روانشناسی رنگ های موثر بر حافظه هنگام مطالعه / کنکوری ها حتما بخوانند

خط سلامت: این روزها فصل درس و مدرسه روزهای پایانی اش را سپری می کند و توجه به بهداشت مطالعه و عواملی که بر عملکرد یادگیری و تقویت حافظه تاثیر می گذارند ، از ابزار نزدیک شدن به موفقیت در بحرانی ترین روزهای سال تحصیلی است .

روانشناسی رنگ های موثر بر حافظه هنگام مطالعه / کنکوری ها حتما بخوانند

طبق تحقیقات انجام شده فاکتورهای متعددی در افزایش تمرکز و دست یافتن به بازدهی بیشتر نقش دارند ، اما فضایی که برای یادگیری انتخاب می شود ازاصول اصلی بهداشت مطالعه است که نباید از آن غافل شد .

به گزارش خط سلامت از طرف دیگر نباید فراموش کرد دانش آموزان از نظر میزان یادگیری و افزایش تمرکز با یکدیگر متفاوت  هستند برخی ازآن ها قدرت تمرکز بالایی دارند و قادرهستند درهرموقعیتی کتاب و جزوه را باز کرده و شروع به مطالعه کنند بی آنکه صدا یا مزاحمتی، تمرکز آنان را به هم بریزد اما بر عکس برخی دیگر همواره به دنبال مکانی آرام و بی صدا هستند و شیوه چیدمان منزل نقش مهمی در برقراری آرامش و افزایش تمرکز آن ها دارد .

این ها روز در هرخانه ای کتابخانه ای هرچند کوچک وجود دارد اما ممکن است به فضای لازم برای اختصاص به اتاق مطالعه اهمیت داده نشده باشد.

به همین دلیل کارشناسان بسیاری معتقدند، در صورت امکان باید فضایی اختصاصی برای مطالعه  داتش آموزان در نظر گرفته شود و چیدمان آن نیز برای این کار تدارک دیده شده باشد.

این مسئله آنقدر حائز اهمیت است که گفته می شود چنانچه فضای کافی برای اختصاص اتاق وجود ندارد، گوشه ای از خانه که رفت و آمد کمتری در آن  می شود برای این کار انتخاب شود  و قسمتی به قرار دادن کتاب  ها اختصاص داده شود .

ارتفاع مناسب برای میز مطالعه

اتاقی که برای مطالعه در نظر گرفته می شود باید دور از مزاحمت و سر و صدا باشد. از طرف دیگر گرما و سرمای این اتاق نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا افزایش یا کاهش بیش از اندازه دما مانع از تمرکز می شود.

تهویه مناسب اتاق مخصوص شب های امتحان را نباید  از قلم انداخت . فقدان اکسیژن و گردش ناکافی هوا در اتاقی که برای مطالعه انتخاب شده است باعث خستگی و در نهایت سردرد می شود بنابراین لازم است اتاق مطالعه دارای پنجره باشد.بهترین ارتفاعی که برای میز تحریرمناسب تعریف شده  ارتفاع 70 تا 80 سانتی متر است، صندلی باید دارای تکیه گاهی محکم و قابل چرخش باشد به گونه ای که فرد احساس راحتی کند؛ بنابراین به افرادی که قصد تهیه میز مطالعه دارند، پیشنهاد می شود استانداردهای لازم را در نظر بگیرند برای نمونه پرده ای که برای اتاق مطالعه در نظر گرفته می شود بهتر است ضمن آرامش بخشی، تمرکز دانش آموز را بالا ببرد. بهترین رنگ هایی که برای پرده اتاق خواب پیشنهاد می شود رنگ سفید ، زرد و یا قهوه ای کم رنگ است.

افزایش میزان تمرکز با نورپردازی مناسب

نورپردازی فضایی که برای مطالعه در نظر گرفته می شود، میزان یادگیری و تمرکز را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.  لامپ های سقفی، چراغ مطالعه برای نورپردازی اتاق ویژه روزهای امتحان مناسب هستند ، نور کم یا زیاد باعث خواب آلودگی یا پرت شدن حواس می شود. ترکیب نورهای زرد و سفید در اتاق های کم نور باعث افزایش تمرکز و یادگیری می شود .

نباید فراموش کرد چراغ‌ مطالعه‌های پایه‌ بلند به دلیل اینکه نور را از فاصله دورتری می‌تابانند و باعث تاری دید  نمی‌شوند، مناسب‌تر هستند. همچنین لامپ چراغ‌مطالعه بهتر است از نوع لامپ‌های رشته‌ای باشد. نور سفید لامپ‌های فلورسنت برای مطالعه مناسب نیستند. از طرف دیگر هنگام استفاده از چراغ مطالعه نورباید از سمت چپ بتابد تا سایه دست به سمت راست بیفتد و مزاحم نوشتن و مطالعه نشود. برای افرادی که با دست چپ می‌نویسند نیز  نور باید از سمت راست بتابد.

پیشنهاد می شود روی میز  مطالعه چند فایل قرار داده شود تا با دسته بندی جزوه ها یا کتاب های مورد استفاده، میز ظاهری منظم داشته باشد و موجب استرس نشود. قرار دادن چند گلدان کوچک گل در اتاق مطالعه علاوه بر آنکه به تصفیه هوای اتاق کمک می کند، موجب ایجاد فضایی آرام و دلنشین می شود .بهتر است از هر فضای خالی برای قفسه بندی استفاده شود .

قفسه های چرخدار مقادیر زیادی از کاغذ ها و دفاتر را در خود جا داده و به دسته بندی آن کمک می کند. چنانچه در قسمت زیرین صندلی های راحتی فضای خالی  وجود دارد، سبدی سبک زیر آن قرار داده و برای نگهداری کاغذهای باطله و یا مجلات کمک گرفته شود.

میز تحریر نباید  هرگز رو به دیوار قرار بگیرد. چنان چه اتاق مطالعه دارای پنجره است میز را باید روبه روی پنجره و با فاصله از آن قرار داد  قرار دادن میز تحریر رو به روی دیوار امکان نزدیک بینی را افزایش می دهد.

ترفندهایی برای مطالعه بهتر

دانش آموزانی که قصد دارند، دیواری از اتاق مطالعه را به چیدمان کتاب  اختصاص دهند  می توانند به جای  صرف هزینه برای خرید قفسه چند تخته  با پهنای کم تهیه کرده و به صورت قفسه به دیوار نصب کنند. در این شرایط حتی می توان با چند تخته چوب میز کوچکی کنار آن برای نوشیدن یک فنجان چای یا دم نوش های مخصوص شب امتحان  تدارک دید .

رنگ اتاق مطالعه به خصوص در کم سن و سالان بر خلق و خو اثر گذار است. به طور حتم دانش آموزان برای اتاق مطالعه  رنگی را ترجیح می دهند که به واسطه آن آرامش خاطر پیدا کرده و به دور از استرس ، به مطالعه بپردازند یا تست بزنند .

آبی تیره بهترین رنگی است که برای دکوراسیون اتاق مطالعه پیشنهاد می شود . این رنگ نمادی از صلح است و در فرد اطمینان خاطر ایجاد می کند در حالی که آبی روشن ، رنگ سردی است سبز از دیگر انتخاب هایی است که می شود برای اتاق مطالعه داشت. سبز رنگ آرامش است در حالی که رنگ قرمز و زرد انرژی بخش بوده و برای تزئین اتاق مطالعه توصیه نمی شود.

ترکیب دو رنگ برای اتاق مطالعه  نیز انتخاب خوبی است به این شکل که توصیه می شود قسمتی از دیوار را با رنگی تیره و قسمت باقی مانده  با رنگ کرم تزیین شود. برای نمونه می توان دیوار مربع را به دو مثلث تقسیم کرده و هر کدام را رنگ جداگانه ای زد. استفاده از طیف های مختلف یک رنگ نیز برای این چیدمان زیباست به طوری که بهتر است یک دیوار را پررنگ و دیوار دیگر را کم رنگ کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان