11 فایده در سکوت که نمی دانید

خط سلامت: سکوت در زندگی همیشه نشانه منفی و یا قهر نیست. گاهی اوقات مردم افرادی که سکوت می کنند را خجالتی تصور می کنند و به آن ها برچسب گوشه گیر یا منزوی می زنند.

11 فایده در سکوت که نمی دانید

سکوت نشانه ای مفید برای آرامش ذهن است و تاثیرات فوق العاده ای برای عملکرد مغز و ظرفیت شناختی دارد.

به گزارش خط سلامت سکوت زمانی را برای فکر کردن و اندیشیدن به خود در سرو صدای تکنولوژی و شلوغی شهر فراهم می کند.

سکوت و فواید آن در زندگی

سکوت در مکان و زمان مناسب نشان دهنده شجاعت فرد است و نشان دهنده این است که همیشه نیازی نیست حواس خود را پرت محیط یا دیگران کنید.

سکوت در زندگی فواید زیر را برای افراد به همراه دارد:

بازتاب درونی

در لحظات سکوت، این فرصت را داریم که توجه خود را به درون معطوف کنیم و افکار، احساسات و خواسته های خود را بازتاب دهیم. این درون نگری می تواند به درک عمیق تری از خود و ارزش هایمان منجر شود و در نهایت به احساس رضایتی که ریشه در خودآگاهی دارد کمک کند.

کاهش سطح استرس

در آغوش گرفتن سکوت به ذهن شما اجازه می دهد تا آرام شود و تولید هورمون های استرس مانند کورتیزول را کاهش می دهد به گفته روانشناسان می توانیم از لحظات آرام و ساکت استفاده کنیم تا به بخش متفاوتی از سیستم عصبی که به خاموش کردن پاسخ فیزیکی بدن ما به استرس کمک می کند، استفاده کنیم.

کاهش حواس پرتی

سکوت از رگبار مداوم سر و صدا و تحریک در محیط به ما مهلت می دهد. با آرام کردن حواس‌پرتی‌های بیرونی، فضایی برای تمرکز حواس و حضور در لحظه حال ایجاد می‌کنیم و به ما این امکان را می‌دهد که به طور کامل از محیط اطراف خود قدردانی کرده و رضایت پیدا کنیم.

قدردانی از چیزهای کوچک

در لحظات سکوت، بیشتر با شادی‌ها و زیبایی‌های زندگی روزمره که اغلب در میان سر و صدا نادیده می‌گیرند، هماهنگ می‌شوید. چه صدای جیک پرندگان، خش خش برگ ها یا وزوز زنبورها، در آغوش گرفتن سکوت می تواند به قدردانی بیشتر از چیزهای کوچک منجر شود.

بهبود ارتباط با دیگران

سکوت می تواند با تقویت گوش دادن دقیق و ارتباط واقعی، ارتباط ما با دیگران را عمیق تر کند. در لحظات سکوت مشترک، ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشیم، اما همچنین احساس نزدیکی و درک عمیقی با اطرافیانمان خواهیم داشت.

تقویت عملکرد شناختی

در مطالعات مختلف نشان داده شده است سکوت باعث تقویت عملکرد شناختی می شود. این همبستگی از کاهش تحریک حسی در طول دوره های خاموش ناشی می شود. این کاهش فرصتی را برای ذهن فراهم می‌کند تا باز شود و ظرفیت‌های شناختی خود را دوباره تنظیم کند.

بر اساس یک مطالعه حیوانی در سال 2013 که روی موش ها انجام شد، ارائه دوره های سکوت به مدت 2 ساعت در روز برای تحریک رشد مغز مشاهده شد. این تحقیق نشان داد که موش هایی که در معرض سکوت قرار گرفتند سلول های جدیدی در هیپوکامپ، ناحیه مغز مرتبط با حافظه، احساسات و قابلیت های یادگیری ایجاد کردند.

احساسات

لحظات سکوت به افراد این امکان را می دهد که از سر و صدای زندگی روزمره عقب نشینی کنند و فضایی آرام را برای مشاهده و تنظیم احساسات خود با وضوح و خونسردی فراهم می کند و در نهایت بهزیستی عاطفی را ارتقا می دهد.

خلاقیت

سکوت با حذف حواس‌پرتی‌های بیرونی و اجازه دادن به ذهن برای پرسه زدن آزادانه، به عنوان کاتالیزوری برای خلاقیت عمل می‌کند. لحظه های سکوت نوآوری و تفکر اصیل را تقویت می کند.

تمرکز

سکوت به تمرکز کمک می‌کند، یکی از دلایلی که سکوت به بخش مهمی از زندگی روزمره تبدیل شده است، توانایی تمرکز در زمانی است که دنیای مدرن و صداهای متعدد آن مغز شما را به یکباره بمباران می‌کند.

افزایش آگاهی حسی

سکوت به شما این امکان را می دهد که با دقت بیشتری با حواس خود هماهنگ شوید و ارتباط عمیق تری با دنیای اطراف خود ایجاد کنید.

خواب

سکوت قبل از خواب با کمک به شما در آرام شدن و ایجاد احساس آرامش، زمینه را برای یک خواب راحت فراهم می کند. خواب با کیفیت برای ذهن شما مهم است.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان