7 نشانه که به بلوغ عاطفی رسیده اید

خط سلامت: بلوغ عاطفی بیشتر به رشد ذهنی و عاطفی مربوط می شود تا سن افراد. بلوغ عاطفی در مورد نحوه درک و رفتار شما از زندگی و افراد اطرافتان است.

7 نشانه که به بلوغ عاطفی رسیده اید

بلوغ عاطفی باعث افزایش خود آگاهی افراد از احساسات و افکارشان می شود و همدلی را نیز افزایش می دهد و به رشد شخصی کمک می کند.

به گزارش خط سلامت علم روانشناسی نکات بسیار واضحی را برای تشخیص اینکه آیا واقعاً به عنوان یک فرد بالغ شده اید ارائه می دهد.

 بلوغ عاطفی و نشانه های آن

بلوغ عاطفی یعنی درک این موضوع که زندگی برای ارضای نفس نیست، بلکه ایجاد ارتباطات معنادار و رشد به عنوان یک شخص است. بلوغ عاطفی نشانه های رفتاری واضحی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است.

برده احساسات خود نیستید

آن روزهایی را به خاطر می آورید که خلق و خوی بد می توانست کل روز شما را خراب کند.  یا زمانی که عصبانیت می تواند شما را وادار کند چیزهایی بگویید که بعداً پشیمان می شوید. همانطور که رشد می کنید و بالغ می شوید، یاد می گیرید تحت کنترل احساسات تان نباشید. این به این معنا نیست که از احساس کردن دست می کشید اما اجازه نمی دهید این احساسات شما را کنترل کنند.

با تمرکز حواس، یاد می گیرید احساسات خود را بدون غرق شدن در آن ها مشاهده و تجربه کنید.

در هنر رها کردن مهارت دارید

یکی از سخت ترین و در عین حال رهایی بخش ترین درس ها در زندگی، یادگیری رها کردن است. گذشته اغلب بار سنگینی برای حمل می باشد و نگه داشتن آن افراد را از حرکت به جلو باز می دارد.

رها کردن آزادی می‌دهد و آزادی تنها شرط خوشبختی است. این خرد کاملاً با اصول تمرکز حواس مطابقت دارد این یعنی حضور در لحظه و اجازه ندادن پشیمانی های گذشته یا نگرانی های آینده آرامش را بدزدد.

ناپایداری همه چیز را درک می کنید

در این باور که همه چیز به همان شکل باقی خواهد ماند، آرامش خاصی وجود دارد. به همین دلیل است که از تغییر می ترسید و به ثبات می چسبید. اما زندگی چیزی جز تغییر نیست.  همه چیز تغییر می کند افراد، موقعیت ها، احساسات و حتی شما.

این آگاهی از ناپایداری  ترس یا اضطراب را در برخی برمی انگیزد. با این حال، با بلوغ پذیرش می آید. شما شروع به درک می کنید که تغییر نه تنها اجتناب ناپذیر است، بلکه برای رشد نیز ضروری است.

پذیرش ماهیت گذرا هر چیزی می تواند رهایی بخش باشد. این به شما کمک می کند تا انتظارات غیر واقعی را کنار بگذارید و در لحظه حال کاملتر زندگی کنید.

اگر در نقطه ای هستید که ناپایداری زندگی را پذیرفته اید، این نشانه قوی از بلوغ شماست. یعنی یکی از عمیق ترین حقایق هستی را درک کرده اید.

 با سکون راحت هستید

در دنیای پرشتاب امروزی، اغلب از کاری به کار دیگر عجله می کنیم و به سختی یک لحظه نفس می کشیم. دائماً با سر و صدا و حواس‌پرتی بمباران می‌شویم و سکوت ممکن است ناراحت‌کننده و حتی ترسناک باشد. با این حال، همانطور که بالغ می شویم، شروع به درک ارزش سکون می کنیم. درک می کنیم در این لحظات آرام است که می توانیم واقعاً با خود ارتباط برقرار کنیم. این یک جنبه کلیدی ذهن آگاهی است. این مسئله در مورد کاهش سرعت، توجه و حضور کامل در لحظه است.

اگر به نقطه‌ای رسیده‌اید که می‌توانید بدون احساس نیاز به چک کردن تلفن یا روشن کردن تلویزیون، آرام بنشینید، راه طولانی را پیموده‌اید. شما یاد گرفته اید که با خود در صلح باشید و از زیبایی ساده بودن قدردانی کنید. این توانایی در پذیرش سکون نشانه قطعی بلوغ است.

 رنج بخشی از زندگی است

هیچ کس دوست ندارد رنج بکشد. همه ما برای خوشبختی، آسایش و راحتی تلاش می کنیم. اما زندگی، همانطور که می دانید، همیشه آفتابی و رنگین کمانی نیست. طوفان هم هست.  وقتی به بلوغ می رسیم، متوجه می شویم که رنج بخشی از زندگی است. این چیزی نیست که بتوانیم کاملاً از آن اجتناب کنیم یا از آن فرار کنیم. این ممکن است خشن به نظر برسد، اما این یک حقیقت اساسی است.

با این حال، این بدان معنا نیست که محکوم به یک زندگی با اندوه همیشگی هستیم. در واقع کاملا برعکس است. تشخیص وجود رنج به ما این امکان را می دهد لحظه های شادی را بهتر درک کنیم. علاوه بر این ما را تشویق می کند تا به دنبال راه هایی برای کاهش رنج خود و دیگران باشیم.

این درک اساس شیوه های ذهن آگاهی را تشکیل می دهد. اگر در مرحله‌ای هستید که می‌توانید رنج را به عنوان بخشی از سفر زندگی بپذیرید و همچنان شادی را بیابید، این نشانه بارز بلوغ شماست.

شفقت و مهربانی را تمرین می کنید

وقتی همه چیز خوب پیش می رود، یا وقتی مردم با ما مهربان هستند، مهربان بودن آسان است. اما در زمان های چالش برانگیز یا در مواجهه با افراد دشوار است که شخصیت واقعی ما آشکار می شود. همانطور که بالغ می شویم، شروع به درک اهمیت تمرین شفقت و مهربانی می کنیم، نه فقط نسبت به دیگران، بلکه نسبت به خود نیز.

شفقت به ما کمک می کند تا درد و رنج خود را بشناسیم که به نوبه خود به ما امکان می دهد درک بیشتری از دیگران داشته باشیم.

اگر متوجه می‌شوید با مهربانی و شفقت واقعی رفتار می‌کنید، حتی زمانی که سخت یا ناراحت‌کننده است، این نشانه روشنی از بلوغ شماست. این نشان می دهد یک حس عمیق همدلی را ایجاد کرده اید و ارتباط متقابل همه موجودات را درک کرده اید.

با ندانستن همه چیز مشکلی ندارید

در دنیایی که اطلاعات فقط یک کلیک با شما فاصله دارد، اعتراف به اینکه چیزی را نمی دانید ممکن است ناراحت کننده و حتی شرم آور باشد. ما اغلب دانش را با قدرت و موفقیت یکی می‌دانیم و بنابراین، تلاش می‌کنیم همه آن را بدانیم. اما حقیقت غیرقابل درک اینجاست: بلوغ با تشخیص این که شما همه چیز را نمی‌دانید  و نمی‌توانید به وجود می‌آید.

ذهن آگاهی به ما می آموزد با عدم قطعیت راحت باشیم و ما را تشویق می کند به جای مقاومت در برابر ناشناخته ها، آن را در آغوش بگیریم. به هر حال زندگی یک سفر مداوم یادگیری و کشف است.

بلوغ عاطفی یک سفر است نه یک مقصد. این بلوغ در مورد رشد و تکامل به عنوان یک شخص، درک و پذیرش خود و دیگران، و یادگیری نحوه گذر از پیچیدگی های زندگی با لطف، شفقت و خرد است.

به یاد داشته باشید بلوغ به معنای کامل بودن نیست بلکه در مورد تصدیق نواقص خود و انتخاب بهترین نسخه از خود است. بنابراین به رشد خود ادامه دهید، به یادگیری ادامه دهید و برای زندگی آگاهانه تر و معنادارتر تلاش کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان