علل قولنج و راههای درمان آن

خط سلامت: قولنج یک درد شدید شکمی است که به دلیل هر نوع انسداد در روده ایجاد می شود.

علل قولنج و راههای درمان آن

قولنج بیشتر در نوزادان شایع است و به آن قولنج نوزاد نیز می گویند. اگرچه علل دقیق قولنج تا حد زیادی مبهم است.

به گزارش خط سلامت سوء هاضمه، عدم تعادل در باکتری های روده، عدم تحمل غذایی، تغذیه بیش از حد یا کم و استرس برخی از عوامل احتمالی هستند.

قولنج و نوزاد گریان

نفخ و رفلاکس اسید نیز در موارد خاصی با قولنج مرتبط است. این بیماری بیشتر در هفته های اول و ماه چهارم زندگی نوزادان مشاهده می شود. عمدتاً با گریه های شدید برای ساعت های طولانی با صورت برافروخته و قرمز مشخص می شود و فراوانی آن در اواخر بعد از ظهر تا عصر بیشتر است. تغییر وضعیت بدن مانند عضلات منقبض ناحیه شکم، کمر قوس دار و مشت گره کرده نیز ممکن است با قولنج همراه باشد.

برخی از نوزادان، بسته به شدت درد، ممکن است بیقراری را تجربه کنند. نوزادانی که با شیر خشک و شیر مادر تغذیه می شوند و نوزادانی که در دوران بارداری به دلیل سیگار کشیدن زود متولد می شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به قولنج هستند.

در اکثر موارد قولنج بخشی طبیعی زندگی نوزاد است و معمولاً مصرف دارو توصیه نمی شود. با این حال، حذف پروتئین شیر گاو ممکن است در موارد خاصی درمان شود.

قولنج و درمان دارویی

قطره سایمتیکون به عنوان یک عامل ضد درد، میزان نفخ را کاهش داده و در کاهش دردهای شکمی موثر است. قطره لاکتاز در برخی موارد در کاهش گرفتگی عضلات مرتبط با قولنج موثر است. با این حال، هیچ درمان واحدی برای درمان کامل وجود ندارد و ترکیبی از آن ممکن است به کاهش علائم کمک کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان