این غذاها را بخورید تا فراموشی نگیرید

خط سلامت: آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های حال حاظر در جهان است که هنوز درمان قطعی برای آن کشف نشده است اما به گفته محققان تغذیه ای رژیم غذایی به شدت بر بیماری آلزایمر موثر است.

این غذاها را بخورید تا فراموشی نگیرید

آلزایمر که افراد با نام فراموشی یا زوال عقل هم می شناسند یکی از بیماری های عصبی است که به مروز باعث اختلال در عملکرد مغز و در نهایت اختلال در عملکردهای جسمی می شود. 

به گزارش خط سلامت مصرف برخی غذاها باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می شود. 

آلزایمر و رژیم غذایی

آلزایمر را می توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم کنترل کرد.  رژیم غذایی یکی از درمان های طبیعی برای آلزایمر است.  یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی به سبک غربی که حاوی گوشت، شیرینی و غذاهای پرچرب است با سطوح بالاتر آلزایمر مرتبط است.

این مطالعه نشان داد در بین 9 کشور دیگر، از جمله برزیل، شیلی، کوبا و مغولستان، افراد در ایالات متحده 4 درصد شانس بیشتری برای ابتلا به آلزایمر دارند. در واقع، زمانی که رژیم غذایی سنتی ژاپن بیشتر به سمت همتای غربی خود تغییر کرد، میزان آلزایمر از 1 درصد در سال 1985 به 7 درصد در سال 2008 افزایش یافت.

واضح است که برخی غذاها خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند. اما این جدیدترین مطالعه از یک رشته شواهد است که نشان می دهد رژیم غذایی شکل اصلی  گزینه های طبیعی درمان آلزایمر است .

علم می گوید این غذاها خطر آلزایمر را افزایش می دهند:

گوشت قرمز 

 مصرف بیش از حد گوشت شانس ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد. گوشت قرمز یک غذای غنی از آهن است و اگرچه بدن شما برای جلوگیری از کم خونی، خستگی مزمن و ضعف عضلانی به آهن کافی نیاز دارد اما آهن بیش از حد  در واقع سرعت آسیب ناشی از رادیکال های آزاد زیادی را که در بدن ایجاد می شود را افزایش دهد.

کربوهیدرات ها و قندهای تصفیه شده

اگر دلیل دیگری برای دوری از ماکارونی و نان های نشاسته ای نیاز داشتید، در اینجا یکی از آن ها وجود دارد. رژیم های غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد افرادی که 70 سال یا بیشتر از رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات استفاده می کردند، تقریبا چهار برابر بیشتر از همتایان سالم خود در معرض ابتلا به آلزایمر بودند. این افزایش در آلزایمر بسیار فراتر از مسائل عادی مربوط به سن است که انتظار دارید در رابطه با حافظه و تفکر مشاهده کنید.  این رسوایی صنعت شکر را  ویرانگرتر می کند.

تئوری پشت این که چرا کربوهیدرات‌ها، که اغلب مملو از قند هستند به شدت بر مغز تأثیر می‌گذارد این است که کربوهیدرات‌ها سطح گلوکز و انسولین را به سرعت بالا می‌برند و باعث افزایش قند خون می‌شوند. در نهایت، این مسئله در طول زمان منجر به مقاومت به انسولین می شود. 

هر چه بدن بیشتر انسولین را نادیده بگیرد، پانکراس بیشتر تولید می کند. این سطوح بالای انسولین که اکنون در بدن جریان دارد در واقع به عروق خونی مغز آسیب می رساند و منجر به مشکلات حافظه می شود. 

کاهش آلزایمر

در حالی که برخی از مواد غذایی وجود دارد باید برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر از آن ها اجتناب کنید، غذاهای زیادی وجود دارد که باید از آن ها لذت ببرید که در واقع به کاهش خطر ابتلا به آن کمک می کند.

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای مغز خود انجام دهید. با تاکید بر میوه ها و سبزیجات تازه، غذاهای دریای، مرغ، آجیل، روغن زیتون و لبنیات در حد اعتدال  با گوشت قرمز که در مناسبت های خاص یا فقط یک بار در هفته از آن لذت ببرید بهترین راه ها برای کاهش شانس ابتلا به آلزایم معرفی شده است.

از آنجا که رژیم مدیترانه‌ای روی غذاهای مغزی مانند آووکادو، سبزیجات برگ‌دار و روغن زیتون متمرکز است، منطقی است پیروی از رژیم غذایی مغز را در بهترین حالت نگه دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان