این 4 کار با بالا رفتن سن حافظه ما را تخریب می کند

خط سلامت: تقویت حافظه یکی از مهم ترین مسائل برای افزایش طول عمر و بهره وری بیشتر از مغز است.

 این 4 کار با بالا رفتن سن حافظه ما را تخریب می کند

تقویت حافظه باعث جلوگیری از بیماری هایی نظیر آلزایمر و زوال شناختی می شود. 

به گزارش خط سلامت عادات زندگی تاثیر زیادی بر حافظه افراد می گذارد.

تقویت حافظه با تغییر عادات زندگی

تقویت حافظه یکی از مورد بحث ترین موضوعات عصب شناسان جهان است که همگی به دنبال راه هایی برای افزایش عملکردهای مغز و تقویت حافظه هستند.

به گفته عصب شناسان تغییر عادات زندگی بر بهبود عملکرد حافظه موثر است. با اجتناب از چهار عادت رایج زیر که با افزایش سن حافظه را از بین می‌برند، از سالمندی جلوگیری کنید:

 چندوظیفه ای بیش از حد

ما به ناحیه ای از مغز به نام قشر جلوی مغز متکی هستیم تا به دنیای اطراف خود توجه کنیم. متأسفانه، عملکرد جلوی مغز و توانایی ما برای تمرکز اغلب با گذشت زمان کاهش می یابد.

چندوظیفه ای آن را بدتر می کند. حافظه را مختل می کند و عملکرد قشر جلوی مغز را کاهش می دهد و منابعی را که به طور معمول به ما در ایجاد خاطرات قوی کمک می کند، از بین می برد. وقفه هایی برای مدیتیشن، خیال پردازی، پیاده روی در بیرون یا هر چیز دیگری که به شما انرژی می دهد را در نظر بگیرید. فقط سعی نکنید یکباره این کار را انجام دهید.

 اولویت نداشتن خواب با کیفیت

مقدار و کیفیت خواب اغلب با افزایش سن به دلایل مختلف کاهش می یابد. این مشکل می تواند با داروها، الکل و استرس تشدید شود.

اما وقتی می‌خوابید، مغزتان سخت کار می‌کند. ضایعات متابولیکی که در طول روز انباشته می شوند را دفع می کند. خاطرات نیز فعال می شوند و بین رویدادهای مختلفی که تجربه کرده اید ارتباط برقرار می شود.

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم: کم خوابی برای قشر جلوی مغز ویرانگر است و باعث ایجاد خاطرات تکه تکه می شود. سعی کنید قبل از خواب از تماشای صفحه نمایش، وعده های غذایی سنگین، کافئین و الکل خودداری کنید.

اگر مشکلات شدید خروپف دارید، یک ارزیابی برای درمان آپنه خواب در نظر بگیرید. اگر شب بدی دارید، چرت روزانه نیز می تواند کمک کننده باشد.

فعالیت های یکنواخت

افراد وقایع را با گره زدن اطلاعات در مورد آنچه اتفاق افتاده، زمانی که اتفاق افتاده و کجا اتفاق افتاده به یاد می آورند. به این حافظه اپیزودیک می گویند.

نشانه ای که به طور منحصر به فرد به مکان و زمان خاصی مرتبط است، مانند آهنگی که از دوران دبیرستان نشنیده بودید، یا بوی غذایی که مادربزرگتان می پخت، می تواند یک خاطره اپیزودیک زنده را تداعی کند.

این تنها در صورتی کار می‌کند که تجربیاتی داشته باشید که با زمینه‌های نسبتاً متمایز مرتبط هستند نه با تجربیات یکنواخت.

گذراندن وقت با طیف متنوعی از افراد، رفتن به مکان های مختلف و تجربه تجربیات جدید، همگی فرصت هایی را برای ساختن خاطرات ماندگار فراهم می کند.

 اعتماد بیش از حد به توانایی خود در به خاطر سپردن چیزها

اگر می‌خواهید کاری انجام دهید که به حفظ کردن نیاز دارد، مانند زمانی که به گروهی از افراد معرفی می‌شوید یا سعی می‌کنید یک زبان خارجی را یاد بگیرید، با پذیرش این موضوع شروع کنید که احتمالاً میزان یادداشت‌تان را بیش از حد تخمین می‌زنید.

مرحله دوم این است که به خودتان فرصت دهید تا اشتباه کنید.

چگونه حافظه خود را بهبود ببخشید: به جای حفظ کردن یادداشت، موثرترین یادگیری در شرایطی اتفاق می‌افتد که در آن تلاش می‌کنیم تا خاطره‌ای را به خاطر بیاوریم و سپس پاسخ مورد نظر خود را دریافت کنیم.

به عنوان مثال چند دقیقه بعد از اینکه چیزی یاد گرفتید، سعی کنید خودتان را روی آن آزمایش کنید. سپس یک ساعت بعد دوباره این کار را انجام دهید. هرچه بیشتر از این تلاش ها فاصله بگیرید، بهتر است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان