این افسردگی خاص ، ناگهانی به سراغ تان می آید

خط سلامت: افسردگی پس از زایمان شایع ترین بیماری روانی در زنان است که پس از مادر شدن با علائم ناامیدی و بی علاقگی ظاهر می شود.

 این افسردگی خاص ، ناگهانی به سراغ تان می آید

افسردگی پس از زایمان با دیگر انواع افسردگی تفاوت دارد. افسردگی پس از زایمان کوتاه مدت و قابل درمان است.

به گزارش خط سلامت زنان در این دوره ناامیدی ، بی علاقه بودن به کودک و همسر و احساس گناه را تجربه می کنند. در این دوران حمایت و همراهی همسر در بهبود زن بسیار کمک کننده است.

افسردگی پس از زایمان و علائم آن

افسردگی پس از زایمان طی یک سال پس از زایمان برای زنان رخ دهد، اما شیوع آن بیشتر تا ماه ششم  پس از زایمان است. نشانه های معمول آن عصبی بودن، خستگی و میل به اشک ریختن است. مادر در این حال به طرز عجیبی از نوزاد خود دوری می کند.

زنانی که دچار افسردگی پس از زایمان می شوند ازعدم توانایی در تمرکز، احساس گیجی و ضعف شکایت می کنند. این زنان رغبتی به صحبت کردن با مشاوران  سلامت در خصوص افسردگی خود ندارند زیرا از این که «مادری بد» به حساب آیند وحشت دارند.

آن ها از این که نمی توانند نوزاد خود را دوست بدارند احساس گناه می کنند اما در رفتاری متناقض، درباره سلامت و رفاه نوزاد احساسی وسواس گونه پیدا می کنند.علاقه خود به برقرای رابطه را از دست می دهند و نسبت به همسرخود رفتاری بی تفاوت و گاهی خصمانه در پیش می گیرند. افسردگی پس از زایمان بیماری جدی ای است، اما راه هایی برای مقابله و پشت سر گذاشتن آن وجود دارد.

تشخیص اولیه افسردگی پس از زایمان

پیش از مادر، همسر و خانواده و دوستان او به نشانه های اولیه افسردگی پی می برند. انکار افسردگی توسط مادر امری طبیعی است و وظیفه همسر است که توضیح دهد او بابت احساساتی که تجربه می کند مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت.

عوارض افسردگی پس از زایمان

عوارض افسردگی می تواند در چند هفته کاهش یابد اما کارهای زیادی وجود دارد که مرد ها می توانند برای همسرخود انجام دهند.  به همسر خود فرصت دهند تا با آنها صحبت کند.

با دلسوزی به حرف های او گوش دهند و قضاوت نکنند. او را تشویق کنند مدتی را با دوستان و خانواده خود بگذراند. فرصتی برای استراحت و آرامش به وجود بیاورند.

درکارها کمک کنند. با همسر خود همدل و صبور باشند. اگرعوارض افسردگی ادامه پیدا کرد از دیگران کمک بگیرند، دریافت دارو و مشاوره در بهبود افسردگی پس از زایمان تاثیردارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان