سهم روانشناسی در انتخاب رنگ قرص ها + رنگ ها در احساسات جهانی

ط سلامت: روانشناسی رنگ چیست؟رنگ بی سر و صدا نقش مهمی در نحوه تجربه از جهان دارد. رنگ می تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد، برنامه خواب را تغییر دهد و حتی طعم غذای را تغییر دهد. روانشناسی رنگ بسیاری از ارتباطات دیگر بین شما و رنگ است.

سهم روانشناسی در انتخاب رنگ قرص ها + رنگ ها در احساسات جهانی

روانشناسی رنگ ، رنگ ها را با احساسات و رفتار مرتبط می کند. این نشان می دهد چگونه رنگ در خلق و خو نقش دارد و حتی می تواند در روال سلامتی گنجانده شود.

به گزارش خط سلامت برای کسب و کارها، روانشناسی رنگ تصمیماتی مانند بسته بندی محصول و لوگوی برند را تعیین می کند. 

ریشه های باستانی روانشناسی رنگ

مردم از دیرباز مجذوب رنگ بوده اند و قدرت آن را بر خلق و خو و رفاه درک کرده اند. رنگ در مصر باستان، چین و یونان برای برانگیختن احساسات، کمک به اعمال معنوی و درمان انواع شرایط استفاده می شد. در حالی که ماهیت رنگ هنوز شناخته نشده بود، اثرات قدرتمند آن مشهود بود.

درک مدرن از رنگ ها اکنون رنگ را می توان با اصطلاحات علمی درک کرد. اسحاق نیوتن زمانی که منشوری را در نور خورشید قرار داد و رنگین کمانی را در سمت دیگر دید، متوجه شد نور سفید از رنگ های زیادی تشکیل شده است. او در کتاب Opticks در سال 1704 چرخه رنگ را ارائه کرد و توضیح داد چگونه هر رنگ با طول موج متفاوت نور تعیین می شود.

همانطور که پیشرفت های علمی نیوتن و دیگران برخی از رمز و راز رنگ را آشکار کردند، قدرت آن به عنوان یک ابزار درمانی هنوز در حال بررسی بود. در سال 1810، یوهان ولفگانگ فون گوته نظریه رنگ ها را منتشر کرد . این اثر مهم رنگ ها را با احساسات پیوند داد و دری را برای روانشناسی رنگ مدرن باز کرد. 

در دهه 1940، ارتباط بین مردم و رنگ ها از این هم فراتر رفت. کار K. Goldstein و دیگران این ایده را ترویج کرد که رنگ ها بر فیزیولوژی و اعمال انسان تأثیر می گذارند. این ارتباطات به شیوه های هنر درمانی و رنگ درمانی توسعه یافت.

کاربردهای کنونی روانشناسی رنگ فراتر از رنگ درمانی، روانشناسی رنگ امروزه در تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. تصمیمات برندسازی و طراحی محصول بر اساس نحوه واکنش افراد به رنگ های خاص گرفته می شود. از اصول روانشناسی رنگ نیز در طراحی بهینه فضاهای کار، مدرسه و زندگی استفاده می شود. یک پزشک ممکن است اتاق انتظار خود را به رنگ سبز روشن درآورد تا احساسات آرام را در بیماران مضطرب خود ایجاد کند.

رنگ ها و احساسات

اگر فکر کردن به رنگ قرمز باعث می شود به عشق فکر کنید، تنها نیستید. در یک نظرسنجی بزرگ بین فرهنگی که شامل 30 ملت و 22 زبان بود، ارتباط عشق و سایر احساسات با رنگ ها جهانی بود.

در این مطالعه بین المللی، از افراد خواسته شد تا یک احساس را برای ارتباط با هر رنگ انتخاب کنند. در اینجا رایج ترین احساسات مرتبط در نظرسنجی آمده است:

قرمز برای 68 درصد از مردم به معنای عشق است. 

نارنجی برای 44 درصد از مردم به معنای شادی است. 

رنگ زرد برای 52 درصد از مردم به معنای شادی است.

سبز برای 39 درصد از مردم به معنای رضایت است.

آبی برای 35 درصد افراد به معنای آرامش است. 

فیروزه ای برای 35 درصد مردم به معنای لذت است.

بنفش برای 25 درصد مردم به معنای لذت است.

صورتی برای 50 درصد از مردم به معنای عشق است. 

رنگ قهوه ای برای 36 درصد مردم به معنای انزجار است. 

سیاه برای 51 درصد از مردم به معنای غم و اندوه است. 

خاکستری برای 48 درصد از مردم به معنای غم و اندوه است. 

رنگ سفید برای 43 درصد از افراد به معنای آرامش است. 

در حالی که احساسات خاص می تواند به صورت فردی و فرهنگی متفاوت باشد، این واقعیت که مردم رنگ را با احساسات مرتبط می کنند، جهانی است. از آنجا که احساسات و رنگ‌ها به هم گره خورده‌اند، جای تعجب نیست که مشاهده رنگ‌ها احساسات را برانگیزد.

رنگ، اشباع و روشنایی بر نحوه واکنش به رنگ در محیط تأثیر می گذارد. رنگ‌های قرمز بیشترین برانگیختگی عاطفی را ایجاد می‌کنند، آبی کمترین را ایجاد می‌کنند و سبز در این میان است. رنگی که بسیار روشن و بسیار اشباع شده باشد، قوی ترین واکنش احساسی را ایجاد می کند.

رنگ درمانی

درک ما از رنگ و روانشناسی در کنار هم قرار می گیرند تا زمینه ای به نام رنگ درمانی را ایجاد کنند. رنگ درمانی، همچنین به عنوان کروموتراپی شناخته می شود، بر این ایده استوار است که هر رنگ در طیف نور مرئی دارای طول موج و ارتعاش منحصر به فردی است. این طول موج ها تکانه های الکتریکی یا میدان های انرژی تولید می کنند که بر بدن انسان تأثیر می گذارد. 

رنگ های مختلف فواید سلامتی متفاوتی دارند. نمونه ای از مزایای سلامتی ادعا شده توسط رنگ درمانی عبارتند از: 

قرمز: محرک و افزایش اشتها  

نارنجی: خلق و خو و عملکرد  احتمالی تیروئید را بهبود می بخشد

زرد: تمرکز را افزایش می دهد و احتمالاً آرتروز را درمان می کند

سبز: رنگی آرام بخش است و ممکن است متابولیسم را   بهبود بخشد

آبی: اشتها را فرو می نشاند و دردهای  میگرنی را درمان می کند

نیلی: ظاهراً سلامت روان را ارتقا می دهد. 

بنفش: به مدیتیشن و مشکلات غدد درون ریز کمک می کند

کروموتراپی در کلینیک های سلامت جایگزین انجام می شود و گاهی اوقات از چراغ های LED برای ایجاد رنگ درمانی استفاده می شود. این دارو اضطراب ، افسردگی ، فشار خون بالا و اختلالات خواب را درمان می کند . این یک درمان جایگزین و مکمل در نظر گرفته می شود، به این معنی که معمولا مکمل سایر درمان های پزشکی است که دریافت می کنید. 

در حالی که ممکن است ادعاهای رنگ درمانی عجیب به نظر برسد، تأثیرات طول موج های مختلف نور روی افراد بحث برانگیز نیست به عنوان مثال خطر شناخته شده نور آبی را در نظر بگیرید که بر چرخه خواب تأثیر می گذارد. احتمالاً شنیده اید که باید قبل از خواب از نمایشگرها (تلفن، کامپیوتر، تلویزیون) اجتناب کنید. صفحه‌نمایش‌ها خوابیدن را سخت‌تر می‌کنند، زیرا دستگاه‌های الکترونیکی نور آبی را ساطع می‌کنند.

ممکن است تعجب کنید که آیا نور شما را بیدار نگه می دارد یا چیز خاصی در مورد نور آبی وجود دارد. محققان دانشگاه هاروارد گروهی از افرادی را که در معرض نور آبی بودند با گروهی که در معرض نور سبز بودند مقایسه کردند. گروهی که در معرض نور آبی قرار گرفتند، ملاتونین کمتری داشتند و چرخه خواب شان بیشتر از گروهی بود که در معرض نور سبز بودند. به عبارت دیگر رنگ مهم است. 

در حالی که همه ادعاهای رنگ درمانی جایگزین به طور گسترده پذیرفته نشده اند، شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد رنگ به روش های ظریفی بر ذهن و بدن تأثیر می گذارد.

روانشناسی رنگ و طراحی محصول

تحقیقات روانشناسی رنگ به رنگ درمانی محدود نمی شود، از آن در بازاریابی، تبلیغات و طراحی محصول نیز استفاده می شود. یک مثال داروسازی است. 

داروسازان به آنچه تحقیقات روانشناسی رنگ در مورد ارزش های درمانی رنگ های قرص می گوید علاقه مند هستند. قرص های قرمز با محرک ها و آبی با آرامش همراه هستند. انتخاب رنگ مناسب می تواند اثر دارونما ایجاد کند که اثربخشی دارو را افزایش می دهد. 

انتخاب رنگ مناسب قرص حتی در مرحله آزمایش بالینی توسعه دارو مهم است. برخی از رنگ‌های قرص احتمال بیشتری دارد که باعث شود افراد دوز دارو را از دست بدهند یا حتی مصرف دارو را متوقف کنند. داروسازان می دانند که اگر رنگ قرص اشتباهی را انتخاب کنند، به طور بالقوه می تواند داده های آزمایشات بالینی را به دلیل عدم انطباق از بین ببرد.

استفاده از رنگ ها برای تأثیرگذاری بر احساسات، سلامتی و اعمال انسان، هنر باستانی است که علم مدرن هنوز در حال بررسی آن است. اگر احساس ناراحتی می‌کنید و می‌خواهید دیوارهایتان را زرد رنگ کنید یا در باغی رنگارنگ قدم بزنید، مطمئن باشید که اطراف خود با رنگ‌های مناسب می‌تواند خلق و خوی و حس خوب شما را بهبود بخشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان