راههای طبیعی افزایش ظرفیت مغز

خط سلامت: مغز پیچیده ترین عضو بدن است که هر بخش مسئول عملکردی خاص است. دانشمندان راه های جدیدی برای افزایش ظرفیت مغذی و ذهنی افراد کشف کرده اند.

راههای طبیعی افزایش ظرفیت مغز

مغز انسان قدرت افزایش ظرفیت دارد این مسئله با پیشرفت مطالعه مغز انسان کشف شده است. این افزایش ظرفیت  می تواند زندگی شما را به طرق مختلف تغییر دهد، از افزایش حافظه گرفته تا استفاده از قدرت مغز برای ایجاد نورون های جدید.

به گزارش خط سلامت راه هایی قابل انجام و ساده برای افزایش ظرفیت مغزی وجود دارد. 

مغز و راه های افزایش ظرفیت مغزی

مغز را به روش های زیر به بیشترین ظرفیت آن برسانید تا بهترین عملکرد را داشته باشد: 

یوگا

یوگا ترکیبی از تنفس، حفظ وضعیت بدنی و مدیتیشن است که نه تنها از یکپارچگی مغز محافظت می کند، بلکه لایه های قشر مغز شما را نیز ضخیم می کند. اسکن مغز اکنون نشان می دهد که  یوگا  شیمی مغز شما را به روش های مثبت تغییر می دهد و به ایجاد سطوح قوی تری از ماده خاکستری در نواحی مغزی که با تعدیل درد درگیر هستند کمک می کند. 

خواص محافظت کننده عصبی یوگا نه تنها مغز را از از دست دادن ماده خاکستری در امان می‌دارد، بلکه به نظر می‌رسد که آن ها حجم ماده خاکستری را در مناطق خاصی از مغز نیز ایجاد می‌کنند.

 تمرین یوگا با تغییرات مثبت در نیمکره چپ همراه است، از جمله افزایش حجم ماده خاکستری در خوشه‌های واقع در اینسولای چپ، اپرکولوم پیشانی چپ، شکنج گیجگاهی میانی راست و قشر اوربیتو فرونتال چپ. این نواحی مغز درگیر موارد زیر هستند:

ادراک

کنترل موتور

خودآگاهی

عملکرد شناختی

تجربه بین فردی

بازداری

کنترل ضربه

رفتار اجتماعی

پردازش حافظه

شعبده بازی

شعبده بازی هماهنگی دست و چشم را افزایش می دهد، اما آنچه در مغز شما در حین شعبده بازی می گذرد کاملاً باورنکردنی است. شعبده بازی فقط باعث افزایش ماده خاکستری مغز شما نمی شود، بلکه به رشد بخشی از مغز شما کمک می کند که ارتباطات سلولی را تقویت می کند. در سال 2009، دانشمندان دانشگاه آکسفورد کشف کردند که شعبده بازی باعث افزایش حجم "ماده سفید" مغز شما نیز می شود. ماده سفید از قسمت‌هایی از مغز تشکیل شده است که عمدتاً حاوی آکسون‌ها هستند و برآمدگی سلولهای عصبی هستند که به عنوان اتصال دهنده سلول عمل می کنند.

شرکت کنندگان در مطالعه به مدت شش هفته روزانه نیم ساعت شعبده بازی را تمرین کردند. قبل و بعد از تصویربرداری مغز تانسور انتشار نشان داد که در حالی که ماده سفید در مغز گروه کنترل غیر شعبده باز تغییری نکرده است، شعبده بازان از ماده سفید بیشتری در قسمت لوب جداری مغز لذت می برند. 

مدیتیشن

 مطالعات متعدد نشان می دهد درگیر شدن در مدیتیشن به طور ساختاری مغز را برای بهتر شدن تغییر می دهد. در سال 2011، محققان بیمارستان عمومی هاروارد و ماساچوست مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد مدیتیشن هدایت‌شده  و کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی منجر به تغییرات مغزی قابل اندازه‌گیری در مناطق مرتبط با حافظه، شفقت و استرس انسان می‌شود.

در واقع، تمرین مراقبه ذهن آگاهی تنها به مدت هشت هفته، مغز را به گونه ای تغییر می دهد که اسکنرهای MRI می توانند تشخیص دهند. مدیتیشن ذهن آگاهی شامل آگاهی از آنچه لحظه به لحظه واقعی است، حضور و توجه به آنچه در آن لحظه اتفاق می افتد به شیوه ای غیرقابل قضاوت است.

نواختن ساز را بیاموزید 

یادگیری نواختن موسیقی به معنای واقعی کلمه ظرفیت مغز را افزایش می دهد و بیشترین تأثیر را در کودکانی که قبل از سن 7 سالگی به موسیقی مشغول می شوند دارد. در واقع، دانشمندان به دنبال موسیقی هستند. آموزش بلند مدت موسیقی در سطح بالا باعث می شود نوازندگان اطلاعات حسی شنوایی، لامسه و بینایی را بهتر ادغام کنند.

 برخی از تغییرات مغزی که با آموزش موسیقی اتفاق می‌افتد، منعکس‌کننده اتوماسیون تکلیف (مثل یادگیری جدول ضرب ) و کسب مهارت‌های حسی-حرکتی و شناختی بسیار خاص مورد نیاز برای جنبه‌های مختلف تخصص موسیقی است.

روش های طبیعی افزایش ظرفیت مغز

دریافت امگا 3

 یک مطالعه در سال 2014 که در  Neurology منتشر شد نشان داد داشتن اسیدهای چرب امگا 3 سالم در گردش در بدن با مغزهای بزرگتر و پیشرفته تر مرتبط است. افرادی که دو برابر سطوح امگا 3 DHA و EPA نسبت به سایرین داشتند، در مقایسه با زنان با سطوح پایین، حدود .7 درصد حجم مغز بیشتری داشتند. گروه پر امگا 3 نیز 2.7 درصد هیپوکامپ بزرگتری داشتند. 

رابطه جنسی

 داشتن رابطه جنسی منظم به عنوان یک راه طبیعی برای تولید نورون های بیشتر عمل می کند. در یک مطالعه محققان دانشگاه مریلند دریافتند رابطه جنسی باعث تشکیل نورون های جدید و بهبود عملکرد شناختی می شود. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد رابطه جنسی به حفظ حافظه بلندمدت کمک می کند و از آن در مواقع استرس محافظت می کند. 

ورزش هوازی

افراد مسن در واقع می توانند حجم مغز را در مناطقی از مغز که با ساختار و عملکرد مغز مرتبط با سن مرتبط است افزایش دهند. در واقع، یک مطالعه برجسته در سال 2006 نشان داد ورزش منظم هوازی به طور قابل توجهی هر دو ناحیه ماده خاکستری و سفید مغز را افزایش می دهد. 

روزه داری

نشانه های اولیه مطالعات همچنین نشان می دهد روزه  می تواند به طور مفیدی بخش های خاصی از مغز شما را ضخیم کند و در عین حال عملکرد مغز را تقویت کند. مطالعات پزشکی نشان می دهد روزه داری نه تنها انرژی را افزایش می دهد، بلکه ما را نسبت به انسولین مقاوم می کند، با کاهش سطح IGF-1 در گردش و افزایش حساسیت به انسولین بدون کاهش سرعت متابولیسم در حالت استراحت، از چربی و بیماری های مرتبط با انسولین جلوگیری می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان