این میانبر دروغ گو ها را به بن بست می رساند

خط سلامت: دروغ گفتن منجر به بروز تغییراتی در ظاهر صورت و حرکات بدن فرد می شود. پژوهش ها نشان داده است زبان بدن افراد هنگام دروغ گفتن دستخوش تغییر می شود.

این میانبر دروغ گو ها را به بن بست می رساند

دروغ گفتن تنها از محتوای کلام فرد تشخیص داده نمی شود. تحقیقات نشان داده است زبان بدن یک فرد اطلاعات مهمی در رابطه با میزان صداقت آن فرد رائه می دهد.

به گزارش خط سلامت افرادی که دروغ می گویند معمولاً لب ها را روی هم فشار داده، لبه داخلی پا را بالا می آورند و گردن را با دست می گیرند. همه این ها بیانگر تنشی است که این افراد هنگام دروغ گفتن تجربه می کنند.

دروغ گفتن و تغییرات زبان بدن

دروغ گفتن از روی زبان فرد قابل تشخیص است، با این حال امر در رابطه با همه افراد و همه موقعیت ها صدق نمی کند.

کارشناسان معتقدند اگرچه این علائم بیانگر یک تنش بوده و با دروغ  ممکن است وابستگی داشته باشد اما نمی توان در همه موارد با دیدن این علائم پیش بینی کرد یک فرد حتماً در حال  دروغ  گفتن است. محققان می گویند که زبان و گفتار سرنخ های  دروغ  های فکری مهمی را به ما نشان می دهد، اما این ها نمی توانند کاملاً قطعی باشند.

دستگاه دروغ سنج

متخصصان می گویند دروغگو ها هنگام پیام های متنی و گفتگو به هم می ریزند به همین علت بیشتر از واژه هایی مانند ها، عه، ممم، می دانی، درسته، منظورم اینه... استفاده می کنند. یکی از شاخصه های شناخته شده برای تشخیص  دروغ  ماشین های دروغ سنج است.

آزمایش پلی کرافت نشان می دهد الگو های  دروغ  فرد و علائم روانی او را چگونه می توان ارزیابی کرد. این آزمون اگرچه در فیلم های جنایی و درام محبوب است اما مدت هاست که هیچ مدرکی را مبنی بر اینکه نواساناتی در فیزیولوژی افراد دروغگو وجود دارد نشان نداده است. شواهد نشان می دهد دروغ های افرادی که دارای اختلالات روانپزشکی خاص مثل شخصیت ضد اجتماعی را نمی توان به طور دقیق با آزمایش دروغ سنج اندازه گرفت.

چرا افراد دروغ می گویند؟

به گفته کارشناسان  دروغ  مانند آرزوهاست.آنچه اغلب گفته می شود واقعیتی است که مردم دوست دارند.یک تحقیق گسترده سه دلیل عمده  دروغ  گویی را در افراد مشخص می‌کند.

به دست آوردن چیزی که آن فرد دوست دارد، پرهیز از مجازات و محافظت از خود یا دیگران مثل انگیزه ای است که اغلب افراد چه کودک چه بزرگسال در برابر دروغگویی داشته اند. اگرچه همه افراد  دروغ می‌گویند، اما میزان درصد  دروغ  گفتن در گروهی از افراد بسیار بیشتر است. شواهد نشان می‌دهد دروغگویان پرکار دچار شخصیت ماکیاولیسم هستند و با بهره‌برداری از اعتماد دیگران به اهداف خود می رسند.

دروغ و محافظت از خود

در برابر موقعیت هایی که ناخواسته درگیر می شویم و از ترس قضاوت دیگران و دور ماندن از توجه مثبت دیگران ناچار به گفتن دروغ سفید می شویم، چگونه باید از خود محافظت کنیم؟

نخستین گام آن است که با سرعت عمل رفتار نکنید و سعی کنید به صورت دقیق تر دیدگاه‌های اطرافیان خود را در این مورد جویا شوید در این زمان تلاش نخواهید کرد با پنهان کردن قضیه خود را به صورت خوب وانمود کنید. بنابراین بهترین راه آن است که خیلی آرام و عمیق به مسیر مرور اتفاق برگردید و مشاهده کنید تخلف و رفتاری که کرده اید چقدر بزرگ است و گناه شما از دید دیگران چگونه واقع بینانه مورد تفسیر قرار می گیرد.

دروغ و احساس گناه 

احساس گناه و احساس اشتباه را باید با هم تفکیک کرد. افرادی که  دروغ  می گویند احساس گناه دارند و تصورشان این است که دچار گناه و رفتار نادرستی شده اند.

بنابراین قضاوت های ضعیف به همراه احساس گناه یکی از مهم ترین یافته هایی است که نشان می‌دهد افراد برای اینکه بتوانند جایگاه و امنیت روابط خود را خود را در دید دیگران حفظ کنند شروع به گفتن دروغ های سفید می کنند.همچنین دروغ های سفید به علت احساس گناهی است که افراد در ذهن خود تجربه می‌کند.

با شناختن این دو نکته از این به بعد با تامل بیشتر بی احتیاطی ها را از احساس گناه دور کرده و با شهامت در مورد هر آنچه که باعث ناراحتی تان می شود خود را محفوظ کرده و از دروغ گفتن دور بمانید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان