کوری روانشناختی چه زمانی بوجود می آید ؟ + 3 علامت که از آن بی خبرید

خط سلامت: خیانت منجر به بروز یک آسیب احساسی شدید می شود. اصطلاح "ترومای خیانت" برای اشاره آسیب روانی ناشی از خیانت به کار می رود.

کوری روانشناختی چه زمانی بوجود می آید ؟ + 3 علامت که از آن بی خبرید

خیانت عمیق ترین زخم عاطفی را به جای می گذارد. افرادی که خیانت را تجربه می کنند معمولا تا مدت ها با احساسات منفی نظیر غم، خشم و ناامیدی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خط سلامت ترومای خیانت مفهومی گسترده است که در نتیجه نقض دلبستگی عمیق به یک فرد دیگر اتفاق می افتد.

پژوهش ها نشان داده است بین میزان صمیمیت و آسیب ناشی از خیانت رابطه مستقیم وجود دارد؛ یعنی اگر فردی که فکر می کردید منبع امنیت و رفاه در زندگی تان است، از احساسات شما سوء استفاده کند، آسیب ناشی از خیانت بیشتر می شود.

خیانت به شریک زندگی

خیانت به شریک زندگی زمانی اتفاق می افتد که یکی از طرفین رابطه در مورد چیزی مهم (  مانند: در آمد و تعهد) دروغ می گوید.

مکانیسم دفاعی در برابر خیانت

برخی از افرادی که خیانت را تجربه می کنند، از آنجا در ابعاد مختلف زندگی( برای برآوردن نیازهای جسمی، ذهنی یا احساسی) به فرد خیانتکار وابسته هستند، سعی می کنند از مواجهه با حقیقت اجتناب کنند و با ترفندهای مختلف رفتار غیر متعهدانه شریک زندگی خود را نادیده بگیرند. کوری خیانت؛ یعنی قبول نکردن خیانت حتی با وجود شواهد بسیار زیاد، به عنوان شکل از نابینایی روانشناختی یک راهبرد مقابله ای غلط است که موقتا از امنیت روانی و عاطفی فرد محافظت می کند و مانع از رویارویی با حقیقت تلخ می شود.

نشانه های ترومای خیانت

نشانه های ترومای خیانت متفاوت است، اما به طور کلی برخی از علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را دربر می گیرد:

تجربه افکار و تصاویر مزاحم

کابوس دیدن

رفتارهای اجتنابی

اضطراب و گوش بزنگی بیش از حد

تحریک پذیری یا طغیان عصبانیت

بی خوابی

ترس

کناره گیری اجتماعی  و انزوا

بی حسی عاطفی

علائم فیزیکی مانند: سردرد تنشی، میگرن و خستگی. ترومای خیانت با احساس شدید شرم همراه است.

بهبودی از ترومای خیانت

برخی استراتژی ها برای مقابله با آسیب ناشی از خیانت عبارت است از:

پذیرش بجای فرار از واقعیت

پذیرش خیانت اولین قدم برای غلبه بر آسیب ناشی از خیانت است. افرادی که کوری خیانت را تجربه می‌کنند، معمولاً آسیب‌های روحی خود را نمی‌بینند، زیرا اعتراف به آنچه اتفاق افتاده بسیار طاقت‌فرسا و دردناک است.

درک محرک های ترومای خیانت

افراد اغلب به محرک های یادآور خیانت واکنش نشان می دهند. دانستن اینکه چه چیری ( یک بوی خاص یا یک مکان خاص) خیانت را مجددا در خاطر شما زنده می کند، به مدیدت احساسات منفی کمک می کند.

خود مراقبتی

بدن و ذهن به طور پیچیده ای به هم مرتبط هستند. هنگامی که به طور مداوم نیازهای بدن خود را به غذا، آب و استراحت برآورده می‌کنید، با ساختن پایه‌ای قوی برای سلامت روان و رفاه، از ذهن خود نیز مراقبت می‌کنید.

می توانید با خوب غذا خوردن و خواب کافی شروع کنید. تغذیه مناسب در تمام طول زندگی ضروری است و با بهبود سلامت روان مرتبط است. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سالم حاوی ویتامین ها و مواد معدنی (مانند میوه ها و سبزیجات) بخورید.

ورزش نیز یکی از بهترین راه ها برای خود مراقبتی است. وقتی به طور منظم ورزش می کنید، اندورفین ترشح می کنید  به طور طبیعی روحیه تان تقویت می شود.این یک راه عالی برای خلاص شدن از احساسات منفی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان