ویژگی شخصیتی زن و شوهرها چرا شبیه هم می شود؟

خط سلامت: زن و شوهر به تدریج پس از ازدواج شبیه هم می شوند. چرا این اتفاق می افتد؟

 ویژگی شخصیتی زن و شوهرها چرا شبیه هم می شود؟

شباهت زن و شوهر ها به مرور زمان به هم و خصوصیات شبیه به هم مساله ای است که مورد پژوهش های زیادی قرار گرفته است.

به گزارش خط سلامت شباهت زن و شوهر در زندگی گاه حتی بر اساس نظر گروهی به تیپ ظاهری و ویژگی های شخصیت و سبک زندگی شان هم سرایت می کند.

شباهت زن و شوهر را چگونه متعادل کنید؟

ترکیبی مساوی از هویت

تحقیقات نشان می دهد افرادی که ترکیبی مساوی از هویت شخصی خود و شریک زندگی شان را به اشتراک می گذارند، نسبت به افرادی که یک زوج نامتعادل هستند، تهدیدات کمتری در رابطه را تجربه کرده اند و پاسخ های مقابله ای بهتری به تعارضات رابطه دارند.

اشتراک گذاری ارزش ها

در حالی که اشتراک گذاری ارزش ها و علایق هیچ ایرادی ندارد، در پایان روز بسیار مهم است هویت فردی خود را از دست ندهید. گاهی اوقات، زوج ها ممکن است در طول زمان شبیه یکدیگر شوند. در اینجا نشانه هایی از این اتفاق و چگونگی ایجاد تعادل بین هویت فردی و زوجی آورده شده است.

آینه سازی

وقتی عاشق آن شخص خاص هستید، طبیعی است که بخواهید با او همگام باشید مثل اشتراک در علایق و اشتیاق. این تلاش ناخودآگاه برای شبیه بودن به کسی که جذبش می‌شوید، آینه‌سازی نامیده می‌شود.

آینه‌سازی دقیقاً همان‌طور که به نظر می‌رسد با تطبیق یا بازتاب رفتارهای کلامی و غیرکلامی یک فرد عمل می‌کند، اما سوال نهایی این است که آیا این چیز خوبی است یا نه؟ از یک طرف، انعکاس همان حرکات، وضعیت بدنی یا حتی لحن صدا می تواند راهی عالی برای ایجاد ارتباط باشد.

با تقلید از نشانه های کلامی و غیرکلامی به شریک زندگی خود اطلاع می دهید که با او در ارتباط هستید. همچنین می تواند راهی عالی برای ایجاد احساس راحتی در زندگی باشد.

با این حال اگر آینه سازی غیر صادقانه به نظر برسد، نتیجه معکوس را به دنبال دارد به عنوان مثال اگر شریک زندگی شما علاقه مند به فضای باز است و شما به طور خاص عاشق فضای باز نیستید، اما وانمود می کنید که دوست دارید، منجر به مشکلاتی در طول مسیر زندگی می شود. در حالی که خوب است که به علایق یا سرگرمی های شریک زندگی خود علاقه داشته باشید، هرگز نباید خود را مخفی کنید و بر عکس علایق تان رفتار کنید.

تجربیات مشترکی دارید

تحقیقات منتشر شده در " ژورنال شخصیت و روانشناسی اجتماعی " نشان می دهد این احساس مشترک از واقعیت و تجربیات نقش بزرگی در ایجاد احساس ارتباط با شریک زندگی دارد.

این واقعیت می‌تواند شامل سفر با هم به یک مکان، شرکت در رویدادهای مشابه یا حتی گذراندن رویدادهای آسیب‌زا مانند از دست دادن یکی از اعضای خانواده با هم باشد. وقتی رویدادهای مهم زندگی را با هم تجربه کرده اید، داشتن یک جهان بینی مشترک که باعث می شود شبیه شریک زندگی خود باشید، آسان تر است.

تجارب مشترک همچنین می تواند منجر به این شود زوج ها ظاهر فیزیکی مشابهی داشته باشند مثل خطوط اخم ناشی از تجربه رویدادهای غم انگیز در یک دوره زمانی.

در حالی که همه انواع تجربیات مشترک می توانند کمک کنند تا احساس نزدیکی به شریک خود داشته باشید، مهم است تشخیص دهید آیا این تجربیات واقعی هستند یا نوعی خودشیفتگی است. اگر مورد دوم باشد، مهم است از یک روانشناس بالینی کمک بگیرید.

هر دو درگیر فعالیت های یکسانی هستید

این احتمال وجود دارد که شما و شریک زندگی تان در فعالیت های مشابهی شرکت کنید که هر دو از آنها لذت می برید. شاید عاشق فضای باز هستید واغلب پیاده روی می کنید. یا شاید اهل ورزش هستید و فعالیت های ورزشی در صدر لیست کارهای آخر هفته قرار دارند.

صرف نظر از فعالیت واقعی، بودن در یک رابطه اغلب شامل درگیر شدن در سرگرمی های مشابه است. کارشناسان روابط می گویند اغلب جذب افرادی می شویم که ویژگی های مشابهی با ما دارند یا به طور کلی شبیه به ما هستند بنابراین شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید علایق یا سرگرمی‌های بالقوه مشابهی داشته باشید. با این حال، با پیشرفت رابطه، شما تمایل بیشتری به شرکت در این علایق یا فعالیت‌های مشترک دارید، که باعث می‌شود بیشتر شبیه شوید.

فعالیت‌ها همچنین سبک زندگی را تعیین می کند، مانند انتخاب عادات غذایی یا میزان فعال بودن. بر اساس مطالعه ای افرادی که دارای محیط مشترک هستند مانند زوج هایی که برای مدت طولانی با هم زندگی می کنند، حتی سیستم ایمنی بسیار مشابهی دارند.

رفتار همسرتان را تقلید می کنید

آیا تا به حال متوجه شده اید که در موقعیتی بسیار شبیه به شریک زندگی خود واکنش نشان می دهید؟ اغلب اوقات، از افرادی که جذب آنها شده ایم تقلید می کنیم چون آنها را دوست داریم و شامل هر شکلی از رفتار مثل تقلید نشانه‌های غیرکلامی شریک زندگی‌مان باشد.

این حرکات به سادگی راهی برای معاشقه یا ابزارهایی هستند که به تعاملات عاشقانه کمک می کنند. با گذشت زمان، این حرکات همچنین می توانند به عادت تبدیل و باعث شوند که شما و شریک زندگیتان به یک شکل رفتار یا رفتار کنید.

در حالی که گرفتن عادات از افرادی که دوستشان داریم کاملا طبیعی است، اما داشتن همان ویژگی ها یا رفتارهای شخصیتی نشان دهنده رضایت یا موفقیت در رابطه نیست اما ویژگی‌های شخصیتی مکمل بیشتر در روابط رشد می‌کنند.

هر دو واژگان مشابهی دارید

هنگامی که طولانی مدت با فردی زندگی کرده اید، متوجه می شوید از عباراتی مشابه استفاده می کنید. در واقع، تحقیقات منتشر شده در " ژورنال ارتباطات " نشان می‌دهد جنبه‌های مختلف زبان‌شناسی روزانه، از جمله نحو، سبک زبان و معناشناسی با تکامل رابطه‌ به طور فزاینده‌ای شبیه می‌شوند. این فقط به تعاملات رو در رو محدود نمی شود و حتی می تواند در ارسال پیامک و رسانه های اجتماعی دیده شود.

تطبیق گفتارو داشتن واژگان مشترک بر نظریه سرایت عاطفی استوار است یعنی انسان از افرادی که دوستشان دارد تقلید می کند.

همه ما زوجی را می شناسیم که لباس های هماهنگ رنگی می پوشند و به نظر می رسد کمد لباس هماهنگ دارند اما چه چیزی زوج ها را به لباس پوشیدن یکسان ترغیب می کند؟ چند دلیل روانشناختی متفاوت وجود دارد. برای شروع، پوشیدن لباس‌های مشابه راهی عالی برای اعلام این است که با هم هستید.

انطباق دلیل دیگری برای پوشیدن لباس‌های همسان است. ما تمایل داریم با شخصی که با او هستیم هماهنگ شویم و یک راه ساده برای انجام این کار ممکن است از طریق حس سبک مشترک است.

این تنها زمانی باعث نگرانی می شود که مجبور شوید حس استایل خود را کنار بگذارید یا برای جلب رضایت شریک زندگی تان لباس بپوشید. در حالی که پوشیدن یک لباس هماهنگ سرگرم کننده است، اما در پایان روز، حس شخصی از استایل بخشی از شخصیت فرد را شامل می شود.

احساسات یکدیگر را به اشتراک می گذارید

وقتی برای مدت طولانی با هم هستید، پیش‌بینی حالات مختلف شریک زندگی‌ آسان‌تر می‌شود برای مثال احتمالاً می‌دانید طرف مقابل صبح‌ها خوشحال یا بدخلق است و می‌توانید پیش‌بینی کنید که چه چیزهایی او را خوشحال یا ناراحت می کند.

به گفته امبر اِی پرایس کارشناس روابط اکثر ما تا حدودی همیشه درگیر آمیختگی عاطفی هستیم. با این حال، زمانی که تمام احساس مسئولیت عاطفی خود را از دست بدهید، مشکل شروع می شود، زیرا می تواند خیلی سریع به تکیه کردن یا نیاز به شریک زندگی برای حمایت عاطفی کامل تبدیل شود.

زیست شناسی نقش دارد

از نقطه نظر بیولوژیکی، ما افرادی را انتخاب می کنیم که از قبل شبیه ما هستند. بر اساس مطالعه ای این پدیده جفت گیری ترکیبی مثبت یا PAM نامیده می شود که اساساً تمایل تکاملی افراد به جفت گیری با شخصی است که ویژگی های مشابه اش را دارد. به عنوان مثال، اگر شما قد بلندتری دارید، به احتمال زیاد شریک قد بلندتری را انتخاب می کنید.

روانشناسی پشت این پدیده بر مبنای تکاملی تکیه دارد که انسان ها امیدوارند ژن های خود را به نسل های آینده منتقل کنند، بنابراین می توانیم شریک هایی را انتخاب کنیم که شبیه ما هستند. انتخاب شریکی با ظاهر، صفات یا خصوصیات مشابه فرصت خوبی می دهد تا اطمینان حاصل کنیم فرزندان، نوه ها و ... هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شخصیتی به ما شباهت دارند.

مطالعات نشان می دهد مردم افرادی را که شبیه شان هستند ترجیح می دهند؟ فرد دارای ویژگی‌های مشابه جذاب‌تراز فردی است که ویژگی‌های کمتر آشنایی دارد، این پدیده به عنوان اثر آشنایی شناخته می شود که اساساً این ایده است که مردم کسانی را که آنها را دوست دارند ترجیح می دهند زیرا احساس آشنایی دارند. بعلاوه اگر به سمت کسانی که شباهت هایی با شما دارند جذب شوید، با گذشت زمان می توانید سبک زندگی مشابهی را به دست آورید که به ظاهری مشترک مانند شباهت در وزن یا شاخص توده بدن منجرمی شود.

راه دیگری که اثر آشنایی رخ می دهد از طریق مجاورت است .

طول رابطه در آن نقش دارد

ظاهراً هر چه مدت طولانی تری با شریک زندگی خود باشید، بیشتر شبیه او می شوید. در مطالعه‌ای که در مجله " انگیزه و احساسات " منتشر شد، 110 دانشجوی کارشناسی عکس‌های 12 زوج را در زمان اولین ازدواج شان در 25 سال بعد ردیابی کردند. نتایج نشان داد پس از بیش از 25 سال زندگی مشترک، بسیاری از زوج ها اکنون شباهت های فیزیکی بیشتری دارند. علاوه براین زوج هایی که شباهت بیشترداشتند شادی بیشتری را گزارش کردند.

نشانه های از دست رفتن هویت فردی در رابطه

در هر رابطه طولانی‌مدت، فراموش کردن خود می‌تواند آسان باشد زیرا در آرزوی ایده‌آل بودن برای شریک زندگی‌ گرفتار می‌شوید. با این حال، حفظ عزت نفس، استقلال و شادی بسیار مهم است. نشانه های قطعی خاصی وجود دارد که نشان می دهد در یک رابطه فردیت خود را از دست می دهید.

یکی از موارد مهم زمانی است که همیشه درگیر راضی کردن شریک زندگی خود هستید. در حالی که نگرانی در مورد کسی که دوستش دارید طبیعی است، زمانی را برای ایجاد احساس رضایت خود اختصاص دهید.

یکی دیگر از نشانه های از دست دادن فردیت این است که متوجه می شوید دائماً احساسات خود را زیر سوال می برید. اگر در مورد انتخاب های زندگی خود احساس ناامنی می کنید و دائماً خود را در رابطه زیر سوال می برید، ممکن است هویت شما در خطر باشد. سعی کنید از خود بپرسید چه چیزی در رابطه شما را ناامن می کند. شاید شریک زندگی شما بر رابطه تسلط داشته باشد یا شما اولویت ها و علایق خود را نادیده گرفته اید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان