فوت و فن های روانشناسان برای افزایش صمیمیت خواهرها و برادرها

خط سلامت: صمیمیت فرزندان تضمین کننده پایداری خانواده است. داشتن رابطه ای بهتر با خواهر و برادر می‌تواند کانون خانواده را گرم تر و صمیمی‌تر کند.

فوت و فن های روانشناسان برای افزایش صمیمیت خواهرها و برادرها

خانواده اساس زندگی است. رابطه والدین با فرزندان، رابطه و صمیمیت فرزندان  با یکدیگر تاثیر زیادی بر همه اعضای خانواده می ‌گذارد.

به گزارش خط سلامت وجود صمیمیت بین فرزندان یک خانواده بسیار حائز اهمیت است و عواملی چون اختلاف سنی پیش از چهار سال، جنسیت مشابه و چگونگی رفتار پدر و مادر در ایجاد این صمیمیت نقش دارند.

عوامل موثر بر صمیمیت بین فرزندان

برخورد متفاوت والدین با فرزندان  

اکثر والدین اعتقاد دارند به شیوه یکسانی با فرزندان خود رفتار می کنند، اما در حقیقت به دلیل تفاوت هایی که کودکان با یکدیگر دارند (سن، جنسیت، خلق و...)، با آنها یکسان رفتار نمی کنند. برای مثال مادری، با فرزند کوچک خود مهربان تر است و کنترل بیشتری بر اعمال او دارد، این امر موجب می شود خواهر و برادرهای بزرگ تر احساس بی ارزشی کنند.

وقتی کودک برخورد متفاوت والدین را نشان از بی توجهی والدین و دوست داشتنی نبودن خود می داند، اختلاف میان خواهر و برادرها بیشتر می شود. اگر توجه، مهربانی و رسیدگی پدر و مادر به تمام فرزندان به یک شکل باشد اختلاف میان فرزندان شدت کمتری پیدا می کند.

خلق و خوی فرزندان

هر کودکی دارای خلق و خوی منحصر به فرد خود می باشد. کودکانی که به صورت هیجانی رفتار می کنند و دارای میزان بالایی از تحرک و رفتارهای تکانشی هستند؛ روابط منفی تری با خواهر و برادر خود  برقرار می کنند. طبق مشاهدات، خلق و خوی فرزند اول تعیین کننده حال و هوای روابط دیگر خواهر و برادرها  می باشد. خلق بده فرزند اول بر فرزندان کوچک تر تاثیر می گذارد، صرف نظر از اینکه خلق و خوی فرزند کوچکتر چگونه بوده است.

تاثیر رابطه والدین بر صمیمیت فرزندان

بین اختلافات زناشویی و افزایش اختلافات خواهر و برادرها رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر مشاهده اختلافات والدین باعث افزایش اضطراب و تنش میان فرزندان می شود. صمیمیت والدین تضمینی بر پایداری خانواده  می باشد.

نقش والدین در ایجاد صمیمیت فرزندان

والدین می توانند فرزندان را تشویق کنند تا به خواهر یا برادر خود احترام بگذارند، والدین نباید بی احترامی و رفتارهای آسیب زا بین فرزندان را تحمل کنند. پدر و مادر با احترام به فرزندان خود، به بهترین نحو این نگرش را به آن ها انتقال می دهند. والدین باید برای هر کدام از فرزندان خود زمانی مجزا بگذارند و به فعالیت مورد علاقه آنها بپردازند.

با این کار رقابت بین خواهر و برادران را از بین می برند. تبعیض بین فرزندان، بزرگترین عامل دشمنی بین آن ها است. آزادی در خانواده باعث می شود هر کدام از فرزندان به یک اندازه فرصت اظهار نظر داشته باشند. والدین به کودک خود فرصت صحبت کردن بدهند. بگذارند نظراتش هر چند پیش پا افتاده بیان شود، بدون آن که نگران قضاوت شدن باشد.

والدین به فرزندان خود بیاموزند اختلاف نظر طبیعی بوده و باید برای رسیدن به یک نتیجه مذاکره نمایند. اگر دعوایی بین بچه ها پیش آمد، سعی کنند وقفه‌ای ایجاد نمایند. از خواهر و برادر بخواهند نفس عمیق بکشند و برای مدتی از یکدیگر فاصله بگیرند. از آن ها بخواهند خواسته خود را بیان کنند و راه حل آن پیدا کنند و به برطرف کردن اختلاف خود بپردازند.

راه های افزایش صمیمیت فرزندان

اگر والدین با خواهر و برادرخود رابطه صمیمانه ای داشته باشند، می توانند بهترین الگو برای فرزندان خود باشند. بنابراین علاوه بر داشتن یک حامی، راه برای داشتن یک خانواده سالم هموارترشده است.

فرزندان نباید پشت سر هم بدگویی کنند، به خصوص وقتی که با دوستان خود هستند، از اعضا خانواده و خواهر و برادر بزرگتر خود  بدگویی نکنند.

اگر ازدواج کرده اند و یا جدا از هم زندگی می کنند، روابط رسمی را کنار بگذارند و صمیمانه تر با هم برخورد کنند.

به سادگی، با زبان مناسب و لحن خوب از هم انتقاد کنند، اما در این انتقادات به خصوص در ارتباط با خواهر و برادر بزرگتر،  سعی کنند انعطاف پذیری بالایی داشته باشند و سرزنش یا نصیحت نکنند.

تفاوت عقیده در هر خانواده ای و بین اعضای آن کاملا طبیعی است، بنابراین اگر با خواهر یا برادر خود تفاوت دیدگاه دارند، بحث نکنند و احترام متقابل را به  فراموشی نسپارند.

با انجام کارهایی هر چند کوچک یکدیگر را خوشحال کنند و به هر بهانه ای شادی را به هم تقدیم کنند. دادن هدیه یا صرف غذا در کنارهم، می تواند روابط آنها را صمیمانه تر کند. به خواهر یا برادر خود نشان دهند که از خوشحالی آن ها خوشحال هستند و با ناراحتی آنها غمگین می شوند.

همیشه با خواهر و برادر خود صادقانه برخورد کنند، احساس واقعی خود را بیان کنند و نشان دهند که چقدر از دیدن آنها  خوشحال هستند  ودوست شان دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان