5 تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس که باید بشناسید

خط سلامت: وقتی تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس را درک کنیم، علت برخی رفتارهای نامناسب خود را به خوبی می شناسیم و می توانیم آن را حل کنیم.

5 تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس که باید بشناسید

اعتماد به نفس این است که چگونه می توانید برخی از جنبه های زندگی خود را کنترل کنید، ولی عزت نفس در مورد عشق به خود است و اینکه شما چقدر برای خود ارزش قائل هستید.

به گزارش خط سلامت افزایش اعتماد به نفس به مراتب آسان تر از افزایش عزت نفس است.

برای مثال یک سخنران که  به راحتی برای صدها یا هزاران نفر در رابطه با موضوعات پیچیده مانند راه اندازی یک شرکت جدید با نهایت تسلط صحبت می کند، احتمالا اعتماد به نفس بالایی دارند ولی شما نمی توانید در رابطه با عزت نفس او نتیجه گیری کنید. در حقیقت، اعتماد به نفس مشهود است ولی عزت نفس چیزی نامرئی است .

در حقیقت، اعتماد به نفس یعنی به دانش، مهارت ها و توانایی های خود اعتماد دارید ولی عزت نفس این است که چگونه ارزش های خود را ارزیابی می کنید.

چرا لازم است تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را بدانیم؟

وقتی تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس را درک کنیم، علت برخی رفتارهای نامناسب خود را به خوبی می شناسیم و می توانیم آن را حل کنیم. به عنوان مثال برخی افراد که اعتماد به نفس بالایی دارند، عمیقأ خود را دوست ندارند و خود را ارزشمند نمی دانند؛ در نتیجه در بیشتر مواقع احساسات مثبتی نسبت به خود و دیگران ندارند، افزایش عزت نفس چنین افرادی می تواند به عنوان راه‌ حل برای مشکل آن ها در نظر گرفته شود.

کشف ریشه های عزت نفس پایین

روانشناشان بالینی در کارهای خود به این نتیجه رسیده اند که عزت نفس پایین با عوامل زیادی مرتبط است، برخی از این عوامل عبارت است از:

تجربه بدرفتاری دوران کودکی

تجارب منفی دوران کودکی چه در محیط خانه، چه محیط مدرسه و جمع هم سالان منجر به عزت نفس پایین می شود. کودکانی که عزت نفس پایینی دارند با رفتار خود در مدرسه، بستری برای سوءاستفاده قلدرها فراهم می کنند.

بزرگ شدن در خانواده ای ناپایدار

یک عامل دیگر که منجر عزت نفس پایین می شود، بزرگ شدن در خانواده ای ناپایدار است. رفتار والدین خودشیفته یا الکلی برای مغز کودک، نامنظم و کاملاً غیرقابل پیش بینی است؛ چنین والدینی، بسیار هیجانی هستند و به راحتی جریحه دار می شوند به طوریکه اغلب ناگهان شروع به گریه می کنند و از کودک خود انتظار دارند به آن ها دلداری بدهد و اطمینان بدهد که دوست داشتنی هستند.

داشتن والدین کمال گرا

عامل دیگر که منجر عزت نفس پایین می شود، وجود والدین کمالگرا است. چنین والدینی، به راحتی عصبانی می شوند و احتمالا کودک خود را تنبیه می کنند.

افزایش عزت نفس کودکان

والدین دلسوز، عزت نفس را در فرزندانشان پرورش می دهند و تشویق می کنند. آنها حین رشد و یادگیری، از فرزندان خود حمایت و تمجید می کنند. این والدین کودکان خود را با این باور که دنیا جایی خوب و قابل اعتماد است؛ تربیت می کنند. هنگامی که این کودکان بالغ می شوند، ناآگاهانه یک گروه حمایتی با افرادی مانند والدین شان ایجاد می کنند که به آنها کمک می کند، محیط مثبتی را که می شناسند حفظ کنند و عزت نفس بالای خود را تقویت کنند. افزایش اعتماد به نفس  با تمرین های رفتاری امکان پذیر است، اما بهبود عزت نفس می تواند بسیار پیچیده باشد.

اگر می خواهید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، روی توسعه تخصص در برخی زمینه ها کار کنید. وقتی بتوانید با اقتدار در مورد موضوعی صحبت کنید، یا مهارتی را با آرامش انجام دهید، اعتماد به نفس را دنبال خواهد داشت ولی افزایش عزت نفس، چالش برانگیزتر خواهد بود و ممکن است به کمک یک روانشناس بالینی نیاز داشته باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان