کودکان در چه سنی لجباز می شوند؟ / با کودک لجباز چه رفتاری کنید

خط سلامت: لجبازی کودکان در سن 1 تا 3 سالگی دیده می شود اگر والدین هدف این رفتارها را بدانند، می توانند برخورد درستی با کودک داشته و به رشد بهتر او کمک کنند.

کودکان در چه سنی لجباز می شوند؟ / با کودک لجباز چه رفتاری کنید

کودکان در سن 1 تا 3 سالگی، همزمان با رشد دستگاه عصبی، وسایل مختلف را با دستان خود محکم نگه می دارند و چند دقیقه بعد آن را در گوشه ای رها می کنند.

به گزارش خط سلامت حتی در رابطه با والدین و اعضای خانواده هم چنین برخوردی دارند، لحظه ای به آن ها می چسبند، اما لحظه ای دیگر اصرار دارند در کنار آن ها نباشند.

کودکان لجباز 

زمانی که کودک لحظه ای چیزی را را می گیرد و لحظه ی دیگر آن را رها می کند یا در گفتار خود از واژه نه بسیار استفاده می کند، در حقیقت در حال تمرین "قدرت انتخاب" است. انگار کودک سعی دارد اراده و استقلال خود را تقویت کند، بنابراین رفتار و گفتار کودک 3-2 ساله نشان دهنده لجبازی او نیست بلکه نشان دهنده تلاش کودک در جهت رشد استقلال و خودمختاری است.

رفتار با کودک لجباز

برچسب کودک لجباز را کنار بگذارید. زمانی که کودک، جایی را کثیف می کند یا به موقع دستشویی نمی رود، والدین موظف هستند به گونه ای رفتار کنند که احساس خودمختاری کودک صدمه نبیند.

برخی والدین به دلیل ناآگاهی و عدم درک صحیح از این دوره سنی، زمانی که کودک رفتاری انجام می دهد که مطابق میلشان نیست؛ او را شرمنده می کنند و تلاش او برای انجام کارهای شخصی را مسخره می کنند. حاصل چنین رفتاری از طرف والدین ایجاد احساس دائمی شرم در کودک است.

شرم به این معنا است که کودک از درون، حس می کند به اندازه کافی خوب نیست و مشکلاتی دارد که مانع پذیرش او می شود. هرچه کودک بتواند این دوره سنی را مثبت تر بگذراند، نیروی اراده در او قوی تر می شود و در آینده نیز موفق تر عمل می کند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان