بی سوادها از این دو اختلال روانی بیشتر رنج می برند!

خط سلامت: اضطراب و افسردگی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برخی پژوهش ها نشان داده است بی سوادی یا کم سوادی، علایم مشکلات سلامت روان، مانند اضطراب و افسردگی را تشدید می کند.

بی سوادها از این دو اختلال روانی بیشتر رنج می برند!

اضطراب و افسردگی از شایع ترین مشکلات سلامت روان هستند. سال ها پژوهش نشان داده است مجموعه ای از عوامل نظیر: ژنتیک، محیط نامناسب و رویدادهای آسیب زای زندگی فرد را در معرض ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی قرار می دهد.

به گزارش خط سلامت پژوهش های همبستگی نشان داده است بین بی سواد و کم سوادی و شدت علایم اضطراب و افسردگی رابطه وجود دارد. 

اضطراب و افسردگی چه رابطه با بی سوادی دارد؟

اضطراب و افسردگی با بی سوادی رابطه مستقیم دارد.

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه شرق آنگلیا، افراد با سواد ضعیف در سراسر جهان با مشکلات سلامت روان بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.مطالعه جدیدی که امروز منتشر شد، اولین مطالعه ای است که به تصویر جهانی سواد و سلامت روان می پردازد.

بی سواد بودن و مشکلات روانی

14 درصد از جمعیت جهان هنوز سواد کمی دارند یا اصلاً سواد ندارند و این مطالعه نشان می دهد آنها بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان مانند تنهایی، افسردگی و اضطراب هستند.

این تیم از دپارتمان روان‌شناسی بالینی و درمان‌های روان‌شناختی می‌گویند یافته‌های آنها به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می‌گذارد که دو سوم بی‌سوادان جهان را تشکیل می‌دهند.

سواد پایین و سلامت

سواد پایین با سلامت ضعیف تر، بیماری های مزمن و امید به زندگی کوتاه تر مرتبط است.

تحقیقاتی انجام شده است که ارتباط بالقوه بین سواد و سلامت روان را بررسی می کند، اما این اولین مطالعه ای است که به این موضوع در مقیاس جهانی می پردازد.

این تیم داده‌های 19 مطالعه را که سواد و سلامت روان را اندازه‌گیری می‌کردند، بررسی کردند. این مطالعات در 9 کشورایالات متحده، چین، نپال، تایلند، ایران، هند، غنا، پاکستان و برزیل انجام شد و تقریباً دو میلیون شرکت کننده در آن شرکت داشتند.

محققان اعلام کردند ارتباط معنی داری بین نتایج سواد و سلامت روان در کشورهای مختلف است. افراد با سواد پایین تر مشکلات سلامت روانی بیشتری مانند: اضطراب و افسردگی داشتند. ما نمی توانیم با اطمینان بگوییم سواد ضعیف باعث سلامت روانی ضعیف می شود، اما یک ارتباط قوی وجود دارد.

فقر و سلامت روان

عوامل متعددی بر سلامت روان تأثیر بگذارد که سواد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد مانند فقر یا زندگی در منطقه ای با سابقه درگیری و خشونت. با این حال، آنچه که داده‌ها نشان می‌دهد این است که حتی در این مکان‌ها، شما همچنان شاهد سلامت روانی پایین تری برای کسانی هستید که مهارت‌های سوادآموزی ندارند.

او افزود: این کار اهمیت آگاهی از سواد و حمایت از خدمات بهداشت روان را نشان می‌دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان