کمبود این 5 ویتامین عامل خستگی های مداوم است

خط سلامت: خستگی مزمن زمانی ایجاد می شود که با استراحت و خوابیدن کافی انرژی بدن تامین نشود و کسلی و عدم تمرکز ایجاد می شود.

کمبود این 5 ویتامین عامل خستگی های مداوم است

خستگی زمانی که دلیل جسمی و ذهنی برای آن وجود ندارد تبدیل به یک احساس دائمی می شود که دلیل آن کمبود برخی مواد ضروری بدن است.

به گزارش خط سلامت خستگی مداوم زنگ خطری برای سلامتی است.

خستگی مداوم و کمبود مواد مغذی

خستگی مداوم دلایلی دارد که شایع ترین دلیل آن کمبود مواد مغذی نظیر کمبود آهن، کمبود ویتامین B12، کمبود اسید فولیک و کمبود ویتامین D است .

علل کمبود مواد مغذی بسیار متنوع است و بسته به ماده مغذی متفاوت است. کمبودها ناشی از یک رژیم غذایی نامتعادل، اختلالات جذب، بیماری های مزمن، افزایش از دست دادن خون یا قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید می باشد. کمبود مواد مغذی زیر باعث ایجاد احساس خستگی مداوم می شود: 

آهن : شایع ترین علت کمبود آهن ، از دست دادن خون در طول دوره های قاعدگی در زنان جوان است . با این حال، کمبود آهن در افراد مسن نیز رخ می دهد و معمولاً بیانگر از دست دادن خون مزمن ، به ویژه از دستگاه گوارش است.

ویتامین B12: ویتامین B12 تنها ویتامینی است که به مقدار زیاد در بدن ذخیره می شود . با یک رژیم غذایی متعادل، ذخیره ویتامین B12 در کبد تقریباً 1000 برابر نیاز روزانه است. بنابراین، علائم کمبود فقط ماه ها تا سال ها پس از شروع سوء تغذیه ظاهر می شود. ویتامین B12 تقریباً به طور انحصاری در محصولات حیوانی یافت می شود و بنابراین اغلب در رژیم های غذایی وگان وجود ندارد. با این حال، اگر ویتامین B12 دیگر به اندازه کافی در دستگاه گوارش جذب نشود، افراد مسن نیز بیشتر از کمبود ویتامین B12 رنج می برند .

اسید فولیک : اسید فولیک عمدتاً در سبزیجات سبز رنگ و برگ‌دار مانند لوبیا، مارچوبه، اسفناج و آووکادو یافت می‌شود . یک رژیم غذایی نامتعادل منجر به کمبود اسید فولیک می شود. نیاز به اسید فولیک به ویژه در دوران بارداری افزایش می یابد، بنابراین اگر می خواهید بچه دار شوید باید مطمئن شوید که به اندازه کافی این ماده را دریافت می کنید .

ویتامین D: ویتامین D تنها ویتامینی است که توسط بدن تولید می شود و نمی توان آن را به طور طبیعی از طریق غذا تامین کرد. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به پوست برخورد می کند، نور خورشید تولید ویتامین D را در بدن فعال می کند. به خصوص در فصل زمستان و زمانی که زمان کمی را در خارج از منزل سپری می کنید، به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرید و کمبود ویتامین D رخ می دهد .

علائم کمبود مواد مغذی

خستگی مزمن علامت اصلی کمبود مواد مغذی است. بیماران مبتلا احساس خستگی و بهره وری کمتری می کنند. فعالیت روزانه کاهش می یابد و نیاز به خواب افزایش می یابد. علاوه بر خستگی، علائم دیگری نیز در صورت کمبود مواد مغذی ممکن است رخ دهد. علائم بسته به ماده مغذی از دست رفته متفاوت است. کمبود آهن و ویتامین B12 در دراز مدت منجر به کم خونی می شود زیرا بدن دیگر رنگدانه قرمز خون ( هموگلوبین ) کافی تولید نمی کند. 

کمبود اسید فولیک نیز  باعث کم خونی می شود. مصرف خیلی کم اسید فولیک در دوران بارداری نیز آسیب جدی به جنین وارد می کند . 

اگر کمبود ویتامین D وجود داشته باشد، عواقب آن شامل خستگی و شکنندگی استخوان ها ( پوکی استخوان ) می شود . این امر به ویژه در افراد مسن بیشتر منجر به شکستگی استخوان می شود.

کمبود شدید مواد مغذی نیز می تواند خود را به صورت خلق افسرده یا حتی افسردگی آشکار نشان دهد .

راهکارهای جلوگیری از خستگی مداوم

اگر خستگی مزمن و مداوم دارید، همیشه باید ابتدا با پزشک مشورت کنید ، زیرا ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. کمبود مواد مغذی را می توان با یک تاریخچه پزشکی دقیق و در صورت لزوم آزمایش خون شناسایی کرد. قبل از اینکه خودتان مصرف مکمل های غذایی را شروع کنید، باید مشخص کنید بدن شما کمبود کدام ویتامین یا ماده مغذی را دارد.

اگر واقعاً کمبود مواد مغذی به عنوان علت خستگی مداوم شناسایی شده باشد، می توان ماده مغذی خاص را از طریق غذا یا با تزریق تکمیل کرد . در صورت کمبود خفیف، این امر از طریق یک رژیم غذایی آگاهانه و متعادل قابل دستیابی است.  ویتامین D به طور خاص باید به عنوان دارو به بدن برسد، زیرا در غذا وجود ندارد.   برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان