راز خوشبختی کشف شد / در تحقیق 85 ساله دانشمندان هاروارد

خط سلامت : شادی و خوشحالی با چه چیزی بدست می آید و چیزی که انسان را بیشتر شاد می‌کند چیست؟

راز خوشبختی کشف شد / در تحقیق 85 ساله دانشمندان هاروارد

خوشحالی و شادی همواره موضوعات مهمی در روانشناسی و زندگی انسان ها بوده است .

به گزارش خط سلامت پژوهش های زیادی از 85 سال پیش دراین خصوص انجام شده است که چگونگی رسیدن به شادی و خوشبختی را هدف گرفته است.

خوشبختی و شادی چگونه به دست می آید؟

در سال ۱۹۳۸ محققان هاروارد مطالعه ای را آغاز کردند که چند دهه به طول انجامید آن‌ها می‌خواستند دریابند چه چیزی ما را در زندگی خوشحال می کند؟

 محققان پرونده‌های سلامت ۷۲۴ شرکت کننده از سراسر جهان را جمع آوری کردند و در فواصل دوساله سوالات مفصلی در مورد زندگی پرسیدند.

ممکن است فکر کنید موفقیت شغلی، پول، ورزش یا رژیم غذایی سالم عامل خوشبختی و شادی است  اما به گفته محققان هاروارد چیز دیگری است که انسان را بیشتر از همه خوشحال می‌کند. آن‌ها می‌گویند در طول ۸۵ سال مطالعه آموخته‌اند که روابط مثبت ما را شادتر، سالم‌تر نگه می‌دارد و کمک می‌کند عمر طولانی‌تری داشته باشیم.

روابط عاطفی

روابط هر فردی نه تنها بر روان بلکه روی جسم او نیز تاثیر می‌گذارد. آیا تا به حال متوجه شده‌اید وقتی کسی حرف‌های شما را درک می‌کند چقدر با نشاط می‌شوید؟ یا متوجه کمبود خواب در جنگ و دعواهای عاطفی شده‌اید؟

وقتی در یک رابطه عاطفی هستیم هرگز به این فکر نمی‌کنیم که باید از این رابطه مراقبت کنیم. اما باید این را بدانیم که زندگی اجتماعی ما یک سیستم زنده است و نیاز به مراقبت و تمرین دارد.

روابط اجتماعی مستلزم بررسی روابط ماست. باید با خودمان در مورد کسانی که با آن‌ها وقت می‌گذرانیم صادق باشیم و ببینیم که چقدر به رشد ما کمک می کنند.

بررسی روابط عاطفی و اجتماعی

هفت اصل حمایتی در روابط عاطفی و اجتماعی وجود دارد 

احساس امنیت

اگر نیمه شب با ترس از خواب بیدار شوید با چه کسی تماس می‌گیرید؟ در لحظه بحران به چه کسی مراجعه می‌کنید؟

یادگیری و رشد

چه کسی شما را تشویق می‌کند تا چیزهای جدید را امتحان کنید، فرصت‌هایی را به دست آورید، اهداف زندگی‌تان را دنبال کنید؟

صمیمیت عاطفی و اعتماد به نفس

چه کسی همه چیز (یا چیزهای زیادی) را در مورد شما می‌داند؟ وقتی احساس ضعف دارید با چه کسی می‌توانید تماس بگیرید و در مورد احساس خود صادقانه با او صحبت کنید؟

تایید هویت و تجربه مشترک

آیا کسی در زندگی شما وجود دارد که تجربیات زیادی را با شما به اشتراک گذاشته باشد و به شما کمک کند تا احساساتتان را تقویت کنید؟

رابطه عاشقانه

آیا از میزان رابطه عاشقانه در زندگی خود احساس رضایت می کنید؟

 کمک گرفتن (هم اطلاعاتی و هم کاربردی)

اگر برای حل یک مشکل عملی به تخصص یا کمک نیاز داشته باشید (به عنوان مثال، کاشت درخت، تعمیر اتصال WiFi خود) به چه کسی مراجعه می‌کنید؟

تفریح و آرامش

چه کسی شما را می‌خنداند؟ برای دیدن فیلم یا رفتن به سفر با چه کسی تماس می‌گیرید که به شما احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌دهد؟

برای این‌که بهتر بتوانید روابط خود را بررسی کنید همین حالا یک کاغذ و خودکار بردارید و یک جدول بکشید. بالای هر ستون افقی یکی از هفت اصل حمایتی را بنویسید و در اولین ستون عمودی نام افرادی که بیشترین تاثیر را بر شما دارند بنویسید. سپس با توجه به این‌که آن فرد کدام اصل حمایتی را نسبت به شما انجام می‌دهد در ستون مناسب علامت مثبت (+) قرار دهید.

این کار کمک می‌کند روابط اجتماعی خود را بررسی کنید. این که یک فرد همه این حمایت‌ها را انجام بدهد یا نه مهم نیستند، مهم آن است که در نظر بگیرید چه کسانی در چه زمینه‌هایی از شما حمایت می‌کنند.

ممکن است متوجه شوید افراد زیادی اطراف تان هستند، اما کسی نیست که به او اعتماد کنید. یا فقط یک نفر را دارید که برای کمک به سراغ او می‌روید، یا اینکه فردی که برایتان خیلی عادی است در واقع احساس امنیت و آرامش زیادی به شما می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان