این اشک نشان می دهد مغزتان سرگردان شده است

خط سلامت: اشک شوق می تواند تا حدودی گیج کننده باشد، به خصوص اگر گریه را با احساسات ناخواسته مرتبط کنید. اما آنها کاملا طبیعی هستند.

این اشک نشان می دهد مغزتان سرگردان شده است

اشک شوق موجب تنظیم عاطفی ، ارتباط آسان و احساس بهتر می شود . شاید شما نیز در مقطعی از شدت عصبانیت یا ناامیدی گریه کرده باشید یا شاهد گریه عصبانی شخص دیگری باشید. اما نوع دیگری از گریه وجود دارد که ممکن است تجربه اش را داشته باشید: گریه شاد  یا اشک شوق.

به گزارش خط سلامت اشک شوق مختص سن یا جنسیت نیست، بنابراین از نظر تئوری، تقریباً برای هر کسی که احساسات را تجربه می کند، اتفاق می افتد.

اشک شوق چرا اتفاق می افتد؟

هیچ کس پاسخ قطعی ندارد، اما تحقیقات علمی چند توضیح را ارائه می دهد. گریه کردن به تنظیم احساسات شدید کمک می کند بیشتر مردم غم، عصبانیت و ناامیدی را منفی می دانند. مردم عموماً می‌خواهند شاد باشند و احتمالاً برای پیدا کردن کسی که شادی را منفی می‌داند، مشکل خواهید داشت.

شادی یک شباهت با سایر احساسات دارد: مثبت یا منفی، همه آنها می توانند بسیار شدید باشند. بر اساس تحقیقات سال 2015، اشک شادی زمانی اتفاق می افتد که احساساتی را تجربه کنید که آنقدر شدید هستند که غیرقابل کنترل می شوند.

هنگامی که این احساسات شروع به غلبه بر شما می کنند، ممکن است گریه کنید یا فریاد بزنید (شاید هر دو) تا به خارج شدن آن احساسات کمک کنید. برای مثال، پس از باز کردن نامه پذیرش دانشگاه، ممکن است فریاد زده باشید و سپس گریه کرده باشید.

بیان دو شکل اشک های شاد نمونه ای عالی از بیان دو شکل هستند. در اینجا، dimorphous به معنای "دو شکل" است. این عبارات از یک مکان می آیند، اما به روش های مختلف ظاهر می شوند.  احساسات آنقدر شدید هستند که شما به سادگی نمی دانید چگونه با آنها کنار بیایید. نویسندگان مطالعه ذکر شده در بالا همچنین خاطرنشان می‌کنند اشک می‌تواند بزرگی یا اهمیت برخی رویدادهای مهم مانند فارغ‌التحصیلی، عروسی یا بازگشت به خانه را نشان دهد.

گریه کردن به همه اطرافیانتان می‌گوید: آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد برای من اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب، گریه یک کارکرد اجتماعی مهم را ایفا می کند. گریه کردن به معنای واقعی کلمه حال شما را بهتر می کند بسیاری از مردم گریه کردن را دوست ندارند، حتی از روی خوشحالی.

یافتن تعادل مشکل در مدیریت احساسات گاهی اوقات می تواند عواقب منفی داشته باشد. برخی از افرادی که به طور منظم با تنظیم هیجانی مشکل دارند، ممکن است تغییرات خلقی یا طغیان های تصادفی داشته باشند. پس به نوعی، این اشک های شاد با ایجاد تعادل در احساسات شدید که ممکن است بر سلامت عاطفی تأثیر بگذارد، از شما محافظت می کنند.

به عبارت دیگر، گریه زمانی می تواند مفید باشد که احساس می کنید چنان بر شما غلبه کرده که نمی دانید چگونه شروع به آرام شدن کنید.

اشک به شما کمک می کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید وقتی به هر دلیلی گریه می‌کنید، برای هر کسی که شما را ببیند خواه ناخواه پیام می‌فرستید.

گریه کردن به دیگران این امکان را می دهد که بدانند احساسات بر شما غلبه کرده است، که به نوبه خود نشان دهنده این است که شما به حمایت یا آرامش نیاز دارید.

ممکن است فکر کنید: «مطمئناً، چه کسی نمی‌خواهد وقتی غمگین یا استرس دارد، دلداری دهد؟» اما وقتی کاملاً خوشحال هستید، ممکن است نیاز به حمایت داشته باشید. به طور خاص، تحقیقات نشان می‌دهد می‌خواهید با دیگران بر سر آن احساسات شدیدی که تجربه می‌کنید، از شادی گرفته تا شادی و حتی عشق، پیوند برقرار کنید.

به طور کلی انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند. این طبیعت اجتماعی می تواند در تمایل به اشتراک گذاری تجارب شدید و جستجوی همبستگی و آسایش در اوقات خوب و بد نقش داشته باشد. بنابراین، گریه شاد ممکن است یکی از راه‌های گفتن «لطفاً این لحظه فوق‌العاده را به اشتراک بگذارید».

اما در واقع گریه کردن فواید زیادی دارد. هورمون های شاد وقتی گریه می کنید، بدنتان اندروفین و اکسی توسین ترشح می کند. این هورمون ها می توانند به تسکین درد، تقویت خلق و خو و بهبود سلامت عمومی کمک کنند.

 از آنجا که اشک می تواند به شما کمک کند آرامش و حمایت دیگران را جلب کنید، گریه به افزایش حس ارتباط کمک می کند، که می تواند خلق و خو و سلامت کلی را بهبود بخشد. گریه از غم و عصبانیت می تواند به تسکین این احساسات کمک کند و ممکن است وضعیت شما را کمی تاریک به نظر برساند. اما وقتی از خوشحالی گریه می‌کنید، اکسی توسین، اندروفین و حمایت اجتماعی می‌توانند این تجربه را بزرگ‌تر کنند و احساس بهتری در شما ایجاد کنند.

رهایی احساسی بسیاری از لحظات شاد به طور تصادفی به وجود نمی آیند. ازدواج، زایمان، فارغ التحصیلی از دبیرستان یا کالج، استخدام شدن برای شغل رویایی شما این موفقیت ها به راحتی به دست نمی آیند. برای رسیدن به این نقاط عطف، احتمالاً زمان، صبر و تلاش زیادی صرف می کنید. مهم نیست این کار چقدر رضایت بخش بود، به احتمال زیاد باعث ایجاد استرس می شد. بنابراین، گریه می‌تواند کاتارسیس نهایی یا رهایی از این استرس طولانی مدت باشد.

مغز نیز ممکن است کمی گیج شده باشد یک نظریه دیگر در مورد گریه شادی نشان می دهد که این اشک ها به این دلیل اتفاق می افتد که مغز در تشخیص احساسات شدید مشکل دارد. هنگامی که احساس قوی مانند غم، خشم یا شادی را تجربه می کنید، منطقه ای در مغز به نام آمیگدال آن احساسات را ثبت می کند و سیگنالی را به هیپوتالاموس، قسمت دیگری از مغز می فرستد. هیپوتالاموس با سیگنال دادن به سیستم عصبی به تنظیم احساسات کمک می کند. اما دقیقاً به سیستم عصبی نمی گوید که چه احساسی را تجربه کرده اید، زیرا نمی داند. فقط می‌داند که این احساسات آنقدر شدید بود که ممکن است در مدیریت آن مشکل داشته باشید.

یکی از بسیاری از عملکردهای مهم سیستم عصبی شامل کمک به شما در پاسخ به استرس است. وقتی با تهدیدی روبرو می شوید، شاخه سمپاتیک سیستم عصبی را برای مبارزه یا فرار آماده می کند. پس از فروکش کردن تهدید، شاخه پاراسمپاتیک سیستم عصبی به شما کمک می کند تا آرام شوید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان