قبل از امتحان چه بخورید ؟ + فرمول تغذیه در ماراتن ذهن در فصل امتحانات / کنکوری ها بخوانند

خط سلامت: هرگز به‌این نکته فکر کرده اید که خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بر عملکرد مغز چه تأثیری دارند؟ و بهترین رژیم غذایی در روزهای امتحان چیست؟

قبل از امتحان چه بخورید ؟ + فرمول تغذیه در ماراتن ذهن در فصل امتحانات / کنکوری ها بخوانند

متخصصان معتقد هستند آزمون و امتحان در یک دوره در واقع مثل یک ماراتن است و آزمون را به ماراتن ذهنی تشبیه می‌کنند.

آیا انتخاب مواد غذایی در نمرات درسی تأثیرگذار هستند؟

به گزارش خط سلامت متخصصان تغذیه بر اهمیت عادات غذاخوردن سالم در این دوره پرتنش تأکید دارند. آنها می‌گویند مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به سیستم انرژی و بهبود هوشیاری در طول دوره امتحان تأثیر چشم‌گیری دارد و انتخاب رژیم غذایی نادرست موجب عصبی‌شدن فرد خواهد شد.

به نکته‌های زیر توجه کنید تا در امتحانات موفق‌تر باشید.

خوردن صبحانه

خوردن صبحانه یک اصل مهم است که در روزهای امتحان باید به آن توجه کافی کرد زیرا مغز در آغاز روز به انرژی نیاز دارد و به همین علت باید برای حفظ تمرکز ذهنی در طول مدت آزمون گرسنه نماند. البته این به آن معنا نیست که از مواد غذایی سنگین و چرب استفاده و معده‌تان را پر کنید.

غذای مغز

غذاهای غنی از پروتئین موجب تقویت مغز شده و به هوشیاری بیشتر منجر خواهد شد. تخم‌مرغ، دانه‌های روغنی، ماست و پنیر، غلات، شیر کم چرب، نان و مربا و... در وعده صبحانه بهترین انتخاب مؤثر به حساب می‌اید. از گردو، زغال‌اخته، دانه آفتابگردان و میوه‌های خشک نیز به‌عنوان سوخت مغزباید نام برد.

دانشمندان تغذیه میوه را نیز یک سوخت ایده‌آل برای مغز معرفی می‌کنند بنابراین همراه با پروتئین طالبی، پرتقال، توت‌فرنگی، زغال‌اخته و موز را اضافه کنید. مصرف سبزیجاتی مانند هویج خام، فلفل دلمه، کلم بروکسل، اسفنا ج و کلم بروکلی و مارچوبه نیز در ارتقا مغز مؤثر شناخته شده‌اند.

مسدود کننده‌های مغز

روزهای امتحان از مصرف مواد غذایی تهیه شده با آرد سفید اجتناب کنید. بنابراین شیرینی،  کلوچه و... انتخاب‌های خوبی نیستند.

مواد غذایی که در آن از شکر تصفیه شده استفاده شده‌است به‌عنوان مسدود کننده‌های طبیعی مغز معرفی شده‌اند.

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری در بدن است که موجب حس خواب آلودگی می‌شود مصرف پروتئین و نشاسته در کنار هم باعث خواب‌آلودگی می‌شود. بنابراین از مصرف هم زمان این دو در کنار هم باید اجتناب کرد.

در مقابل مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات آرامش را به دنبال دارد.

روز قبل از امتحان از مواد حاوی کربوهیدرات استفاده کنید.

تأثیر نوشابه‌ها

بهتر است روزهای امتحان بیشتر آب بنوشید. کم آب شدن بدن موجب افزایش غلظت خون شده و فرد احساس ضعف می‌کند، قبل از امتحان یک لیوان آب بنوشید.

نوشیدن انواع نوشابه‌ها قبل از امتحان توصیه نمی‌شود. کافئین موجود در نوشابه‌ها موجب عصبانیت و تحریک پذیری می‌شود.

غذاهای سبک

مصرف غذاهای سنگین کسل شدن را به دنبال دارد بنابراین برای حفظ کارایی و عملکرد مغز بهتر است که غذاهای پروتئین دار سبک و سالم  در نظر گرفته شود .

مولتی ویتامین‌ها

مصرف فست فود ها ونوشابه‌ها باعث شده است که اغلب دانش‌آموزان دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی ضروری باشند. مصرف مولتی ویتامین‌ها در ایام امتحانات به آنها کمک می‌کند که بدن شان در برابر این کمبودها دچار مشکل نشود از سوی دیگر ویتامین‌های گروه «ب» موجود در آنها تقویت عملکرد مغز را به‌دنبال دارد. آهن، کلسیم و روی موجود در آنها نیز برای مقابله بدن با استرس مؤثر است.

میان وعده‌های هوشمند

در برخی از کشورها در وسط آزمون‌های طولانی پنج تا 10 دقیقه استراحت داده می‌شود. همراه داشتن کمی بادام، گردو، میوه و... در این زمان باعث حفظ انرژی در تمام مدت آزمون خواهد شد.

خواب کافی

بسیاری از دانش‌آموزان به مطالعه تا آخر شب عادت دارند، در حالی که مغز دچار خستگی خواهد شد.

بنابراین شب قبل از امتحان را زودتر به رختخواب رفته و به مغز استراحت دهید.

بهتر است قبل از رفتن به رختخواب یک دوش فوری بگیرید و خود را برای روزی پر از انرژی آماده کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان