10 دلیل اینکه چرا بعضی افراد از تماس چشمی اجتناب می کنند

خط سلامت: زبان بدن احساسات پنهان ما را لو می دهد. همین امر در مورد چشم ها نیز صدق می کند، زیرا عضوی از بدن است و فرد بصورت ناخودآگاه درون خود را فاش می کند.

10 دلیل اینکه چرا بعضی افراد از تماس چشمی اجتناب می کنند

زبان بدن افراد حاکی از نوع احساسات و واکنش های آن ها به مسائل است.

به گزارش خط سلامت یکی از راه های زبان بدن برقراری تماس چشمی است.

زبان بدن و تماس چشمی

زبان بدن اطلاعاتی جالب از واکنش های حسی لحظه ای افرادرا نشان می دهد. از این رو، وقتی فردی از تماس چشمی اجتناب می‌کند، به این معنی است که نمی‌خواهد با چیزی که در مقابلش است درگیر شود یا اینکه می‌خواهد با چیز دیگری درگیر شود. این "میل به عدم درگیری" با یک شی دلیل اصلی تقریباً همه دلایل اجتناب از تماس چشمی است.

دلایل اجتناب از تماس چشمی

از آنجایی که انسان ها گونه اجتماعی هستند، وقتی دیگران با آن ها تماس چشمی برقرار می کنند، دوست دارند. در مقابل، اجتناب از تماس چشمی باعث می شود آن ها احساس کنند که شما آن ها را کنار گذاشته اید.

مطالعات نشان می دهد که کسانی که تماس چشمی را حفظ می کنند، جذاب، علاقه مند، شایسته، از نظر اجتماعی ماهر، دارای سلامت روانی خوب، معتبر و مسلط دیده می شوند .

تماس چشمی خیلی کم همیشه منفی تلقی می شود و تماس چشمی بیش از حد می تواند مثبت یا منفی باشد.

بزرگترین دلیل  اجتناب از تماس چشمی اضطراب اجتماعی است . دلایل دیگر اجتناب از تماس چشمی شامل موارد زیر است:

اوتیسم

افراد مبتلا به اوتیسم و ​​برخی از بیماری های عصبی دیگر از تماس چشمی اجتناب می کنند زیرا برای آن ها ناراحت کننده است و باعث تحریک بیش از حد در مناطق خاصی از مغز می شود. بنابراین از تماس چشمی برای جلوگیری از ناراحتی و درد اجتناب می کنند.

 نادیده گرفتن عمدی

وقتی کسی می خواهد عمداً شما را نادیده بگیرد، ممکن است سعی کند از تماس چشمی با شما اجتناب کند. آن‌ها می‌دانند که تماس چشمی نشان‌دهنده درگیر شدن است، بنابراین از برقراری تماس چشمی برای سیگنال‌دهی درگیر اجتناب می‌کنند.

 پنهان کردن علاقه و جاذبه

چشم ها مجموعه ای از علائم چهره را تشکیل می دهند. ما حالات عاطفی خود را از طریق چشمانمان بیان می کنیم. بی جهت نیست که آن ها را پنجره های روح می نامند.

بنابراین، اجتناب از تماس چشمی راه خوبی برای پنهان کردن احساسات است. وقتی شخصی به کسی علاقه مند است، اغلب از ابراز آن علاقه خجالت می کشد.

برتری نشان دادن

پرهیز از تماس چشمی نیز راهی برای برتری نمایی است.

 نشان دادن حقارت

برقراری تماس چشمی با کسی راهی است که با او به عنوان یک فرد برابر رفتار کنید. افراد برتر به دلایل خوبی از آن اجتناب می کنند و افراد پایین تر نیز همینطور.

احتمالاً فردی با حالت خمیده، با ترس صحبت می کند و با نگاه کردن به پایین از تماس چشمی خودداری می کند، درست است؟

حتی امروزه، در برخی فرهنگ‌ها، افراد فرودست از تماس چشمی با مافوق به عنوان نشانه احترام اجتناب می‌کنند .

 تمایل به فرار

اجتناب از تماس چشمی می تواند نشانه تمایل به فرار از یک موقعیت باشد. به عنوان مثال، وقتی شخصی با شما صحبت می کند و متوجه می شوید که مدام به ساعت یا در نگاه می کند، می دانید که می خواهد برود. نگاه کردن به در ساده‌ترین مثال از «چشم‌ها به جایی می‌رود که بدن می‌خواهد برود» است.

 اجتناب از محرک های بد

انزجار و محرک های ترس زا باعث می شود که ما بخواهیم درگیر شویم. پرهیز از نگاه کردن هنگام تماشای یک فیلم غم انگیز نمونه خوبی از این موضوع است.

 باید عمیق فکر کرد

برقراری ارتباط چشمی بخش خوبی از منابع ذهنی ما را می گیرد. اگر می خواهیم یک کار ذهنی پیچیده را انجام دهیم، از تماس چشمی برای آزاد کردن منابع ذهنی خود اجتناب می کنیم.

به عنوان مثال، وقتی کسی باید عمیقاً فکر کند یا چیزی را به خاطر بسپارد، احتمالاً نگاه خود را منحرف می کند. این راهی برای جدا شدن از محیط و درگیر شدن با اعماق ذهن خود است.

 پنهان کردن فریب

بحث های زیادی در مورد اینکه آیا اجتناب از تماس چشمی به معنای دروغگویی است یا خیر وجود دارد.

به این فکر کنید: کسانی که چیزی برای پنهان کردن دارند نمی توانند با کسی که چیزی را از او پنهان می کنند روبرو شوند. این به این دلیل است که می ترسند چشمانشان آن ها و احساسات واقعی آن ها را از بین ببرد.

بنابراین، این ادعا که کسانی که دروغ می‌گویند سعی می‌کنند از تماس چشمی خودداری کنند، احتمالاً حقیقت دارد. منطقی است و مردم به طور شهودی این را می دانند. وقتی به کسی مشکوک هستند که چیزی را پنهان کرده یا دروغ می گوید، اغلب می گویند: "به چشمان من نگاه کن و به من بگو که راست می گویی".

 اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی شاید شایع ترین دلیلی است که مردم از تماس چشمی اجتناب می کنند. چرا افراد مضطرب اجتماعی از اطرافیان خود جدا می شوند؟ این به ترس از طرد شدن خلاصه می شود،  ترس از اینکه دیگران آن ها را منفی قضاوت کنند. نکته جالب در مورد اضطراب اجتماعی این است که بیشتر در موقعیت های اجتماعی جدید مانند قرار ملاقات، ملاقات با غریبه ها، شرکت در مصاحبه های شغلی و غیره ایجاد می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان