چه افرادی دچار سندرم راپونزل می شوند؟

خط سلامت: سندرم راپونزل یک بیماری بسیار نادر است که در آن یک گلوله موی بزرگ (تریکوبزوآر) در معده قرار می گیرد و به روده کوچک گسترش می یابد.

چه افرادی دچار سندرم راپونزل می شوند؟

سندرم راپونزل  باعث می شود که توپ مو مانند علامت کاما به نظر برسد. این وضعیت برای اولین بار در سال 1968 توصیف شد. نام آن از یک شخصیت افسانه ای به نام راپونزل گرفته شده است که به خاطر موهای بلندش معروف بود.

به گزارش خط سلامت این عارضه در بین زنان بسیار بیشتر از مردان است. و در حدود 8 مورد از 10 مورد، در کودکان، دختران نوجوان و زنان جوان زیر 30 سال دیده می شود.

تشخیص زودهنگام این عارضه سخت است زیرا ممکن است چند سال بدون هیچ علامتی بگذرید. تا زمانی که این کار را انجام می دهید، توپ مو معمولاً به اندازه کافی بزرگ و فشرده می شود که باعث انسداد جدی در معده شما شود. برای برداشتن آن به جراحی نیاز خواهید داشت.

سندرم راپونزل چگونه اتفاق می افتد؟

تریکوفاژی وضعیتی است که در آن  مکرراً مو می خورید. اغلب با تریکوتیلومانیا یا تمایل به کندن مو از پوست سر همراه است . این شرایط معمولاً دست به دست هم می دهند. اگر یک یا هر دو بیماری را دارید، به احتمال زیاد باعث ایجاد سندرم راپونزل می شوند.

موهای بلند دارای سطح صافی هستند که اغلب برای هضم سخت است. مو همچنین به خوبی از طریق دستگاه گوارش حرکت نمی کند زیرا منقبض می شود و آرام می شود تا غذاها و مایعات را از دهان به مقعد منتقل کند.

این می تواند باعث شود مو در حفره معده گیر کند. با گذشت زمان، خوردن موها می تواند باعث شود که آنها به یک توپ موی غول پیکر تبدیل شوند.

همانطور که وزن و اندازه توپ مو شروع به رشد می کند، احتمال اینکه با غذایی که می خورید و مخاط مخاط معده به هم برسند، بیشتر می شود. در نهایت، توپ مو به مرزهای دیواره معده می رسد. در حالی که جایی برای رفتن باقی نمانده است، موها ممکن است از سوراخ معده (پیلور) بیرون بزنند و به روده کوچک رشد کنند.

علائم سندرم راپونزل

علائم معمولاً ناشی از انسداد یا مشکلات مربوط به سلامتی است. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

دل درد

نفخ

احساس سیری

کاهش وزن

حالت تهوع

وزن کم و ترس شدید از افزایش وزن (بی اشتهایی عصبی)

استفراغ بعد از غذا

درد یا ناراحتی زیر قفسه سینه (درد حاد اپی گاستر)

ریزش موی تکه تکه روی پوست سر (آلوپسی)

بوی بد دهان (هالیتوزیس)

بیماری های شایع همراه با سندرم راپونزل

هنگامی که سندرم راپونزل دارید، احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های روانی همزمان بیشتر است، مانند:

پیکا (اصرار برای قورت دادن چیزهایی که غذا نیستند)

اختلالات روانی، مانند اسکیزوفرنی، PTSD، ADHD و غیره

افسردگی

بی اشتهایی عصبی

اختلال وسواس فکری عملی

سوگواری (غم و اندوه پس از از دست دادن یکی از عزیزان)

محققان دریافته اند بسیاری از افراد مبتلا به سندرم راپونزل در دوران کودکی سوء استفاده یا بی توجهی را تجربه کرده اند.

عوارض سندرم راپونزل

همانطور که توپ مو در شکم رشد می کند، با گذشت زمان می تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری در بدن شود، مانند:

زردی انسدادی

انسداد فیزیکی در شکم یا روده کوچک 

فرسایش پوشش مخاطی در معده و روده کوچک 

سوراخ های داخل روده کوچک ( سوراخ شدن روده باریک )

التهاب در پوشش معده ( پریتونیت )

تورم پانکراس (پانکراتیت حاد)

چگونه سندرم راپونزل تشخیص داده می شود؟

پزشک شرح حال مفصلی می گیرد. آنا از می پرسند که آیا اقلام خاصی مانند موهای انسان، حیوان خانگی یا عروسک را در میان چیزهای دیگر قورت داده اید یا خیر. آنها همچنین یک معاینه فیزیکی کامل برای بررسی ریزش مو و بوی بد دهان انجام می دهند.

برای تشخیص سندرم راپونزل، پزشک ممکن است برخی از آزمایشات تصویربرداری را انجام دهد. این به آنها کمک می کند تا اندازه رشد توپ مو و تا چه حد به آن می رسد.

آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس

سونوگرافی

سی تی اسکن

فلوروسکوپی مطالعه باریم (تست بلع باریم). برای این آزمایش تصویربرداری، باریم را می‌بلعید، نوعی ماده شیمیایی که باعث می‌شود قسمت‌های خاصی از بدن شما با اشعه ایکس واضح‌تر نشان داده شود. فلوروسکوپی یک روش پزشکی است که در آن پزشکان پرتوهای اشعه ایکس را به طور مداوم از بدن شما عبور می دهند تا فیلمی در زمان واقعی از یک عضو بدن دریافت کنند.

آندوسکوپی پزشک یک لوله نازک و انعطاف پذیر با نور و دوربین را در گلوی شما می گذراند تا داخل بدن شما را به وضوح در زمان واقعی ببیند. همچنین به پزشک شما اجازه می دهد تا از هر چیزی که باعث انسداد معده شما می شود نمونه برداری کند.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی کم خونی (کمبود آهن) یا سایر کمبودهای احتمالی تغذیه ای انجام دهد.

چگونه سندرم راپونزل را درمان می کنید؟

سندرم راپونزل اغلب زمانی تشخیص داده می شود که توپ مو بیش از حد بزرگ شده و شروع به ایجاد علائم کند. پزشک ممکن است سعی کند آن را از طریق آندوسکوپی از طریق دهان شما خارج کند. اما اگر توپ مو خیلی بزرگ باشد، باید جراحی کنند.

لاپاراتومی. این نوعی جراحی است که در آن جراح برشی در شکم شما ایجاد می کند تا حفره معده شما را باز کرده و معاینه کند و توپ مو را بیرون بیاورد. در برخی موارد، عوارض ممکن است شامل عفونت و بافت اسکار در اطراف برش باشد.

لاپاراسکوپی این روش جایگزین لاپاراتومی است. جراح یک برش کوچکتر به اندازه سوراخ کلید روی شکم شما ایجاد می کند تا توپ مو را از بین ببرد. بهبودی با این روش بسیار کوتاهتر است.

چگونه علت سندرم راپونزل را درمان می کنید؟

درمان شناختی رفتاری یا سایر اشکال ارزیابی روانپزشکی ممکن است به روانشناس یا روانپزشک کمک کند تا مشکلات سلامت روانی را که ممکن است باعث خوردن موهایتان شود، مشخص کند و آنها را برطرف کند. 

داروها پزشک شما همچنین ممکن است داروهایی را برای کمک به کنترل سلامت روانی خود تجویز کند.

در درازمدت، اکثر افراد مبتلا به سندرم راپونزل در صورتی که رفتار درمانی داشته باشند و به طور مداوم به جلسات درمانی بعدی خود مراجعه کنند، پس از جراحی کاملاً خوب عمل می‌کنند. این به آنها کمک می کند تا دوباره دچار آن نشوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان