چه اتفاقی می افتد که بعضی افراد از خودشان متنفر هستند؟

خط سلامت: نفرت از خود احساسی است که شبیه نفرت از خود است، زیرا دائماً این ایده را به وجود می آورد که شما به اندازه کافی خوب نیستید. در نتیجه، ممکن است احساس کنید که لایق عشق نیستید یا به دلایلی اتفاقات بدی برای شما رخ می دهد.

چه اتفاقی می افتد که بعضی افراد از خودشان متنفر هستند؟

تنفر از خود چیست؟ چه چیزی باعث بیزاری از خود می شود؟

به گزارش خط سلامت نفرت از خود دائماً احساس نفرت نسبت به خود است که می تواند منجر به شرایط شدیدی مانند افسردگی و سوء مصرف مواد شود . اما با درمان و تمرینات مختلف، می توانید نگاه خود را به خود تغییر دهید.

در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید.

تنفر از خود چیست؟

نفرت از خود از طریق افکار منفی مداوم که ارتباط تنگاتنگی با انتقاد بیش از حد از خود دارند، ظاهر می شود. در حالی که انتقاد از خود یک جنبه سالم از زندگی است، زمانی که شما در حال گذراندن مرحله تنفر از خود هستید، می تواند دیگر الگوهای فکری را تحت الشعاع قرار دهد.

اگر خود بیزاری برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند منجر به شرایط شدیدتری مانند افسردگی یا سوء مصرف مواد شود. به طور مشابه، به میزان کمتری می تواند منجر به خشونت نسبت به دیگران یا احساس حقارت شود.

رفتار تنفر از خود چیست؟

الگوهای زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را به عنوان رفتار تنفر از خود طبقه‌بندی کرد اما همه آنها از انتقاد بیش از حد از خود شروع می‌شوند. شناسایی اینها برای بهتر شدن بسیار مهم است، زیرا به شما این امکان را می دهد که دفعه بعد این الگوهای فکری را متوقف کنید.

الگوهای فکری متداول از خود بیزاری شامل احساس شکست خوردن، اینکه نمی توانید کارها را به درستی انجام دهید، یا اینکه به اندازه کافی خوب نیستید، است. به طور مشابه، ممکن است همین نگرش را در مورد بهزیستی خود اعمال و فکر کنید که هرگز بهتر نخواهید شد.

افکار تنفر از خود می توانند در مورد موقعیت های خاص مانند پرخوری یا دیر بیدار ماندن نیز ایجاد شوند. آنها حتی ممکن است پس از تعاملات اجتماعی ظاهر شوند، مانند اینکه بیش از حد پرخاشگر یا خجالتی بودید. دیگر رفتارهای متداول تکرار شونده از خود بیزاری شامل کینه توزی به خاطر اشتباه گذشته و ایجاد انتظارات غیر واقعی است. 

اغلب این الگوها مربوط به مقایسه های ناعادلانه ای است که ما بین خودمان و دیگران انجام می دهیم. به دلیل نفرت از خود، ممکن است در نهایت با نادیده گرفتن اشتباهات آنها و تنها شناخت فضایل آنها، نسبت به دیگران احساس حقارت کنید.

علائم خود بیزاری

تشخیص دقیق علائم خود بیزاری دشوار است، زیرا به خودی خود یک وضعیت پزشکی نیست. اما چند نشانه کلی وجود دارد که نشان می دهد فرد ممکن است احساس تنفر و نفرت از خود داشته باشد:

افسردگی

اضطراب اجتماعی

مشکلات تصویر بدن

احساس بی ارزشی

چند نشانه دیگر نیز وجود دارد اما اینها همیشه به نفرت از خود اشاره نمی کنند. بلکه بیشتر مربوط به انتقاد بیش از حد از خود است که در نهایت می تواند منجر به نفرت از خود شود.

احساس گناه هر زمان که مشکلی پیش بیاید

کمال گرایی

خودآزاری

اختلالات اشتها 

چه چیزی باعث بیزاری از خود می شود؟

تنفر از خود معمولاً از گذشته سرچشمه می گیرد، زیرا بیشتر تمایلات نفرت از خود در دوران کودکی ایجاد می شود. به طور خاص، آنها ریشه در رابطه ای دارند که با والدین یا مراقبان خود داشتید.

از آنجا که اینها اولین پیوندهایی هستند که در زندگی خود ایجاد می کنیم، می توانند تأثیر زیادی بر نحوه درک و رفتار ما در روابط آینده داشته باشند. این به طور طبیعی شامل رابطه ما با خودمان نیز می‌شود به این معنی که مراقبان مستبد یا بدرفتار می‌توانند منجر به نفرت از خود شوند.

کارشناسان استدلال می کنند والدینی که استقلال را تشویق می کنند و به فرزندان خود اجازه می دهند اشتباه کنند، به اعتماد به نفس بیشتری منجر می شوند. برعکس، والدینی که بیش از حد کنترل می‌کنند، کمبود عزت نفس ایجاد می‌کنند که در نهایت می‌تواند به نفرت از خود تبدیل شود.

به‌ویژه، تحقیقات نشان می‌دهد در کودکی به جای خودمان، با مراقب خشمگین همذات پنداری می‌کنیم. این باعث می شود که کودکان خشم، ترس و سایر احساسات منفی را که والدین در لحظات استرس از سر می گذرانند، بپذیرند. در نتیجه ما در معرض موقعیت هایی قرار می گیریم که باعث می شود احساس بد و بی کفایتی کنیم.

در نهایت مهم است در نظر بگیرید کودکان همچنین می‌توانند الگوهای تنفر از خود را از مراقبین خود بیاموزند حتی اگر در این موقعیت دخالتی نداشته باشند. این امر باعث می شود اگر کودک متوجه شود والدین خود در مراحل تنفر از خود هستند، بسیار مستعد نفرت از خود می شود.

درمان از خود بیزاری

در حالی که می توانید به تنهایی روی تنفر از خود کار کنید، همیشه بهترین کار این است که به دنبال کمک حرفه ای باشید. دریافت درمان این امکان را می‌دهد تا تکنیک‌های مختلف مقابله را بررسی کنید تا الگوهای تنفر از خود را از بین ببرید. اما بیش از یک نوع درمان وجود دارد و انتخاب تنها یکی می تواند چالش برانگیز باشد.

به عنوان مثال برخی از افراد از مداخلات ذهن آگاهی حمایت می کنند که به شما یاد می دهد از احساسات خود از بیرون آگاه باشید. از طریق تکنیک های مختلف، درمانگر به شما آموزش می دهد چگونه دیدگاه های منفی خود را از طریق مدیتیشن به چالش بکشید.

دیگران در عوض درمان سنتی را توصیه می کنند زیرا می تواند ارزش هایی مانند شفقت به خود و مهربانی را به شما بیاموزد. به‌علاوه به شما یاد می‌دهد از انتقاد از خود در زمانی که بیش از حد نیست، قدردانی کنید.

به تنهایی روی خودتنفری کار کنید

برخی از مفاهیم کلی وجود دارد که می تواند به هر کسی که در مرحله انزجار از خود است کمک کند. حتی اگر به درمان نروید، این دستورالعمل‌های کلیدی می‌توانند به شما کمک کنند در مسیر خود بمانید و الگوهای تکرار شونده و متنفر از خود را متوقف کنید.

سعی کنید افکار خود را از بیرون مشاهده کنید.

 تمرینات تمرکز حواس می تواند به شما کمک کند تا از افکار خود به روشی بدون قضاوت آگاه شوید. این به شما این امکان را می دهد الگوهای تنفر از خود را بشناسید و منطقی کنید تا بتوانید به موقع آنها را متوقف کنید.

نحوه صحبت کردن با خود را تغییر دهید

اغلب، ما با خود به شیوه ای منفی صحبت می کنیم، ایده هایی مبنی بر اینکه به اندازه کافی خوب نیستیم یا به خود توهین می کنیم. در عوض، سعی کنید تصور کنید در حال صحبت با یک دوست قدیمی هستید که همان مشکلات شما را تجربه می کند.

توقعات خود را پایین بیاورید

  یکی از جنبه‌های بزرگ تنفر از خود این است که باعث می‌شود انتظارات و اهداف غیرواقع بینانه تعیین کنید معمولاً به دلیل مقایسه ناعادلانه با دیگران. با تعیین اهداف واقع بینانه و به راحتی قابل دستیابی، عزت نفس خود را افزایش داده و افکار مربوط به نفرت را کاهش خواهید داد.

سعی کنید به اندازه کافی خوب بودن را بپذیرید

جامعه اغلب ما را به این سوق می دهد باور کنیم باید کامل باشیم اما این اشکالی ندارد که گاهی انتقادی، عصبانی و اشتباه کنیم. به جای تحقیر این احساسات، سعی کنید آنها را در آغوش بگیرید و بپذیرید گاهی اوقات خوب نیست.

یه چیز مثبت به خود بگویید

  یک راه عالی برای افزایش سریع عزت نفس این است که روزانه یک چیز خوب به خودتان بگویید به عنوان مثال به خودتان برای شستن ظرف ها تبریک بگویید، یا به خاطر انجام آن تکالیف خسته کننده به خودتان افتخار کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان