آخرین تکنیک های علمی مدیریت استرس که هیچ جا نخوانده اید!

خط سلامت: استرس طولانی مدت احتمال ابتلا به بیماری های روانی و جسمانی را افزایش می دهد. پژوهش ها نشان داده است آشنایی با تکنیک های مدیریت استرس به کاهش مشکلات دستگاه گوارش کمک می کند.

آخرین تکنیک های علمی مدیریت استرس که هیچ جا نخوانده اید!

استرس طولانی مدت یک عامل خطر مهم برای ابتلا به مشکلات حد روانی و برخی بیماری های جسمانی است. امروزه تاثیر استرس بر عملکرد دستگاه گوارش تایید شده است.

به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است قرار گرفتن در معرض استرس طولانی مدت، احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی را افزایش می دهد.

استرس و مشکلات گوارشی

 استرس طولانی مدت، احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی را افزایش می دهد. مطالعات حاکی از آن است که مدیریت استرس برای بهبود سلامت روده ضروری است. تحقیقات استرس را با روده نشتی مرتبط دانسته است که نفوذپذیری پوشش روده است (قابلیت نفوذ). استرس همچنین به هوس های غذایی و اختلالات گوارشی کمک می کند.

راه هایی برای کاهش استرس در 10 وقیقه

سه چیز را که بخاطرشان سپاسگزار هستید بنویسید.

با پیاده روی، وزنه زدن یا ورزش فعال شوید.

تنفس عمیق یا مراقبه ذهنی را تمرین کنید.

طنز را در موقعیت های روزمره پیدا کنید.

به آهنگ یا پادکست الهام بخش مورد علاقه خود گوش دهید.

با شروع مکالمه با فردی در حلقه اجتماعی خود با دیگران ارتباط برقرار کنید.

درمان شناختی رفتاری

اگر مدیریت استرس غیرقابل غلبه به نظر می رسد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که برای راهبردهای مقابله ای بیشتر و مهارت های مدیریت استرس با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

به عنوان مثال، درمان شناختی رفتاری، نوعی از گفتار درمانی، با پرداختن به تفکر و الگوهای رفتاری اساسی که ممکن است به استرس کمک کند یا آن را تشدید کند، عمل می کند.

سلامت دستگاه گوارش

اثرات سلامت روده بر کل بدن

بهبود سلامت روده به طریق مختلف به کل بدن کمک می کند.

سلامت روان

کار بر روی بهبود سلامت روده تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد . کارشناسان می گویند چالش های سلامت روان از جمله استرس بیش از حد، اضطراب و افسردگی می تواند علت یا محصول سلامت روده و ناراحتی گوارشی باشد زیرا روده و مغز دائما در حال ارتباط هستند.

بیماری های غیر مسری

تحقیقات سلامت روده همچنین به طور مداوم پیوندهایی را بین سلامت میکروبیوم روده، التهاب مزمن ، سلامت سیستم ایمنی و بیماری‌های غیرواگیر زیر پیدا کرده است:

بیماری های خود ایمنی

بیماری قلب و عروقی

اختلالات گوارشی

اختلالات غدد درون ریز یا اختلالات هورمونی

سرطان ها

اختلالات عملکردی دستگاه گوارش

چه چیزی باعث تغییرات سلامت روده می شود؟

ارتباط روده و مغز از جمله استرس، اضطراب یا افسردگی، باعث تغییرات سلامت روده می شوند.

یک بررسی از سال 2023 که در مجله میکروب روده منتشر شد، می گوید که سایر عوامل تأثیرگذار شامل آلودگی محیطی، رژیم غذایی کلی و سبک زندگی است.

داروها، به ویژه آنتی بیوتیک ها برای عفونت های باکتریایی، و سن نیز در سلامت روده نقش دارند.

علائم سلامت روده نامتعادل

عدم تعادل سلامت روده بر هر سیستم بدن تأثیر می گذارد، بنابراین علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

علائم رایج مرتبط با عدم تعادل سلامت روده عبارتند از:

سندرم روده تحریک‌پذیر 

اسهال

یبوست

سوزش سر دل یا رفلاکس اسید

نفخ، حالت تهوع یا گاز

گرفتگی شکم

باد گلو

روش های بهبود سلامت روده به طور طبیعی ممکن است به دلیل شرایط شناخته شده یا ناشناخته سلامت زمینه ای، آلرژی های غذایی یا نیازهای غذایی خاص برای همه مناسب نباشد. اگر نمی‌دانید که چگونه روده را درمان کنید، و با مکمل‌ها و دنبال کردن غذاهایی که باید بخورید و از آن‌ها اجتناب کنید، بهبودی نمی‌بینید، با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه ثبت‌شده مشورت کنید تا رویکردی شخصی‌تر داشته باشید.

خلاصه

سلامت روده ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی و روانی شما دارد. غذاهایی که می خورید و سایر عوامل مانند استرس، آلودگی و شیوه زندگی همگی بر سلامت روده تأثیر می گذارند. با توجه به نقش مکمل ها در رژیم غذایی و مدیریت استرس، بهبود سلامت روده به خوردن یک رژیم غذایی متنوع از غذاهای کامل غنی از پری بیوتیک ها، پروبیوتیک ها و فیبر برای حمایت از میکروبیوم سالم روده بستگی دارد.

اگر استرس یا شرایط سلامت روان، از جمله اضطراب و افسردگی، غذا خوردن را برای سلامت روده چالش برانگیزتر می کند، وقت آن است که با یک روانشناس بالینی مشورت کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان