روانشناسی شخصیت / شخصیت دروغگو هم داریم ؟ پاسخ دانشمندان عجیب است

خط سلامت: دروغ گفتن برای مغز به مرور عادی می شود. کسانی که مکرراً دروغ می گویند، به مرور زمان دروغ های بزرگتر را راحت تر می گویند. این اثر تمرینی آنقدر چشمگیر است که می توان آن را در مغز مشاهده کرد.

روانشناسی شخصیت / شخصیت دروغگو هم داریم ؟ پاسخ دانشمندان عجیب است

دروغ گفتن به جز اینکه به لحاظ هنجار اجتماعی امری ناپسند است مغز را نیز دچار تله می کند زیرا مغز به دروغ گفتن عادت می کند. 

دروغ گفتن و عادت کردن مغز

دروغ گفتن تغییراتی را در مغز ایجاد می کند. دانشمندان برای اولین بار بررسی کردند وقتی دائماً دروغ می گوییم در سر ما چه می گذرد. برای انجام این کار، آن ها به 80 شرکت کننده در آزمون که در اسکنر مغز دراز کشیده بودند، یک شیشه پر از سکه ارائه کردند. سپس از آزمودنی‌ها خواسته شد تا تخمین بزنند چقدر پول داخل آن وجود دارد و تعداد آن‌ها را به شریک خود بگویند. اساساً، هرچه نتیجه دقیق‌تر آزمودنی‌ها به همکارشان باشد، هر دوی آن ها می‌توانستند پول بیشتری را در پایان آزمایش پس از دویدن‌های متعدد برنده شوند.

علاوه بر این نوع اساسی، محققان سناریوهای مختلف دیگری را نیز با شرکت کنندگان خود انجام دادند. در یکی از آن ها، آزمودنی‌ها به طور ناگهانی می‌توانستند پول بیشتری را با هزینه شریک زندگی‌شان به دست آورند، اگر عددی بسیار زیاد به آن ها بدهند. و تخمین‌های آن‌ها در واقع هرچه پیش می‌رفت، بیشتر و بیشتر به سمت بالا منحرف می‌شد - بنابراین آن ها برای به دست آوردن مزیت برای خود، بیشتر و بیشتر شریک خود را فریب دادند.

دروغ و حقیقت

در ابتدا محققان با نگاه کردن به اسکن‌های مغزی، سیگنال نسبتاً قوی را در آمیگدال آزمودنی‌ها شناسایی کردند که هر بار که آگاهانه دروغی را می‌گفتند، شعله‌ور می‌شد. با این حال اگر آن ها بیشتر و بیشتر دروغ می گفتند، سیگنال در طول زمان ضعیف تر می شد. 

آمیگدال و دروغ

آمیگدال ناحیه ای از مغز است که نقش مهمی در ارزیابی هیجانی موقعیت ها دارد از جمله مسئول ایجاد ترس است، به همین دلیل است که اغلب از آن به عنوان مرکز ترس یاد می شود. 

اگر به نفع خود دروغ بگوییم، ظاهراً باعث ایجاد احساس بدی در ما می شود، که در ابتدا میزان تقلب ما را محدود می کند. با این حال، اگر یکی پس از دیگری دروغ بگوییم، آمیگدال کمتر و کمتر واکنش نشان می‌دهد، دیگر احساس گناه نمی‌کنیم  و بر این اساس به خود اجازه می‌دهیم که بیشتر و بیشتر جسورانه دروغ بگوییم.

با این حال، محققان در کار خود خاطرنشان می کنند در دنیای خارج از آزمایشگاه، متغیرهای متعدد دیگری بر میزان نزدیک شدن ما به حقیقت و زمان تأثیر می گذارد  مانند بازخورد اجتماعی از دیگران یا مجازات. تا چه حد می توان نتایج را به زندگی واقعی منتقل کرد، هنوز مشخص نیست. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان