کودکان در چه سنی لجباز می شوند؟ + روش رفتار با آنها

خط سلامت: لجبازی یکی از چالش برانگیزترین رفتارهایی است که کودکان نشان می دهند. پژوهش ها نشان داده است کودکان در دوره سنی خاصی بسیار لجباز می شوند. آگاهی از نحوه صحیح برخورد با کودکان در این دوره سنی، نقش مهی در سلامت روان کودک ایفا می کند.

کودکان در چه سنی لجباز می شوند؟ + روش رفتار با آنها

لجبازی کودکان، معمولا باعث سردرگمی والدین می شود.

به گزارش خط سلامت کودکان در دوره های سنی مختلف، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. پژوهش ها نشان داده است در دوره سنی خاصی کودکان بسیار لجباز می شوند؛ به همین دلیل آگاهی از نحوه صحیح برخورد با کودکان در این دوره سنی، ضروری است.

لجبازی کودکان و نحوه برخورد والدین

لجبازی کودکان در دوره سنی خاصی شدت می یابد. لازم است در این دوره سنی، پدر و مادر به شیوه صحیح با کودک خود رفتار کنند و از مقابل به مثل، پرخاشگری و تلافی کردن اجتناب کنند.

بخش بحث برانگیزتراین تحقیقات زمانی بود که در سال ۱۹۶۰ و ۱۹۵۰، متخصصین روانکاوی به این نتیجه رسیدند ناتوانی کودک در برقراری پیوند دلبستگی ایمن، با افراد درجه یک خانواده در سال های اولیه زندگی، با ناتوانی او در برقراری ارتباط فردیِ نزدیک و صمیمی در دوره بزرگسالی ارتباطی مستقیم دارد؛ بنابراین می توان به این نتیجه رسید که برقرار شدن رابطه صحیح میان والدین و کودک، علاوه بر تاثیر بر سلامت جسمانی کودک، بر روند رشد روانی کودک نیز تاثیرگذار است و می تواند عامل اصلی رشد رفتارهای عاطفی و دلبستگی کودک برای دوران بزرگسالی باشد.

18ماهگی تا 2 سالگی سن لجبازی

کودک 18 ماهه، درست برخلاف آنچه مادر می گوید، عمل می کنند. حرکت در جهت خلاف مادر و از کلمه «نه» زیاد استفاده می کند. او که در این سن، لجاجت و سرسختی فراوانی دارد و به هیچ وجه حرف شنو نیست، در دو سالگی با مادر به صلح کامل می رسد و به آنچه مادر می گوید، عمل می کند. دو سالگی سنی است که کودک به حرف شنوی و رفتاری معقول و پسندیده می رسد.

اگر مادرش او را صدا بزند، با دلبستگی، به سمت مادر می رود و خود را در آغوش مادر می اندازد. همچنین برای آنچه مادر به او می آموزد، آمادگی دارد؛ البته این آموزش ها باید زمانی صورت گیرد که کودک آمادگی لازم را داشته باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان