روانشناسی شخصیت / داستان زندگی مادری که قلبش برای همیشه می سوزد

خط سلامت: سوء ظن و اختلال شخصیت پارانوئیدی یکی از بیماری های روانی مهمی است که اگر چه در همان اوایل رابطه وجود دارد اما تعبیرهای نادرست از آن موجب باقی ماندن در این رابطه های دردناک می شود.

روانشناسی شخصیت / داستان زندگی مادری که قلبش برای همیشه می سوزد

سوء ظن و اختلال شخصیت پارانوئید را باید درست بشناسید. افراد پارانوئیدی هم به شدت خشم دارند و رنج می برند هم به اطرافیان خود صدمات روانی زیادی وارد می کنند.

به گزارش خط سلامت اغلب افراد از کنار این سوء ظن و افکار پارانوئیدی به راحتی عبور می کنند با این فکرها که او با غیرت است ، خیلی روی من حساس است و دوستم دارد.

افکار پارانوئیدی و داستان زندگی

 صدای خنده های دخترکی که همین یکی دو هفته پیش تولد سه سالگی اش را جشن گرفته بودند ، دیگر به گوش نمی رسد و جای آن را اشک های بی پایان دلتنگی پر کرده است. دلتنگی برای مادری که قربانی باورهای نادرست و بدبینی های کورکورانه مردی شد که خود سالها پیش دست روزگار سایه بی اعتمادی را بر سرش افکنده، جاده شک را به عنوان تنها مسیر زندگی پیش روی اش قرار داده بود.

کمی آن طرف تر دور از چشم های نگران دخترک، مادر که از سرنوشت تلخ و نامعلوم خودش هراس نداشت، به رویاهای دخترش می اندیشید که چه سبک سرانه آن ها را به دست باد سپرده بود. به ساعت دیواری اتاق خیره شد درست یک ساعت از لحظه ای که به قتل ناخواسته همسرش اعتراف کرده بود، گذشته بود.

ثانیه شمار ساعت دیواری اور ابه 4 سال پیش برد زمانی که در یک شرکت کامپیوتری مشغول به کار بود و یک تصمیم اشتباه و عجولانه آینده تاریکی را برایش رقم زد. به روزهایی سفر می کرد که مدیر جوان و خوش سیمای شرکت از او خواستگاری کرد و او برای رد کردن پیشنهاد مرد رویاهایش هیچ دلیلی پیدا نکرده بود. تا این که ماه پشت ابر نماند و هنوز یک هفته ای از ازدواج نگذشته بود که ابرهای سیاه شک و حسادت و بدبینی، آسمان زندگی مشترک شان را تیره و تار کرد.

مرد جوان به اختلال شخصیت پارانویید مبتلا بود و زن هم بی خبر از همه جا در هیاهو تنش های بی پایان و انتقاد و شک دست و پنجه نرم می کرد و خوش بینانه به بهبود همسرش پس از تولد اولین فرزندشان می اندیشید.

از آن روز و شب های پر از کابوس درست 5 سال می گذشت و تنها دلخوشی زن به این بود که در سیاهچال تنهایی اش دیگر خبری از آن بازجوی همیشگی نیست. لبخند تلخی زد به ساعت نگاهی گذرا انداخت ودر اندیشه دخترک آخرین قطره اشک را بدرقه گفت.

علائم بیماری پارانوئید

اختلال شخصیت پارانویید را اکثر افراد با صفاتی مانند شکاکی وبی اعتمادی می شناسند و همین رفتارهای عجیب و غریب و باور گزند و آسیب تعاملات اجتماعی شان را دستخوش آسیب می کند.تعصب ، تحریک پذیری سوء ظن و بدگمانی و بی احساسی از ویژگی های این افراد است .

جرو بحث های همیشگی این افراد با اعضای خانواده به ویژه همسرشان تمام نشدنی است چرا که مبتلایان به اختلال شخصیت پارانویید براین باورند که شریک زندگی شان به طریقی قصد فریب دادنشان را داشته یا در حال خیانت کردن است .

چنین سوء ظن های مرضی و غیر منطقی اغلب به مشاجرات زناشویی ختم شده و نه تنها درگیری های فیزیکی را به دنبال دارد ، احتمال طلاق ، آسیب رساندن به همسران و فرزندان نیز افزایش خواهد یافت .فرض ها و باورهای غیر منطقی از مشغله های ذهنی بیماران مبتلا به پارانویید به حساب می آید جملاتی مانند در وفاداری همسرت شک کن یا مرد همسایه اگر فرصت پیدا کند برای سرقت به منزل ات خواهد آمد ، باعث می شود تا به هیچکس اعتماد نداشته باشند و دیگران را به گونه ای تصور کنند که انگیزه های منفی یا زیان آور دارند .

از دیگر علائم این بیماری می توان به سردی هیجانی ، بی عاطفه گی ، فقدان آرامش و بی خوابی ، لجبازی ، خشم و روحیه فاقد بخشش بوده که اغلب با بدبینی هایی که جنبه هذیانی دارند همراه است . این بیماران عقیده باطل خودشان را صحیح فرض می کنند و دیگران را به بی فکری متهم می کنند . علاوه بر این سعی می کنند محیط را به شکل خودشان در آورند و به هیچ عنوان شخصیت شان را تغییر نمی دهند. در واقع بدبینی و سوء ظن را که از سوی اطرافیان مردود شمرده می شود ، نقطه قوت می دانند حتی اگر از این ویژگی شخصیتی شان در رنج و عذاب باشند.

درمان

معمولا افراد مبتلا به بیماری هایی که در گروه اختلالات شخصیت طبقه بندی می شود فوق العاده نسبت به درمان مقاوم هستند و یکی از علل آن را می توان در بینش ضعیف این گروه از افراد نسبت به بیماری و مشکل دانست . در واقع بیماران مبتلا به مشکلات روانی به ویژه اختلالات پارانویید تا زمانی که بینش کافی نسبت به مشکلی که دارند و درد و رنجی که به اطرافیان شان وارد می کنند ، به دست نیاورند ، نمی توانند در مسیر درمان همکاری لازم را با متخصص داشته باشند و همین مسئله روند درمان را با مشکل روبرو می کند .

روان درمانی چنین بیمارانی معمولا با هدف ارتقا بخشیدن سطح روابط اجتماعی به کمک آموزش و بهبود بخشیدن مهارت های بین فردی و تعاملات اجتماعی و همچنین بالا بردن عزت نفس انجام می شود . چرا که در مدیریت و کنترل اختلالات شخصیت اعتماد در شیوه های درمانی و ارتباطی درمانگر درمانجو حرف اول را می زند و حتی می توان از آن به عنوان مهم ترن فاکتور در بهبودی روند درمان نام بد . به همین دلیل است که مبتلایان به اختلالات پارانویید اکثر مواقع به دلیل شک و سوء ظن به درمانگر جلسات درمان را نیمه کاره رها می کنند .

روش های شناختی

نسبت دادن مشکلات و اشتباهات شخصی به دیگران از ویژگی های دیگر پارانویید ها است و همین مسئله باعث شده است تا متخصصان از روش های شناختی برای درمان این بیماران کمک بگیرند . روش هایی که به بیمار کمک می کند تا برداشت های شان را تغییر دهند و به جای این که در برابر دیگران موضع دفاعی بگیرند و گوش به زنگ باشند ، دیدگاهشان را تغییر داده و با شیوه ای دیگر به دنیا بنگرند . نقش خانواده و برقرار کردن فضایی آکنده از اعتماد به این افراد کمک فراوانی خواهد کرد از طرف دیگر بهتر است درمان انتخابی این بیماران روان درمانی باشد و درمانگر و نزدیکان با روراستی و صریح بودن ، اعتماد بیمار را بخودشان جلب کنند .

درمان های کمکی

درمان های گروهی که به بالارفتن مهارت های بین فردی بیماران و افزایش حس اعتماد منجر می شود و همچنین کمک گرفتن از داروهای ضد اضطراب نیز در کاهش علائم موثر خواهد بود و به فرد مبتلا به پارانویید یاری می رساند تا در زندگی و کار تعامل بهتری با اطرافیان داشته باشند و اعمال دیگران را به قصد توهین و تحقیر یا گزند و آسیب برداشت نکنند .

با این حال باید در نظر داشت که استفاده از دارو درمانی به تنهایی روند درمان را به سمت موفقیت پیش نخواهد برد و تجویز داروهای ضد افسردگی، ضد استرس یا آنتی سایکوتیک ها بهتر است به عنوان روش کمکی برای مدیریت و کنترل رفتارهای ان از جنن آمی مانند توهم و هذیان استفاده شده و درکنار آن بر روش هایی مانند خانواده درمانی و هنر درمانی تاکید می شود. افزایش عزت نفس در این افراد نیز با انجام درمان های شناختی ویا ایفای نقش به تغییر پیدا کردن باورها کمک می کند . عزت نفسی که معمولا به دلیل مشکلات دوران کودکی دستخوش آسیب شده و علت تشکیل سد دفاعی بیمار گونه در برابر شرایط و تهدیدهای محیطی به شمار می آید.

علل بیماری

به عقیده متخصصان حوزه علوم شناختی و روانشناسی اگرچه علت اصلی ابتلا به پارانویید هنوز مشخص نشده است اما فاکتورهایی مانند ایجاد سبک دلبستگی نا ایمن به دلیل دور شدن از مادر در نخستین سالهای پس از تولد، آسیب ها و تروماهای دوران کودکی مانند تجاوز یا کودک آزاری نقش مهمی در افزایش شانس ابتلا به این بیماری دارد ، از طرف دیگر برخی محققان این اختلال را پیش در آمدی از ابتلا به اسکیزوفرنی می دانند و اعمال روش های درمانی و پیشگیری را به منظور کنترل وضعیت بیمار و حفظ سلامت اطرافیان مهم ارزیابی می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان