اگر این 5 رفتار را دارید، کنار مادری خودشیفته بزرگ شده اید

خط سلامت: خودشیفتگی یکی از انواع اختلالات روان است که در آن افراد به طور غیرمنطقی احساس بالایی از اهمیت به خود دارند. آن ها به توجه بیش از حد نیاز دارند و به دنبال آن هستند که مردم آن ها را تحسین کنند.

اگر این 5 رفتار را دارید، کنار مادری خودشیفته بزرگ شده اید

خودشیفتگی درک افراد را نسبت به دیگران را کاهش می دهد و افراد با وجود اعتماد به نفس ظاهری که دارند از درون احساس پوچی می کنند.

به گزارش خط سلامت شاخصه های های رفتاری وجود دارد که نشان می دهد برخی افراد توسط مادرانی خودشیفته تربیت شده اند.

خودشیفتگی و نشانه های رفتاری

خودشیفتگی در بسیاری از زمینه های زندگی مانند روابط، کار، مدرسه یا مسائل مالی مشکلاتی ایجاد می کند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته از روابط با دیگران ناراضی هستند و احساس می کنند لایق توجه و احترام بیشتری هستند.

بزرگ شدن با یک مادر خودشیفته می تواند تجربه سختی باشد که تاثیری ماندگار بر فرد به جای می گذارد. شاخص های زیر نشان می دهد که شما توسط یک مادر خودشیفته تربیت شده اید:

 عدم همدلی

یکی از بارزترین نشانه های یک مادر خودشیفته فقدان عمیق همدلی است .همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. این در مورد این است که بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید و احساس کنید که آنها چه احساسی دارند.

اما در مورد مادران خودشیفته، این ویژگی به طور قابل توجهی وجود ندارد. آن ها اغلب همدلی با احساسات فرزندانشان را چالش برانگیز می دانند. در عوض، آن ها احساسات را نادیده می گیرند یا به حداقل می رسانند.

ممکن است احساس کرده باشید که احساسات شما دائماً تضعیف یا نادیده گرفته می شوند. یا شاید اصلاً به خاطر ابراز احساساتتان احساس گناه می کنید.

کنترل بیش از حد

مادران خودشیفته اغلب کنترل بیش از حد بر زندگی فرزندان خود دارند. این کنترل به طرق مختلفی آشکار می شود - از آنچه می پوشید و می خورید تا با کسی که دوست می شوید.

گویی او معتقد است که بهتر از شما می داند چه چیزی برای شما بهتر است. او اصرار دارد که برای شما تصمیم بگیرد و آزادی انتخاب و یادگیری از تجربیات شما را از شما سلب کند.

عشق مشروط

این بدان معناست که محبت و تایید بر اساس رفتار یا دستاوردهای شما داده یا پس گرفته می شود.آیا احساس می کردید که باید محبت مادرتان را به دست آورید؟ آیا فقط زمانی مورد تحسین قرار گرفتید که موفق شدید یا رفتاری انجام دادید که مورد تایید او بود؟ از طرف دیگر، آیا وقتی اشتباه می‌کردید یا از انتظارات او کوتاه می‌آمدید، محبت از بین می‌رفت؟

این نوع عشق مشروط می تواند آثار ماندگاری بر جای بگذارد و منجر به ناامنی و اضطراب می شود ، زیرا دائماً نیاز به اثبات ارزش خود را احساس می کنید.

انتقاد مداوم

زندگی در زیر بار انتقادهای مداوم بسیار مضر می باشد، به خصوص زمانی که از طرف والدین باشد. یک مادر خودشیفته همیشه از تلاش‌های شما ناراضی است، همیشه به عیب‌ها اشاره می‌کند و به ندرت دستاوردها را تصدیق می‌کند. شاید احساس می کردید که کاری که انجام داده اید به اندازه کافی خوب نبوده است، مهم نیست چقدر تلاش کرده اید.

نداشتن حد و مرز

فقدان مرزهای شخصی نشانه مهمی از یک مادر خودشیفته است. مادران خودشیفته اغلب فرزندان خود را به عنوان امتداد خودشان می بینند، نه به عنوان افرادی جدا با افکار، احساسات و نیازهای خود. این می تواند منجر به رفتارهای مزاحم شود، مانند خواندن پیام های شخصی شما، خواستار دانستن تمام جزئیات زندگی یا تصمیم گیری برای شما .

این نقض مرزها احساس تهاجم، کنترل و محرومیت از حق حریم خصوصی و استقلال خود را به شما می دهد. درک این موضوع بسیار مهم است که هرکسی حق تعیین مرزهای شخصی و احترام گذاشتن به آن ها را دارد، حتی با والدینش.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان