فرمول تربیت منصفانه فرزند / این گونه رفتار نکنید دود به چشم خودتان می رود

خط سلامت: تربیت فرزند شیوه های خاصی دارد که والدین باید از آنها آگاه باشند. همه‌ پدران و مادران می‌خواهند فرزندان خوبی تربیت کنند و رابطه خوبی بین فرزندان برقرار باشد. برای آن نیاز است والدین نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند.

فرمول تربیت منصفانه فرزند / این گونه رفتار نکنید دود به چشم خودتان می رود

 والدین برای تربیت کودکان خود باید آگاهی لازم را داشته باشند چرا که باید به فرزندان خود رفتار مناسب، کنترل هیجانات و عواطف و ... را آموزش دهند و الگوی خوبی برای آنها باشند.

رفتار منصفانه والدین با فرزندان

به گزارش خط سلامت کودک از سن بسیار پایین، روابط والدین با خود را با روابط والدین با دیگر خواهرها و برادرهایش مقایسه می‌کند. هنگامی که کودکان باور داشته باشند رفتار والدین‌ شان با آنها در مقایسه با خواهرها یا برادرهای‌ شان منصفانه است، روابط خواهر و برادری محکم‌تر می‌شود.

برای این منظور باید میزان مهربانی، تحسین و کنترل والدین در حق همه‌ی فرزندان‌ یکسان باشد. این مسئله که کودک احساس کند والدینش روابط گرم‌تری با خواهر یا برادرش دارند، بر شادی او و رابطه‌اش با خواهر یا برادرش اثر می گذارد. چنین کودکانی نه‌ تنها علائم بیشتری از افسردگی بروز می‌دهند، بلکه رفتار سردی با خواهر و بردار خود دارند.

آموزش هیجان

آموزش‌دادن به کودکان درمورد چگونگی شناسایی، نظارت، ارزیابی و اصلاح واکنش‌های احساسی‌ در برابر خواهر و برادر خود اثر مثبتی بر کیفیت ارتباط فرزندان می گذارد. هدف این است والدین به کودکان یاد بدهند در مواقع درگیری از شدت واکنش‌های منفی‌ بکاهند. به‌این‌ترتیب هنگامی که خواهر یا برادرشان، آنها را تحریک می‌کند، عکس‌العمل منفی آنها آن‌قدرها هم شدید نخواهد بود و باعث می‌شود فرزندان روابط بهتری با هم داشته باشند.

ایجاد فرصت برای وقت گذراندن با یکدیگر

تجربه‌های مثبت بازی با خواهر و برادر کمک می‌کند بین آنها پیوند دائمی ایجاد شود. تحقیقاتی با هدف بهبود روابط خواهرها و برادرها انجام شد، بر یافتن چیزهایی تمرکز کرد که خواهرها و برادرها از انجام آن به‌همراه هم لذت می‌برند. حتی کودکانی که ظاهراً هیچ وجه اشتراکی نداشتند یا فواصل سنی‌ آنها زیاد بود توانستند راه‌هایی برای لذت‌ بردن از همراهی با یکدیگر پیدا کنند. بنابراین وظیفه‌ی مهم به ‌عنوان والد این است که به فرزندان‌ خود کمک کنند هر روز زمانی را به بازی‌ کردن یا کسب تجربه‌‌‌ای مثبت با یکدیگر اختصاص دهند. اکثر کودکان در هنگام بازی دعوا می‌کنند. مساله‌ی مهم این است که والدین مطمئن شوند تعداد تجربه‌های مثبت آنها بیشتر از تجربیات منفی‌ است.

والدین در زمان‌هایی که احتمال دعوا کردن کودکان با هم بیشتر است کاری کنند ارتباط کم‌تری با هم داشته باشند، به‌عنوان‌ مثال بچه‌ها در اواخر بعدازظهر، کمی بداخلاق و ناسازگار می‌شوند. بنابراین در این زمان، معمولاً آنها را تشویق کنند به ‌تنهایی وقت بگذرانند یا تا وقت شام با کودکان همسایه بازی کنند. همچنین در مواقعی که احساس می‌شود احتمال تعامل مثبت آنها با هم بیشتر است، تشویق‌شان کنند کار مشترکی انجام دهند، به‌عنوان‌مثال هنگامی که با هم از حیوان خانگی‌ شان نگهداری می‌کنند، در عرض چند دقیقه از ته دل خنده می‌کنند و خوشحال می‌شوند.

یاد دادن رفتار درست به فرزندان

طبیعتاً خواهر و برادر با هم درگیری‌هایی پیدا خواهند کرد که لازم است آنها را مدیریت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد هنگامی که کودکان تکنیک‌های خاص مدیریت درگیری را بیاموزند، کیفیت رابطه‌ ی خواهر و برادری‌ قطعا بهبود می‌‌یابد. اولین هدف این است که به فرزندان‌ کمک کنند به ‌طور ناگهانی و بدون فکر واکنش نشان ندهند و به‌جای آن، اولین قدم مهم در حل بحث را بردارند، یعنی نفس عمیق بکشند.

در قدم بعد باید به کودکان‌ خود بیاموزند چگونه در موقعیت‌های بسیار احساسی واکنش نشان دهند تا بتوانند با آرامش، خواهر یا برادر خود را از نیازهای فردی و دیدگاه‌ خود مطلع سازند. بهتر است این تکنیک را در موقعیت‌های آرامی که کودکان باهم مشکلی ندارند تمرین کنند، نه در وسط  دعوا، مثلاً یکی از کودکان نقش کسی را داشته باشد که از دست خواهر یا برادرش ناراحت است و در این نقش با حفظ آرامش، درمورد نیازها و خواسته‌هایش حرف می‌زند.

آگاهی والدین زمان دخالت در بحث بین فرزندان‌

استفاده از جمله‌ی «بس کنید» برای پایان‌دادن به درگیری بین فرزندان، چیزی به آنها یاد نخواهد داد. هنگامی که فرزندان مهارت‌های لازم برای حل مشکلات‌ شان را فرانگرفته‌اند، ایرادی ندارد که والدین نقش معلم را در طول بحث ایفا کنند. اما هنگامی که در روابط فرزندان دخالت می‌کنند، باید متوجه باشند که اگرچه نیت خیر است، نباید طوری به ‌نظر برسد که انگار دارند از یکی از آنها طرف ‌داری می‌کنند یا استثنا قائل می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد راهنمایی اکثر والدین در طول بحث ‌ها، برای فرزندان در سنین پیش‌ از مدرسه مفید است. بااین‌حال هنگامی که کودکان به سن بلوغ می‌رسند، بهتر است اجازه بدهند خودشان اختلاف‌ها را حل‌ کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان