چهره شادی چه تغییری کرده است؟ / خانواده شاد را چگونه داشته باشیم؟

خط سلامت: شادی در عصر امروز معنای متفاوتی به خود گرفته است و بیشتر به حیطه های زندگی خصوصی و از طریق شبکه های اجتماعی و مجازی و استفاده از وسایل الکترونیکی به صورت انفرادی جایگاه خاصی پیدا کرده است . از این رو دیگر جمع صمیمی گذشــته به شــکل قدیم وجود ندارد و هیجانات و احساســات افراد کامال اختصاصی شده است.

چهره شادی چه تغییری کرده است؟ / خانواده شاد را چگونه داشته باشیم؟

شادی در دنیای امروز شکل دیگری به خود گرفته است و فضای مجازی شکل این شادی را به هم ریخته است.

به گزارش خط سلامت با توجه به این مسئله که دنیای امروز را دهکده کوچک و عصر ارتباطات می شناسند ظاهرا بین افراد تعاملات بسیار زیادی نسبت به گذشته یعنی سال های قبل به وجود آمده است. اما در هر حال پر واضح اســت ارتباطات الکترونیک و استفاده از تکنولوژی جدید هرگز روابط بین فردی را به صورت حضوری نمی گیرد و نمی تواند شرایطی را که سال های دور ایجاد می کرد و فرصت هایی را که جهت برقراری ارتباط با بســتگان و اطرافیان به شکلی صحیح و اجتماعی مهیا می کرد ، تولید کند.

شادی و احساس شادی

 انســان امروزی در جستجوی آزادی اســت با وجودی که تفریحات بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد، اما این تفریحات شادی و شادمانی را به ارمغان نیاورده است به عنوان مثال ممکن است برخی افراد با خواندن یک پیامک طنز در خلوت خود برای ثانیه هایی شــاد شوند در صورتی که در گذشته ها طنز ســاعت هایی یک جمع و گــروه را مجبور به تعامالت اجتماعی می کرد و احساس شادمانی را به دیگران انتقال می داد.

شادی در عصر امروز معنای متفاوتی به خود گرفته است و بیشتر به حیطه های زندگی خصوصی و از طریق شبکه های اجتماعی و مجازی و استفاده از وسایل الکترونیکی به صورت انفرادی جایگاه خاصی پیدا کرده است . از این رو دیگر جمع صمیمی گذشــته به شــکل قدیم وجود ندارد و هیجانات و احساســات افراد کامال اختصاصی شده است.

خانواده شاد

خانواده شاد خانواده ای اســت که تعامل افراد را در یک مکان فیزیکی در ســاعتی خاص به صورت رو در رو دور هم جمع می کند تا به انواع مختلف در قالب بازی با گفتن لطیفه و خواندن شــعر و داستان و انتقال تجربیات روزمره به صورت هیجانی به یکدیگر انرژی مثبت را انتقال دهند.

 اکثر خانواده هایی که امروزه در رابطه با مســائل و مشکلات اجتماعی ،اقتصادی و خانوادگی در محیط کار و جامعه به جمع آوری تنش و ازدیاد آن در روابط بین فردی به ســر می برند ، معموال افرادی هستند که در محیط خانواده جایگاهی برای کم کردن استرس ها و کاهش تنش جایگاه ویژه ای پیدا نکرده اند.

 با این تفاســیر خانواده ای را می توان شاد نامید که در درجه نخست به صورت رو در رو با محتوای کامل مناسب و ژست ها و حرکاتی که بیانگر متناسب به موضوع است به گفتگو بپردازند و ساعاتی را به ویژه برای اعضای خانواده اختصاص دهند. در بیان ساده تر می توان گفت خانواده ای شاد است که افراد آن دیگران را با ایجاد هیجانات مثبت از رخوت و سستی و بی حالی خارج کرده و به مرتفع کردن مسائل بین فردی بپردازد.

 اثرات مثبت چنین خانواده هایی در رشــد فکری و افزایش خلاقیت کودکان به شکلی که در متون روان شناسی ذکر شده افزایش خلاقیت را به ثمر می نشاند. بارش فکری در خانواده کمک می کند افراد رویکردهای حل مسئله را از هیجان مدار به مسئله مدار تغییر داده و بتوانند جوی آرام و دور از دغدغه را برای پرورش استعدادها و توانمندی های بالقوه کودکان ایجاد کنند در چنین خانواده هایی فرصت برای تمرکز فکر و کاهش استرس به نحوی شایسته است که می تواند خلقی شاد و مداوم در کودکان ایجاد کند که نتیجه آن به تک تک اعضای خانواده بازمی گردد.

از این رو در این خانواده ها مسائل و مشکلات بین فردی و روابط اجتماعی کودکان مرتفع شده و به راحتی به حل مشکل در بافت فرهنگی و اجتماعی می پردازند بنابراین می توان گفت شاد بودن خانواده زمینه ای مناسب برای پیشگیری از اختلالات روانی و اجتماعی محسوب می شود . پیشنهاد می شود حداقل یک ساعت در شبانه روز به دور از استرس و تنش و با حذف تمام تکنولوژی های پیشرفته امروزی اعضای خانواده به برگزاری جلسات بیان احساسات پرداخته و بستر مناسبی برای تبدیل روابط مجازی به ارتباط واقعی ایجاد کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان