این عروسک‌ها با کودکان تان حرف می زنند!

خط سلامت: آیا کودک شما نیز به عروسک‌هایش وابسته است؟

این عروسک‌ها با کودکان تان حرف می زنند!

عروسک ها موجب خودپرورشی و خوداتکایی کودک می‌شوند که برای خود کودک و والدین او بسیار با ارزش است. این دوستان نرم و مطمئن باعث می‌شوند کودک هنگام خواب و وقتی مادر در کنارش نیست و یا هنگام رفتن به مطب دکتر از چیزی نترسد.

به گزارش خط سلامت اما همان‌طوری که همه والدین می‌دانند زمانی می‌رسد که کودک خود این عروسک‌ها را کنار می‌گذارد.

وقتی پسر چهارساله‌ام در کودکستان بازی و جست‌وخیز می‌کند و یا در رستوران غذا می‌خورد مانند همه کودکان شاد و سرحال است. اما وقتی در خانه است به عروسک‌ها و حیوانات عروسکی‌اش وابسته بوده و آنها را بسیار دوست دارد و هنگام خواب باید در رختخوابش باشند. گاهی من و شوهرم نگران شده و فکر می‌کنیم این کودک چه مشکلی دارد که با بغل کردن این عروسک‌ها آرامش می‌یابد.

اما هرچه باشد یک چیز مسلم است: آنها به او احساس امنیت و آسایش خاطر می‌دهند. به علاوه از آنجایی که وابستگی او به آنها مانع غذا خوردن، بازی کردن و بیرون رفتن او نمی‌شوند، لزومی ندارد که سعی کنیم آنها را از او دور کنیم. در واقع محققان می‌گویند این عروسک‌های توپرنه، تنها نرم و لطیف هستند بلکه از لحاظی ارزشمند نیز میباشند.

دکتر لورا ال‌می، روان‌شناس کودکان در آتلانتا می‌گوید: این عروسک‌ها موجب خودپرورشی و خوداتکایی کودک می‌شوند که برای خود کودک و والدین او بسیار با ارزش است. این دوستان نرم و مطمئن باعث می‌شوند کودک هنگام خواب و وقتی مادر در کنارش نیست و یا هنگام رفتن به مطب دکتر از چیزی نترسد. اما همان‌طوری که همه والدین می‌دانند زمانی می‌رسد که کودک خود این عروسک‌ها را کنار می‌گذارد.

در زیر به آنچه باید در مورد بهترین عروسک کودک تان بدانید و اینکه چرا نباید نگران باشید اشاره شده است.

ـ آغاز یک دوستی زیبا

برخی کودکان از آغاز تولد با عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. برخی دیگر در دوران کودکی (دوران پس از نوزادی) به آنها روی می‌آورند.

در بیشتر موارد، ارتباط واقعی معمولاً پس از 6 ماهگی برقرار می‌شود زمانی که کودک آغاز به فهم این مسئله می‌کند که شخصی جدای از والدینش است و اگرچه دوست دارد دنیای اطرافش را کشف کند، موضوع جدا بودن از والدین برای او وحشت‌آور است. 

این همان موقعی است که عروسک‌های مورد علاقه‌اش وارد صحنه می‌شوند. آنها او را به یاد مواقعی می‌اندازند که با والدینش است و احساس امنیت و آرامش می‌کند. برای مثال، یک اسباب‌بازی نرم ممکن است او را به یاد بلوز مادرش هنگام شیردادن به او، بیندازد و پستانک یا شست دستش او را به یاد سینه مادر و یا شیشه شیر بیندازد. 

به هر حال هر چیزی که کودک انتخاب کند به منظور آرام شدنش در مواقعی که والدینش در کنارش نمی‌باشند، است و این توانایی به او کمک می‌کند که تبدیل به یک کودک مستقل و مطمئن شود.

ـ آرامش دهنده‌های نرم و لطیف

طبق گفته دکتر آلیس هونیگ از دانشگاه سیراکوس نیویورک، اگر ما بزرگ‌ترها برای ایجاد آرامش در خود، جلوی تلویزیون نشسته و با نوشیدن یک فنجان چای گرم خستگی یک روز پرکار را از خود به‌در می‌کنیم کودکان نیز برای دفع استرس نیاز به عروسک‌هایشان دارد که آنها را در بغل بگیرند.

از آنجایی که یک کودک نمی‌تواند به‌راحتی احساساتش را تعدیل کند،‌وقتی عصبانی، خسته، آزرده و یا وحشتزده است، به‌طور طبیعی به عروسک‌هایش پناه می‌برد.

بیماری، اغلب وابستگی او را به آنها تشدید می‌کند. این حتی در مورد کودکان بزرگ‌تر نیز صدق می‌کند. پس در این مواقع سعی کنید در امور روزانه تغییراتی به‌وجود آورید و با تغییرات اساسی در زندگی به‌وجود آورید (مانند تغییر محل زندگی) و یا او را به مکان‌های ناآشنا ببرید. (مثلاً به دیدن دوستانی بروید که کودکتان قبلاً آنها را ندیده است)

تامی مارتین از فیرفیلد، می‌گوید:وقتی به مهمانی می‌رویم که کودکم کسی را نمی‌شناسد تا نیم ساعت به عروسکش می‌چسبد وسپس آرام آرام با جمع آشنا می‌شود.

دکتر هونیک می‌گوید: کاملاً طبیعی است که کودک در موقعیت‌های ناآشنا مانند دیدن یک کودک غریبه به اسباب‌بازی‌اش بچسبد.  

ـ آیا باید با عروسک محبوب خداحافظی کرد؟

عروسک او بسیار کثیف و بدبو شده و شما نمی‌توانید تا زمانی که او بیدار است آن را بشویید . آیا بالاخره کودک آن را رها می‌کند؟ اما اگر آن را تا سن کودکستان نیز کنار نگذاشت چه؟

توجه کنید. حتی اگر کودک شما تا سن کودکستان نیز عروسکش را کنار نگذارد این بدان معنا نیست که احساس ناامنی و یا ناراحتی می‌کند و تا زمانی که برای آرامش یافتن به شما نیز رجوع می‌کند، جای نگرانی نیست و این عروسک‌ها او را از یادگیری مهارت‌های اجتماعی منع نمی‌کنند.

نباید تا زمانی که کودک مجذوب عروسکش است آن را از او دور کنید. اما این بدان معنا نیست که برای او محدودیت زمانی و مکانی برای به همراه داشتن آن اعمال نکنید. موارد زیر به شما کمک می‌کند که او عروسک‌ها را فقط در خانه داشته باشد نه هر زمان و در هر مکان:

برای عروسک‌ها فضای خاصی در نظر بگیرید: اگر برای عروسک‌هایش یک فضای محدود را در نظر بگیرید فقط در همانجا با آنها خواهدبود. سعی کنید آن محدوده را گسترده نکنید.

کودک را نیز در جریان این روند قرار دهید: اگر دوستان کودک او را در کودکستان به دلیل عروسک‌بازی مسخره می‌کنند با او در مورد آن صحبت کنید و ببینید می‌خواهد عروسکش را کنار بگذارد؟‌سپس با ایجاد یک هدف قابل دستیابی او را در این امر کمک کنید . مثلاً به او بگویید: وقتی چهارساله شدی، باید عروسک را کنار بگذاری.

 او را تحسین و تشویق کنید. بچه‌های کوچک دوست دارند والدینشان را خوشحال کنند. پس تقویت‌کننده‌‌های مثبت می‌توانند مؤثر باشند. مثلاً وقتی عروسکش را کنار گذاشته و می‌رود تا با دوستانش بازی کند به او بگویید: «آفرین که عروسکت را اینجا گذاشتی.» چنین تشویق‌هایی می‌تواند در غلبه به وابستگی او کمک کنند.

سیستم جایزه را نیز امتحان کنید. وقتی کودکتان یک روز کامل را بدون عروسکش سپری می‌کند او را با دادن یک چیز لذتبخش تشویق کنید و وقتی او عروسکش را کنارگذاشت کار مطلوب اورا انجام دهید. مثلاً اگر باغ‌وحش را دوست دارد او را به باغ‌وحش ببرید.

ـ عروسک گمشده

هنگامی که به گردش می‌روید عروسک کودکتان گم می‌شود. آن‌قدر بی‌تابی می‌کند که فکر می‌کنید شاید بهتر باشد FBI را خبر کنید. اگر گم شدن عروسک برای او این‌قدر مهم است پس آن عروسک حکم حفاظ امنیتی را برای او دارد. وقتی دختر هجده ماهه تامی‌مارتین عروسکش را گم کرد.

تمام شب هم خود و هم والدینش آرام نبودند. مارتین هرچیزی را برای آرام کردن او امتحان کرد و بالاخره با یک عروسک زاپاس که قبلاً آن را نگاه داشته بود توانست او را آرام کند.

داشتن یک عروسک جایگزین بدین منظور خوب است اما به شرطی که عملکرد همان عروسک اول را داشته باشد. متخصصان می‌گویند در این مواقع با کودک همدردی کرده و سعی کنید او را آرام کنید.

دکتر هالر می‌گوید: معمولاً کودکان پنج مرحله ناراحتی را پس از از دست دادن عروسک مورد علاقه‌شان تجربه می‌کنند: عصبانیت، انکار،‌موافقت، افسردگی و سرانجام پذیرش.

اینکه به کودک اجازه بدهید عصبانیت و ناراحتی خود را ابراز کند، بسیار مهم است. به او بگویید: ما بسیار از گم شدن عروسکت ناراحتیم من و پدرت می‌دانیم چه‌قدر آن را دوست داشتی.

اگرچه واضح است اما هرکاری می‌توانید انجام دهید تا عروسک او را پیدا کنید اما اگر نشد سعی کنید چیزی شبیه آن، جنس آن (مثلاً کرکی یا پارچه‌ای) است و یا حتی بوی آن را می‌دهد برای او تهیه کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان