انفجارهای چهارشنبه سوری به چه کسانی بیشتر آسیب می زند + راهکارهای مقابله ای

خط سلامت: ترقه بازی در شب چهارشنبه سوری، باعث ایجاد صداهای مهیب و حوادث جدی می شود. افرادی که از اختلال استرس پس از آسیب رنج می برند، در نتیجه صداهای مهیب ناشی از ترقه بازی، آشفتگی روانی شدیدی را تجربه می کنند.

انفجارهای چهارشنبه سوری به چه کسانی بیشتر آسیب می زند + راهکارهای مقابله ای

ترقه بازی  در شب چهارشنبه سوری ، باعث ایجاد صداهای مهیب و حوادث جدی می شود. سالمندان و کودکان از جمله آسیب ترین افراد در برابر ترقه بازی هستند. علاه بر این افرادی که از اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD ) رنج می برند، در نتیجه صداهای مهیب ناشی از آتش بازی، آشفتگی روانی شدیدی را تجربه می کنند.

به گزارش خط سلامت ترقه بازی اگرچه با شور و هیجان همراه است، اما باعث ایجاد صداهای بلند و آزاردهنده می شود. پژوهش ها نشان داده است صداهای مهیب ناشی از آتش بازی، باعث آشفتگی روانی شدید در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD) می شود. 

ترقه بازی و تشدید علایم PTSD

ترقه بازی علایم افراد مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD ) را افزایش می دهد. 

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک اختلال اضطرابی است که در اثر وقوع رویدادهای بسیار استرس زا که بقای فرد را تهدید می کند، ایجاد می شود و ابعاد مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

از جمله علل ایجاد کننده اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD ) عبارت است از: تصادف شدید یا مشاهده فوت یا قتل یک فرد یگر. 

چرا ترقه بازیعلایم افراد مبتلا به PTSD  را تشدید می کند؟

اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD )، افراد را در حالت گوش بزنگی شدید قرار می دهد. این بدان معنا است که این افراد دائماً از وقوع رویدادهای منفی ناگهانی می ترسند و نسبت به علایمی نظیر صدای بلند واکنش شدید نشان می دهند.

ترقه بازی ارتباط قوی با PTSD دارد. صداهای بلند و ناگهانی ناشی از آتش بازی باعث لرزش غیرقابل کنترل، تعریق، حملات وحشتزدگی، تپش قلب یا سایر علائم در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD ) می شود.

به عنوان مثال، صدای انفجار، جرقه های نور و بوی باروت باعث ایجاد خاطرات ناخوشایند برای برخی از افراد می شود. همچنین فردی که در نتیجه وقوع زلزله دچار اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD ) شده است، صدای لرزش پنجره در اثر ترقه بازی را اشتباها به عنوان علامتی از زلزله تعبیر می کند و به شدت مضطرب می شود.

افراد دچار PTSD چگونه از خود در برابر آتش بازی محافظت کنند؟

در اینجا به چند روش برای محافظت از افراد مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب ( PTSD ) در برابر ترقه بازی اشاره می کنیم:

برنامه ریزی برای فعالیت های لذت بخش 

استفاده از از پتوهای سنگین هنگام اوج گرفتن سرو صدا؛ این کار به آرام کردن سیستم عصبی، تولید سروتونین، احساس امنیت و آرامش کمک می کند.

بلند کردن تلویزیون و استفاده از هدفون برای گوش دادن به موسیقی راه حل های موقتی برای کاهش اضطراب هنگام تجربه صداهای بلند ناشی از ترقه بازی هستند، بااین حال این روش های اجتنابی می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و بر احساس خطر بیفزاید. تماشای ترقه بازی از پشت پنجره، ترس و تحریف شناختی را کاهش می دهد.

استفاده از محافظ های گوش؛ همچنین نفس های آهسته و عمیق اضطراب را کاهش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان