8 حقیقت شگفت‌انگیز علمی درباره خواب

خط سلامت: تجربه‌ کم خوابی و به‌هم خوردن سیکل خواب بیشتر گریبانگیر افرادی می‌شود که ذهن‌شان درگیر مشغله‌های گوناگون است.

8 حقیقت شگفت‌انگیز علمی درباره خواب

تقریباً یک دهم زنان و مردان با بی‌خوابی به‌صورت منظم مبارزه می‌کنند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید که از مشکلات بی‌خوابی رنج می‌برید باید به‌دنبال راهکارهایی باشید که تجربه یک خواب خوش را به‌شما هدیه دهد.

به گزارش خط سلامت کافئین زیاد به‌ویژه در انتهای روز ننوشید، تمرینات ورزشی را به اواخر شب اختصاص ندهید، اتاق خوابتان را خنک نگه دارید ( از درجه حرارت آن مطمئن باشید)، از بالش و ملحفه‌ی نرم و راحت استفاده کنید.

زنگ‌هشدار ساعت را یک ساعت قبل از خواب تنظیم کنید. بسیاری از زنان از صدای زنگ برای بیدار شدن در زمان  صبح استفاده می‌کنند. آنان عادت دارند هنگام رفتن به رختخواب زنگ هشدار را تنظیم کنند، در حالی‌که متخصصان خواب توصیه می‌کنند یک ساعت قبل‌از این‌که به رختخواب بروید زنگ هشدار را تنظیم کنید.

20 دقیقه اول قبل از خواب را می‌توانید برای انجام هر کاری (آماده کردن شام) سپری‌کنید، 20 دقیقه بعدی قبل از رختخواب را برای استراحت و آرامش صرف کنید مجبور نیستند در این زمان تفکر کنید. از تمرینات تنفس عمیق بهره ببرید، قبل از خواب کتاب بخوانید.

 نگرانی و اضطراب زیاد در ابتدای فهرست دلایل کم خوابی زنان قرار دارد. بخشی از این مشکل هنگام خواب مربوط به سرو‌صدای زیاد در بیرون از اتاق خواب است.

این صداهای درهم و برهم نگرانی های روز بعد را به خاطر می‌آورد. اگر قصد دارید به این وضعیت پایان دهید و ذهن تان را از هرگونه اضطراب دور نگه دارید سعی‌کنید درباره کاری که روز بعد قصد انجام آن را دارید با خود صحبت کنید تا بدین ترتیب ذهن خسته و کسل شود.

اگر می‌خواهید در جلسه‌‌ای شرکت کنید با لحنی آرام و ملایم درباره موضوعات جلسه با خود صحبت کنید، در این حالت درمی‌یابید چگونه حفظ استرس و نگرانی یا حتی بیدار ماندن سخت است.

 شمارش گوسفند ممنوع! برخی معتقدند یکی از راه‌های مناسب برای آرام کردن افکار مضطرب شمارش اعداد تا 300 در عرض 30 ثانیه است. قطعاً نمی‌خواهید برای شمارش تعداد گوسفند تمرکز کنید. با شمارش، مغز روی موضوع خاصی تمرکز کرده و نمی‌تواند افکار استرس زا را از خود دور کند.

نیم‌ساعت زودتر از خواب بیدار شوید؛ اگر از بی خوابی مزمن رنج می‌برید سعی کنید نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، مهم‌نیست شب قبل چه زمانی خوابیده‌اید. حتی ممکن است فوق‌العاده خواب آلود باشید این خواب آلودگی تامدت کمی ادامه خواهد داشت ولی موثرترین روش برای تنظیم مجدد ساعت بدن این‌است‌که حداقل نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. این روش  بسیار موثر است زیرا به بدن پیغام می‌دهد که نمی ـواند صبح بیدار شود بنابراین در همان اوایل شب احساس کسالت و خستگی سراغ تان می آید.

از روانشناسان خواب کمک بگیرید. روانشناسان خواب متخصصانی هستند که اطلاعاتی را درباره احساسات رفتار افرادی که مشکل خواب دارند، جمع‌آوری می‌کنند و سپس با حل و فصل مسائل به بهبود مشکل خواب کمک می‌کنند. جلسات رفع کم خوابی معمولاً چهار تا شش جلسه طول می‌کشد.

 اگر نمی توانید فوراً بخوابید، نگران نباشید. نباید این تصور را کرد که به محض این‌که سرتان را روی بالش می‌گذارید،خوابتان ببرد. اگر این حالت اتفاق بیفتد نشانه خستگی روز کاری است. در حالت ایده‌آل 15 تا 25 دقیقه از زمانی که دراز می‌کشید تا زمانی که بی اراده می خوابید، طول می‌کشد.

زمانی که احساس خستگی می‌کنید به رختخواب بروید. اگر از مشکل خواب رنج می‌برید و دائم فکر می‌کنید نیمه شب است و صبح زود باید بیدار شوید، نگران نباشید. خود را مجبور کنید در رختخواب باقی بمانید، به‌جای این که بیدار شوید و فعالیت کنید در رختخواب بمانید و افکار نگرانکننده را از ذهن دور کنید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان