این خوراکی خوشمزه شما را معتاد می کند

خط سلامت: شیرینی و مواد غذایی پر کالری و تنقلات مانند مصرف کوکائین، اعتیاد آور هستند، در مصرف کنندگان مبتلا به اختلالات خوردن، قدرت تصمیم‌گیری ذهن که به قشر پیشانی مربوط است، مانند مبتلایان به سوء مصرف کوکائین مختل می‌شود.

این خوراکی خوشمزه شما را معتاد می کند

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 نیمی از جمعیت جهان به چاقی مفرط مبتلا شده و در صورت بی‌توجهی به روش‌های پیشگیرانه، کنترل افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و ناشی از اضافه وزن با مشکل روبه‌رو خواهد شد. 

به گزارش خط سلامت شیرینی و مواد غذایی پر کالری  و پر چرب منجر به ترشح دوپامین در مغز و تغییرات هورمونی در بدن می‌شود  این تغییرات علت علاقه افراد به مصرف بیشتر و مجدد تنقلات و فست فودها را توجیه می‌کند.

مدرن ترین شیوه مبارزه با چاقی

پژوهشگران کشف این روش را چشم‌اندازی برای مبارزه با چاقی اپیدمیک معرفی کرده و معتقدند می‌توان وابستگی‌های افراد به فست فودها و مواد غذایی پر کالری را با کنترل اشتها کاهش داد و از گسترش روز افزون چاقی پیشگیری کرد.

دکتر استفانیک برگلند، محقق دانشگاه کالگری کانادا می‌گوید: دسترسی آسان و کم هزینه به مواد غذایی و انواع خوراکی‌های پر چرب و پر کالری، یکی از دلایل عمده اشتیاق افراد به پر خوری و ابتلا به چاقی است که سیستم عملکرد مغزی نیز بر شدت آن دامن می‌زند و میل به سوء مصرف را در افراد افزایش می‌دهد.

دوپامین و شیرینی

دوپامین یک نوع ناقل شیمیایی است که در بدن مسئولیت تنظیم حرکات، هیجان، انگیزه و احساس سرخوشی و لذت را به عهده دارد. میزان طبیعی این ماده در بدن عادی است اما ترشح بیش از اندازه آن‌که به دنبال تحریک سیستم پاداش و درک لذت مغز ایجاد می‌شود‌، عامل اصلی اشتیاق افراد و تکرار مصرف تنقلات و فست فودها را شامل می‌شود‌.

از طرف دیگر نمی‌توان عواملی مانند تبلیغات تجاری و صنعتی شدن زندگی امروز را در مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها نادیده گرفت، امید است با تکنیک تزریق انسولین - هورمون سیری - از گسترش چاقی‌های بیماری زا در دنیا و رفتارهای پر خطر تغذیه‌ای پیشگیری کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان