5 استراتژی برتر برای توقف افکار منفی

خط سلامت: افکار منفی زمانی ایجاد می شود که افکار منفی و تکراری بر ذهن غلبه می کنند.

5 استراتژی برتر برای توقف افکار منفی

 افکار منفی باعث می شود افراد بیش از حد  دچار خود انتقادی و مقایسه خود با دیگران شوند.

به گزارش خط سلامت راهکارهایی برای مقابله با افکار منفی وجود دارد.

افکار منفی

افکار منفی یک الگوی فکری است که در آن فرد مکرراً درگیر افکار منفی درباره خود می شود . این مسئله اغلب به عنوان یک منتقد درونی یا گفتگوی درونی ظاهر می شود که همیشه نظر یا قضاوتی برای به اشتراک گذاشتن دارد.

افکار منفی مانند یک قلدر به نظر می‌رسد و به عیب‌ها و اشتباهات شما اشاره می‌کند. معمولاً به طور مطلق صحبت می‌کند، مانند «تو همیشه بهم می‌زنی» یا « هیچوقت نمی‌توانی از یک جلسه عبور کنی بدون اینکه خجالت بکشی».

ریشه افکار منفی

افکار منفی عمدتاً از طریق تربیت شما و پیام های غالبی که در مورد استعدادها، توانایی ها و شایستگی های خود شنیده اید ناشی می شود. اگر والدین، معلم یا مربی‌ای داشتید که به‌خصوص به شما سخت‌گیری می‌کرد، یا حتی بدتر از آن، اگر مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتید، می‌توانید این اظهارات منفی را درونی کنید.

دلایل ایجاد افکار منفی

افکار منفی برای شما آزاردهنده به نظر می‌رسد، اما به خاطر داشته باشید به دلایلی به عنوان یک عادت ایجاد شده است. مغز یک سوگیری منفی طبیعی برای اهداف بقا دارد.

انسان‌ به‌طور طبیعی تجربیات منفی را با نسبت بیشتری نسبت به تجربیات مثبت به خاطر می‌آورند، زیرا به ما کمک می‌کند از منابع خطر دوری کنیم. به عبارت دیگر، افکار منفی بخشی از وجود شماست که سعی در محافظت از شما دارد.

افکار منفی تمام تلاش خود را می‌کند تا از چیزهایی که تهدیدتان می کند دوری کنید. مشکل اینجاست که افکار منفی بسیار شبیه زنگ خطر است و برای آگاه کردن شما از یک تهدید مفید است، اما برای خلع سلاح تهدید بی فایده است.

اثرات افکار منفی

اجازه دادن به افکار منفی مزمن بدون انجام کاری، منجر به بسیاری از مسائل روان‌شناختی مانند افسردگی، اضطراب، اعتماد به نفس پایین، مسائل مربوط به روابط و فرسودگی شغلی می شود.

راهکارهایی برای توقف افکار منفی

جایگزینی افکار مثبت

البته نقطه مقابل افکار منفی، افکار مثبت است، بهترین راه برای مقابله با این افکار بدبینانه، اظهارات مثبت و یا خنثی درباره خودتان است. هنگامی که متوجه یک فکر تحقیر آمیز خود شدید، آن را تصدیق و سپس سعی کنید برای متعادل کردن آن چیزی مثبت یا صرفاً خنثی را یادداشت کنید.  

شفقت به خود 

به یاد داشته باشید یک لحظه بد به این معنی نیست محکوم به داشتن یک روز بد هستید و یک روز بد نشان دهنده یک زندگی بد نیست. گاهی اوقات، روز بدی خواهید داشت. شما نمی توانید همیشه خود را مطابق با استانداردهایی که به طور معمول انجام می دهید نگه دارید. یک لحظه وقت بگذارید و یک دست را روی شکم و یک دست خود را روی سینه خود بگذارید و بگویید: این لحظه سختی است و همه چیز درست می شود.

با مهربانی پاسخ دهید

اگرچه به نظر غیرقابل تصور می رسد، گاهی اوقات، لازم است به چشمان منتقد درونی نگاه کنید و با او  مهربان باشید.

وقتی صدای انتقادی را می شنوید، سعی کنید با مهربانی با آن صحبت کنید. می‌توانید با صدای بلند یا ذهنی بگویید، «هی، منتقد درونی. من می دانم که شما اینجا هستید تا کمک کنید. من از اشتباهی که مرتکب شدم کاملاً آگاه هستم و در حال حاضر برای اصلاح آن اقدام می کنم. از نظر شما متشکرم.

حتی ممکن است برای آن قدردانی کنید و بگویید: "از اینکه سعی کردی از من محافظت کنی متشکرم. من می دانم که نیت شما خوب است، اما این دیگر به درد من نمی خورد و من این بار کارها را به گونه ای دیگر انجام خواهم داد.

تمرین ذهن آگاهی 

وقتی افکار منفی بلند و طاقت فرسا می شوند، آگاهی را به بدن و حواس پنج گانه خود بیاورید تا از سر خود خارج شوید و در لحظه حال احساس زمینی بودن کنید.

حس کنید پاهای تان روی زمین فشار می‌آورند. به دمای هوا روی پوست خود توجه کنید. ورود و خروج نفس را حس کنید. آگاه بودن از احساسات بدن در لحظه می تواند به شما استراحت خوبی از افکار منفی بدهد.

خودمراقبتی کنید

خودمراقبتی در سال‌های اخیر سر و صدای زیادی داشته است و دلیل خوبی هم دارد. یک روال مراقبت از خود کمک زیادی به شکستن الگوی منفی خودگویی می کند. وقتی با دقت و مهربانی با خود رفتار می کنید، طوری رفتار می کنید که انگار قبلاً خود را بدون قید و شرط دوست دارید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان