زن و شوهرها برای خواب راحت باید از هم جدا شوند! / 5 راهکار عجیب مردم اسکاندیناوی

خط سلامت: خواب خوب یکی از مهم ترین فاکتورهای سلامتی است که عملکرد جسمی و ذهنی فرد را ارتقا می بخشد.

زن و شوهرها برای خواب راحت باید از هم جدا شوند! / 5 راهکار عجیب مردم اسکاندیناوی

خواب خوب نیاز به فراهم کردن شرایط از جمله محیط خواب و هم چنین رژیم غذایی مناسب دارد.

به گزارش خط سلامت مردم اسکاندیناوی که به علت نداشتن نور خورشید کافی و سرذی هوا اغلب از افسردگی و مشکلات خواب رنج می برند عاداتی مهم برای بهبود کیفیت خواب خود دارند.

خواب خوب به روش اسکاندیناوی ها

خواب خوب طبق تحقیقات دانشمندان عملکردهای ذهنی مانند حافظه، تفکر، استدلال و... را بهبود می بخشد و تاثیر زیادی در افزایش انرژی افراد دارد.

کشورهای اسکاندیناوی که به شادترین مردمان جهان معروف هستند عاداتی برای خواب بهتر دارند که در زیر به آن ها شاره شده است:

رختخواب خود را در فضای باز هوا دهید

اگر می توانید، حداقل لحاف خود را (اما در حالت ایده آل ملحفه و بالش خود را نیز) هفته ای یک بار برای چند ساعت بیرون آویزان کنید. انجام این کار، به خصوص زمانی که هوا سردتر و خشک است، رطوبت باقیمانده را از بین می برد این کار باعث کاهش تجمع باکتری ها، بوی بد و حتی کنه های گرد و غبار می شود که همگی منجر به خواب ضعیف می شوند.

پنجره های اتاق خواب را باز کنید

یک سنت بزرگ در کشورهایی مانند سوئد، فنلاند و دانمارک این است که به نوزادان اجازه می‌دهند که در فضای باز در کالسکه‌های خود چرت بزنند، مهم نیست هوا چقدر سرد است، هوای تازه برای رشد و رفاه کودک ضروری است.

تحقیقات نشان می دهد دمای پایین تر برای خواب خوب شبانه بهترین است. رسم بزرگسالان اسکاندیناوی این است که قبل از اینکه به رختخواب بروید، یک پنجره را برای چند دقیقه باز کنید تا هوای تازه و خنک به گردش درآید.

در پیاده روی قهوه بنوشید

اگر قبلاً متوجه نشده اید، اسکاندیناوی ها عمیقاً با طبیعت و محیط های بیرون در ارتباط هستند. یکی دیگر از هنجارهای فرهنگی، عشق آن ها به فیکاها است، یک سنت سوئدی که در آن در میانه روز استراحت می‌کنید تا از نوشیدنی گرم مانند قهوه یا چای و شیرینی، معمولاً در فضای باز، لذت ببرید.

تنفس کامل حتی برای 20 دقیقه ریتم شبانه روزی را بهبود می بخشد، چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. یک مطالعه اتریشی در سال 2023 نشان داد قرار گرفتن در معرض نور روز به تنظیم مجدد ریتم های شبانه روزی مختل شده کمک می کند و منجر به خواب بهتر و سطوح بالاتر شادی می شود.

به سونا بروید یا حمام آب گرم بگیرید

سونا بخش مهمی از فرهنگ فنلاند است و  پس از یک روز طولانی و سرد، نشستن در حمام گرم و دنج فوق العاده آرامش بخش است. افزایش و کاهش گرما منجر به خنک شدن سریع دمای مرکزی بدن می شود و شما را برای زمان خواب آماده می کند.

با این حال، اکثر مردم به سونا دسترسی ندارند، بنابراین یک جایگزین خوب یک حمام بخار است. یک مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه تگزاس نشان داد حمام کردن یک تا دو ساعت قبل از خواب ، به مدت 10 دقیقه، با بهبود کیفیت و کارایی خواب مرتبط است.

از لحاف های جداگانه استفاده کنید

در اسکاندیناوی زوج ها در لحاف جداگانه می خوابند . این نه تنها بسیاری از ویژگی های مزاحم ناشی از به اشتراک گذاشتن ملحفه ها را از بین می برد، بلکه تنظیم بهتر دمای بدن را نیز ایجاد می کند. اختلالات و ناراحتی های کمتر در نهایت منجر به خواب عمیق طولانی تر می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان