انعطاف ناپذیری و سختی در رابطه زوجی عامل مهم شکست در ازدواج

خط سلامت: شکست در ازدواج و پایان یک رابطه صمیمی زوجی، تجربه ای تلخ برای اکثر افراد است. دلایل فراوانی وجود دارد که بصورت بالقوه می تواند منجر به پایان یک رابطه شود مانند: ناسازگاری، نیازهای برآورده نشده، اعتیاد و خیانت.

انعطاف ناپذیری و سختی در رابطه زوجی عامل مهم شکست در ازدواج

روان شناسان بالینی معتقدند، اگر چه اعتیاد و خیانت دلایلی حائز اهمیت هستند ولی یک عامل بسیار مهم در به پایان رسیدن رابطه زوجی و شکست در ازدواج، وجود انعطاف ناپذیری و سختی در رابطه است.

به گزارش خط سلامت رابطه سالم، گرم و صمیمی نیاز به صرف وقت و انرژی دارد و با سختی و انعطاف ناپذیری، هیچ راهی برای حرکت به جلو وجود ندارد؛ مثل تلاش برای جابه‌جایی یک دیوار بتنی است.

سختی در رابطه زوجی به چه معناست؟

یکی از دلایل شکست در ازدواج، وجود انعطاف ناپذیری و سختی در رابطه است. سختی و انعطاف ناپذیری در رابطه، گاهی مربوط به شخصیت زوجین است و گاهی یک موضوع مثل اجازه ندادن به همسر برای ابراز وجود را در بر می گیرید.

سختی و انعطاف ناپذیری عبارت است از نادیده گرفتن دیدگاه دیگری، ناتوانی در پاسخگویی مناسب به او و تغییر ندادن طرز فکر در مواجهه با نیازها و درخواست های همسر است.

افراد سخت چه کسانی هستند؟

سختی در رابطه می‌تواند ناشی از اختلالات شخصیت، چالش‌های سلامت روان، اعتیاد به مواد مخدر یا سایر رفتارهای اعتیادی و سبک‌های دلبستگی فرد باشد.

اما گاهی اوقات سختی  و انعطاف ناپذیری یکی از طرفین رابطه، می تواند یک نوع موضع گیری برای تسلیم نشدن در برابر یک موضوع باشد. سختی و انعطاف ناپذیری یک فرد می‌تواند ذهنیتی باشد که گاهی ریشه در عدم عشق یا محبت نسبت به دیگری دارد.

سختی و انعطاف ناپذیری را چگونه از بین ببریم؟

هنگامی که زوجین با سختی و انعطاف ناپذیری در رابطه، مواجه می شوند، رسیدن به سازش و مشارکت برای آن ها بسیار دشوار می شود. چند راه کار ساده برای کاهش سختی و انعطاف ناپذیری عبارت است از:

وجود نظرات متفاوت در رابطه زوجی اشکالی ندارد، چراکه همه ما دنیا را از دریچه ذهن خود می بینیم.

توجه به نظر متفاوت همسر، یک پیش بینی کننده قوی برای تدام رابطه صمیمی است. شما با احترام گذاشتن به نظر همسر خود، چه با کلام چه رفتارتان، به خوبی به او نشان می دهید برایش ارزش قائل هستید.

گوش دادن مناسب را تمرین کنید تا بتوانید عاری از هرگونه پیش داوری و تعصب در تمام روابط خود پیش بروید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان