دوپامین فقط ماده شیمیایی "احساس خوب" نیست / یادگیری معکوس هم زیر سر دوپامین است

خط سلامت: دوپامین نامی است که اغلب در گفتگوهای مربوط به شادی، انگیزه و اعتیاد ظاهر می شود.

دوپامین فقط ماده شیمیایی "احساس خوب" نیست /  یادگیری معکوس هم زیر سر دوپامین است

دوپامین نوعی پیام رسان است که سیگنال هایی را در مغز منتقل می کند و بر خلق و خو، خواب، یادگیری، تمرکز و حتی حرکت ما تأثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت نقش دوپامین بسیار پیچیده تر از ایجاد احساس خوب در زندگی است.

دوپامین وانطباق پذیری مغز

دوپامین، یک ماده شیمیایی مغز که اغلب با لذت و پاداش همراه است. دوپامین به طور پیچیده در نحوه تصمیم گیری افراد نقش دارد، به خصوص در موقعیت هایی که افراد را ملزم به یادگیری، حذف و یادگیری مجدد بر اساس اطلاعات جدید می کند. محققان این مطالعه را آغاز کردند تا عمیق‌تر در اسرار دوپامین غوطه‌ور شوند، انگیزه آن‌ها این بود که بفهمند دوپامین چگونه بر توانایی ما برای انطباق تصمیم‌ها در زمان تغییر شرایط تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه 26 داوطلب از جامعه را گرد هم آورد و اطمینان حاصل کرد که هیچ یک از آن ها سابقه بیماری عصبی یا روانپزشکی، وابستگی به مواد مخدر یا الکل یا شرایطی که با تصویربرداری مغزی مورد استفاده در تحقیق تداخل داشته باشد، نداشتند.

شرکت‌کنندگان در حین انجام اسکن‌های مغزی با استفاده از دو تکنیک پیشرفته: توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) و تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) در یک کار رایانه‌ای شرکت کردند. این کار یک الگوی یادگیری معکوس بود، روشی که برای بررسی نحوه تنظیم تصمیمات افراد بر اساس تغییر پاداش استفاده می شد.

این کار یک بازی حدس زدن بود که آیا یک عدد مخفی بالاتر است یا کمتر از پنج، با حدس‌های صحیح پاداش داده می‌شود و حدس‌های نادرست نه. بدون اطلاع شرکت‌کنندگان، قوانین پاداش‌ها در طول کار تغییر کرد و دوره‌هایی از ثبات و نوسان ایجاد کرد که موقعیت‌های واقعی را تقلید می‌کرد که در آن انتخاب «درست» ناگهان می‌تواند «اشتباه» شود.

اسکن‌های PET برای تشخیص تغییرات در سطوح دوپامین در مغز با اندازه‌گیری اتصال یک ترکیب رادیواکتیو که برای گیرنده‌های مشابه با دوپامین رقابت می‌کند، استفاده شد. از سوی دیگر، اسکن‌های fMRI با تشخیص تغییرات در جریان خون، بینشی در مورد فعالیت مغز ارائه می‌دهد و نمایی اجمالی ارائه می‌دهد که کدام بخش‌های مغز در مراحل مختلف کار سخت‌تر کار می‌کنند.

دوپامین و تصمیم گیری مجدد

محققان یافته های قابل توجهی را از طریق اسکن PET مشاهده کردند، به ویژه در جسم مخطط، ناحیه ای از مغز که به دلیل نقش آن در پردازش پاداش شناخته شده است. آنها دریافتند که ترشح دوپامین در این زمینه افزایش می یابد که شرکت کنندگان با تغییر قوانین پایدار با فرار مواجه می شوند، که نشان دهنده نقش کلیدی دوپامین در نشان دادن نیاز به تغییر استراتژی است. این ترشح دوپامین با توانایی شرکت کنندگان در انطباق تصمیمات خود بر اساس اطلاعات جدید، با سطوح بالاتر دوپامین مرتبط با تنظیم سریعتر و عملکرد بهتر در کار، مرتبط بود.

در این مطالعه افرادی که به خطاهای خود بسیار حساس بودند، دوپامین بیشتری ترشح کردند. با این حال، این افراد لزوما در این کار بهترین نبودند. درعوض، افرادی که مقدار متوسطی دوپامین آزاد کردند بهترین عملکرد را داشتند.

داده‌های fMRI با نشان دادن افزایش فعالیت مغز در مناطق مرتبط با توجه و تصمیم‌گیری، به‌ویژه پس از تغییر قانون، این یافته‌ها را تکمیل کرد. این الگوی فعالیت نشان می‌دهد که مغز شبکه‌ای از مناطق را درگیر می‌کند تا نتایج غیرمنتظره را پردازش کند و تصمیمات را بر این اساس تطبیق دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان