هوش افراد در پیری کم نمی شود! / ببینید دانشمندان چه می گویند

خط سلامت: پیری دوره ای است که هر فرد به صورت متفاوتی آن را تجربه می کند. برخی از افراد با افزایش سن از نظر ذهنی بهتر از دیگران باقی می مانند. تا به حال، کاملاً مشخص نبود که کدام مکانیسم های عصبی مسئول این امر هستند.

هوش افراد در پیری کم نمی شود! / ببینید دانشمندان چه می گویند

پیری با عملکرد مغز مرتبط است و نحوه واکنش افراد پیر و مسن به مسائل با افراد جوان متفاوت است و دلیل ان این است که افراد پیر و مسن از بخش های متفاوتی از مغزشان استفاده می کنند. 

به گزارش خط سلامت افراد پیر از بخش خاصی از مغز هنگام حل مسئله استفاده می کنند. 

پیری و عملکرد مغز

پیری همانطور که جسم را تغییر می دهد عملکرد مغز را نیز تغییر می دهد . اگر افراد  نیاز به مقابله با مشکلات پیچیده داشته باشند، مغز سالخورده از مناطق خاصی کمک می خواهد. با این حال، این جبران خسارت برای همه به یک اندازه کار نمی کند. حل این معما کلید آمادگی ذهنی طولانی مدت می باشد.

با افزایش سن، اندام فکری تحلیل می رود و  مغز سلول های عصبی و اتصالات را از دست می دهد. این مسئله عملکرد شناختی بالاتر، مانند توانایی حل مسائل انتزاعی - یعنی "هوش سیال" را بدتر می کند. مشخص نیست که چرا برخی از افراد در ادامه زندگی بهتر از دیگران در آن باقی می مانند. اکنون کارشناسان دانشگاه کمبریج و دانشگاه ساسکس ثابت کرده‌اند که وقتی با کارهای دشواری روبرو می‌شوید، مغز سالخورده مناطق خاصی را برای حمایت فرا می‌خواند.  

پیری و هوش سیال

مطالعات تصویربرداری قبلی نشان داده‌اند وظایف هوش سیال شبکه چند تقاضایی (MDN) را فعال می‌کند که شامل مناطقی در جلو و پشت مغز است. با این حال، درگیری آن با افزایش سن کاهش می یابد.

تا کنون، به صراحت آزمایش نشده است که آیا سایر نواحی مغز برای جبران آن وارد عمل می شوند یا خیر. برای پر کردن شکاف دانش یک تیم تحقیقاتی 223 بزرگسال بین 19 تا 87 سال را در حالی که در یک اسکنر تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) دراز کشیده بودند و باید کارهای حل مسئله کم و بیش چالش برانگیز را انجام می دادند، مشاهده کردند.

طبق تحقیقات انجام شده افراد مسن‌تر از افراد جوان‌تر فعال‌تر هستند و بیشتر درگیر سؤالات دشوار هستند تا آسان. یک ناحیه مغز به ویژه این الزامات را برآورده می کرد که اطراف لوب پس سری است. 

این یکی از قوی ترین شواهد تا به امروز برای جبران عملکردی در پیری سالم است. مشخص نیست که چرا این ناحیه این نقش را بازی می کند. با این حال، نویسندگان اشاره می‌کنند که این ناحیه معمولاً به تمرکز روی اطلاعات بصری کمک می‌کند. افراد مسن معمولاً در به خاطر سپردن آنچه اخیراً دیده اند دشوارتر عمل می کنند.  این امکان وجود دارد که کونیوس حافظه بینایی رو به زوال را جبران کند. این با این واقعیت پشتیبانی می شود که فعال سازی بیشتر با عملکرد بهتر در تست ها همراه بود.

اکنون می توانیم از خود بپرسیم که چرا این جبران برای برخی افراد مسن جواب می دهد و برای برخی دیگر نه. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان