در چه سنی افراد زندگی را زیبا می بینند؟

خط سلامت: نگرش مثبت امروزه یکی از سرمایه های روانشناختی مهم انسان محسوب می شود زیرا باعث می شود افراد محیط و مسائل را به دیدی مثبت پردازش کنند.

در چه سنی افراد زندگی را زیبا می بینند؟

نگرش مثبت علاوه بر اینکه به بهود خلق و خو کمک می کند بر عملکردهای شناختی نیز تاثیرات مثبتی می گذارد.

به گزارش خط سلامت مطالعات روانشناسی گذشته نشان داده است که به طور متوسط، افراد مسن تر نسبت به بزرگسالان جوان تر تمایل دارند جهان را با دید مثبت تری ببینند.

نگرش مثبت و افزایش سن

نگرش مثبت در سالمندان جهان رو به افزایش است. در واقع، افراد 30 تا 50 ساله اغلب یک سوگیری منفی از خود نشان می دهند، که اساساً به این معنی است که آن ها بیشتر مستعد به خاطر سپردن موارد نامطلوب هستند و اطلاعات رویدادهای خنثی را در یک هاله منفی تفسیر می کنند.

از سوی دیگر، با افزایش سن، به نظر می‌رسد انسان‌ها اطلاعات مثبت را در اولویت قرار می‌دهند، علی‌رغم نقص‌های شناختی که اغلب در سنین بالاتر ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که افراد مسن سالم ترجیح می دهند به چهره های شاد در مقایسه با حالات چهره ترسناک نگاه کنند و همچنین احتمال بیشتری دارد که اطلاعات مثبت را به خاطر بسپارند.

محققان دانشگاه نوتردام اخیراً به بررسی بیشتر این تغییر به سمت مثبت شدن بیشتر در اواخر زندگی بزرگسالی پرداختند. یافته های آن ها نشان می دهد تغییرات مشاهده شده قبلی به سمت مثبت بودن بیشتر می تواند زودتر از زمان پیش بینی شده، به ویژه در میانسالی شروع شود.

تفاوت نگرش مثبت و منفی در سنین مختلف

محققان می گویند: در حالی که بزرگسالان جوان بیشتر به اطلاعات منفی نسبت به مثبت توجه می کنند، پردازش می کنند و به یاد می آورند، افراد مسن سالم الگوی مخالف را نشان می دهند. "مطالعه فعلی ارزیابی می کند که دقیقا چه زمانی این تغییر مثبت شروع می شود و چگونه بر عملکرد حافظه برای اطلاعات مثبت، منفی و خنثی تاثیر می گذارد.

به عنوان بخشی از مطالعه محققان آزمایش ها را با 274 بزرگسال سالم انجام دادند که در سه گروه سنی متمایز طبقه بندی شدند: میانسال (35-47 سال)، اواخر میانسال (48- 59 سال) و بزرگسالان مسن تر (<59 سال). همه این شرکت کنندگان یک کار به اصطلاح مبادله حافظه عاطفی را تکمیل کردند.

به عنوان بخشی از این کار، به شرکت کنندگان 72 صحنه مختلف به صورت تصادفی ارائه شد که هر کدام به مدت 5 ثانیه روی صفحه نمایش داده می شد. قابل ذکر است که اشیاء در 24 مورد از این صحنه ها دارای ویژگی های منفی عاطفی، 24 مورد دارای ویژگی های مثبت عاطفی و 24 مورد خنثی بودند. همه این اشیاء روی چیزی قرار گرفتند که عموماً به عنوان یک پس‌زمینه خنثی تلقی می‌شد.

پس از مشاهده هر یک از این صحنه ها، از شرکت کنندگان خواسته شد که به ظرفیت عاطفی خود از 1 تا 7 امتیاز دهند که 1 نشان دهنده بسیار منفی، 4 خنثی و 7 بسیار مثبت است. همچنین از آن‌ها خواسته شد که ویژگی‌های مربوط به برانگیختگی خود را ارزیابی کنند، که 1 «آرام‌بخش» و 7هیجان‌انگیز است.

پس از 12 ساعت در طول یک شب خواب یا یک روز بیداری، شرکت کنندگان یک تست حافظه غیرمنتظره را انجام دادند که طی آن اشیا و پس زمینه به طور جداگانه به آن ها نشان داده شد.

محققان با این روش دریافتند هم در اواخر میانسالی و هم بزرگسالان مسن تر نسبت به بزرگسالان اوایل میانسالی، صحنه های مثبت و خنثی را مثبت تر ارزیابی می کنند.

این مطالعه اخیر نشان می دهد تغییر به سمت مثبت بودن بیشتر در اواخر میانسالی ظاهر می شود، به ویژه از نظر پردازش محرک ها. این نتایج به زودی  الهام بخش مطالعات بیشتر با تمرکز بر پردازش عاطفی در مراحل مختلف زندگی می باشد، که می تواند در مجموع بینش جدیدی را در مورد چگونگی تأثیر گذشت زمان بر رفاه افراد جمع آوری کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان