده قرار گیرد.

اما دروغگویی بیمارگونه اغلب بدون دلیل و بدون توجه به عواقب انجام می شود. این دروغ ها گسترده و مفصل هستند و اصرار برای گفتن آنها اجباری است. دروغگوهای بیمارگونه اغلب داستان می سازند، حتی اگر به آنها آسیب برساند. آنها ممکن است به دلیل دروغگویی شغل خود را از دست بدهند و روابط خود را خراب کنند

روشن نیست آیا دروغگویان بیمارگونه می فهمند آنچه می گویند درست نیست. برخی از مردم چیزهایی را که می گویند باور می کنند، حتی زمانی که آن چیزها آشکارا نادرست است. دیگر دروغگویان بیمارگونه اعتراف خواهند کرد که تنها زمانی دروغ گفته اند که دروغ آنها ثابت شود. ‌

دروغگویی پاتولوژیک معمولاً زمانی شروع می شود که فرد در سنین نوجوانی قرار دارد. آنها اغلب این الگو را برای سالها ادامه می دهند. 

این رفتار می تواند بخشی از یک اختلال شخصیتی مانند ضد اجتماعی ، خودشیفتگی و هیستریونیک باشد. شرایط دیگر، مانند اختلال شخصیت مرزی نیز ممکن است منجر به دروغ‌های مکرر شود، اما این موارد آسیب‌شناختی در نظر گرفته نمی‌شوند. همچنین برخی افراد به سادگی دروغ می گویند اما شرایط دیگری ندارند.

صدها سال است که روانپزشکان دروغ های بیمارگونه را تشخیص داده اند. به آن "pseudologia fantastica" یا "mythomania" نیز می‌گویند. این به عنوان یک تشخیص رسمی در کتاب راهنمای روانپزشکی به نام DSM-V ذکر نشده است . اما این یک وضعیت واقعی و نگران کننده است.

صرف نظر از دلیل دروغ گفتن، دروغ گفتن می تواند ناراحت کننده باشد. اگر کسی زیاد به شما دروغ می گوید، می توانید یاد بگیرید که دروغ های او را تشخیص دهید. همچنین اگر تصمیم به درمان گرفتند می توانید از آنها حمایت کنید.

ویژگی های دروغگویی پاتولوژیک

کارشناسان وقتی می‌خواهند بفهمند کسی دروغگوی بیمارگونه است، به دنبال چهار رفتار اصلی هستند:

دروغگویی بیش از حد

دروغگوهای پاتولوژیک بیش از دیگران دروغ می گویند. آنها داستان هایی می سازند که به اندازه کافی واقعی به نظر می رسند که مردم آنها را باور کنند. سپس برای پشتیبان گیری از دروغ های اصلی، دروغ های بیشتری اضافه می کنند.

دروغ هایی که آنها می گویند را می توان عجیب و غریب و به راحتی رد کرد. به عنوان مثال، ممکن است به دروغ ادعا کنند که جایزه ای دریافت کرده اند یا بگویند که اعضای خانواده که هنوز زنده بودند فوت کرده اند.

دروغ گفتن بدون دلیل موجه

بسیاری از مردم برای جلوگیری از عواقب ناخوشایند دروغ های کوچک می گویند مثلاً به جای اعتراف به اینکه بیش از حد خوابیده اند، می گویند به خاطر ترافیک دیر آمده اند .

اما دروغگویان بیمارگونه انگیزه روشنی ندارند. آنها داستان هایی را تعریف می کنند که به دردشان نمی خورد و ممکن است وقتی حقیقت آشکار شود واقعاً به آنها آسیب برساند. ‌

دروغگویی پاتولوژیک دراز مدت است

مشکل دراز مدت دروغگویی پاتولوژیک معمولا برای سال ها اتفاق می افتد. اغلب از دوران نوجوانی شروع می شود و به طور نامحدود در تمام زمینه های زندگی ادامه می یابد. بی صداقتی آنها ممکن است چیزی باشد که مردم بیشتر از آنها به یاد می آورند.

دروغ گفتن علامت بیماری روانی دیگر نیست

یک دروغگوی بیمارگونه ممکن است شرایط روانی دیگری مانند افسردگی یا اضطراب داشته باشد. اما این دلیل دروغگویی آنها نیست. دروغ گفتن پاتولوژیک یک وضعیت است، نه علامت چیز دیگری.

درمان دروغگویی پاتولوژیک

درمان این رفتار پیچیده است. هیچ دارویی آن را برطرف نمی کند. بهترین گزینه روان درمانی است ، اما حتی آن نیز می تواند چالش هایی ایجاد کند. به این دلیل که دروغگویان بیمارگونه ممکن است به جای پرداختن به رفتار دروغگوی خود به درمانگر خود دروغ بگویند.

درمان بستگی به نیاز آنها و پاسخ آنها در طول جلسات درمانی دارد. یافتن یک درمانگر واجد شرایط و با تجربه برای طولانی مدت کلید مدیریت این بیماری است.‌

اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم دروغگویی پاتولوژیک را دارید، کمک گرفتن بسیار مهم است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان