استرس بارداری را با این فرمول کاهش دهید

خط سلامت: اشتغال به کار در دوران بارداری یا زندگی در محیط اضطراب زا، نیاز به مدیریت استرس دارد.

استرس بارداری را با این فرمول کاهش دهید

استرس و ترشح هورمون کورتیزول در بارداری به طور مستقیم با وزن جنین و زایمان زودرس ارتباط دارد.

به گزارش خط سلامت در واقع زنان باردار باید از هر فرصتی برای دست یابی به آرامش بیشتر و استراحت کافی استفاده کنند. شیوه نادرست نشستن و برخاستن زنان باردار و آسیب هایی که به ارگونومی بدن هنگام انجام کارروزانه وارد می شــود، همچنین مواجه شدن با کمبود اکسیژن در محل کار یا مصرف نکردن مایعات کافی و نداشتن فرصت کافی برای بهره مندی از تکنیک‌های آرامش بخش از عواملی است که زنان شاغل و در عین حال باردار را با مشکلاتی مانند اضافه وزن، اسپاسم عضالنی، دیابت بارداری، افزایش فشار خون و بی خوابی شبانه مواجه می‌کند .

از این رو توصیه متخصصان به زنان باردار شاغل استفاده بهینه از اوقات فراغت در تعطیلات برای استراحت ،طبیعت گردی و انجام تمرینات ورزشی آرامبخش و همچنین برنامه ریزی صحیح برای پیروی از الگوهای سالم تغذیه ای در طول هفته به شمار می رود.

پوست و عضلات بدن در 9 ماه بارداری تنش و استرس زیادی را متحمل می شود . از طــرف دیگر اغلب زنــان باردار با مشــکلاتی مانند تهوع صبحگاهی ، یبوست ، تنگی نفس و تپش قلب مواجه هستند .انجام حرکات سبک در تکنیک های ریلکسیشن مانند یوگا یا تنفــس عمیق عالوه بر کاهش علائم بارداری ، ذهن و بدن را برای زایمان ، بازگشــت به تناســب اندام پس از تولد نوزاد و شیردهی بهتر آماده می کند .

باید توجه داشــت انجام هرگونه ورزش دراین دوران باید به شرط پیش رفتن روند سالم و طبیعی بارداری و تایید پزشک انجام گیرد. توصیه می شود از تکنیک هایی که باعث اعمال فشار بر ناحیه شکم یا کمر می شود ، خودداری کرد .

در سه ماه نخست بارداری پیشنهاد می شود از حرکات ایستاده یوگا برای کاهش گرفتگی عضلات پا، گردش خون بهتر ، تولید انرژی و رفع خستگی استفاده کنید . افرادی که با تمرین های یوگا آشنایی دارند بهتر است حرکتی را که سبب رسیدن به آرامش، تعادل و تمرکز در سه ماهه نخست بارداری می شود ، اجراکنند.

برای انجام این تمرین صاف ایستاده به طوری که پاها کمی از هم فاصله داشته باشند، وزن بدن باید روی انگشتان پا اعمال شود فرد اجرا کننده تمرین باید کمی به جلو متمایل شــده ســپس به حالت اول بازگردد. سپس به طرف عقب متمایل شــده و دوباره به حالت اول بازگردد.

همین حرکات بهتر است در جهت راست و چپ نیز انجام گیرد . در این حالت در توازن قرار گرفته و وزن بدن روی هر دو پا به طور مســاوی پخش می شود در این تمرین ها بهره مندی از تکنیک‌های صحیح تنفس نباید فراموش شود انجام برخی تمرین ها در دوران بارداری به تقویت عضلات کمر و انعطاف پذیــری عضلات ران و مفاصل زانو کمک کرده و به تمرکز و حفظ تعادل در زنان باردار کمک می کند به ویژه این حرکات برای زنان شاغلی که سیاتیک یا کف پای صاف دارند ،مفید است.

برای انجام این حرکت فرد باردار باید در موقعیتی مانند تمرین پیشــین قرار گرفته و هنگام بازدم ، پای چپ را در زاویه 90 درجه کمی بالاتر از زانوی پای راســت قرار دهد به طوریکه انگشتان پا به ســمت پایین باشد. همراه با دم، بازوها را به دو طرف باز کرده در این حالت باید کف دستان به سمت زمین باشد.

همچنین در مرحله بعد همراه با بازدم،کف دستها را روی هم گذاشته بازوها را همزمان باال آورده و برای حفظ توازن سعی کند به روبرو خیره شــود .در دوران بارداری بهتر است هنگام انجام تمرینها به دیوار تکیه داده تا احتمال سقوط و آسیب کمتر شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان