تاثیر طلاق والدین بر رابطه عاشقانه و زندگی عاطفی فرزندان + آخرین یافته علمی

خط سلامت: طلاق و یا نحوه رفتار والدین با یکدیگر به طور قابل توجهی بر رشد فرزندان شان تأثیر می گذارد و دیدگاه آنان را نسبت به رابطه عاشقانه در بزرگسالی شکل می دهد. اگر والدین در ازدواج مشکلی داشته باشند یا اگر طلاق گرفته اند ممکن است به تکرار این اشتباهات منجر شود.

تاثیر طلاق والدین بر رابطه عاشقانه و زندگی عاطفی فرزندان + آخرین یافته علمی

طلاق والدین می تواند بر رفتار دلبستگی کودکان در بزرگسالی تاثیرات متفاوتی ایجاد  کند یک مطالعه در سال 2022 منتشر شده در مجله آمریکایی خانواده درمانی نشان داد روابط والدین بر باورهای فرزندان در مورد عشق طولانی مدت و رابطه عاشقانه تأثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت طلاق والدین می تواند موجب آن شود که فرزندان ممکن است بر این باور برسند که ازدواج ناگزیر منجر به درد یا ناامیدی می شود. آنها ممکن است برای ایمان به ثبات روابط تلاش کنند یا نسبت به تعهدات بلندمدت شک و تردید نشان دهند.

طلاق و تاثیر آن بر سبک دلبستگی

طلاق والدین از بسیاری جهات، به عنوان الگویی برای رابطه عاشقانه فرزندان عمل می کند. سبک دلبستگی با شریک زندگی تحت تأثیر والدین است که منجر به دلبستگی ایمن یا ناایمن می شود.

در حالی که فرزندان والدینی که ازدواج‌های شاد و حمایت‌کننده دارند، تمایل به ایجاد سبک‌های دلبستگی ایمن دارند، فرزندان ناسازگار زناشویی و طلاق مستعد وابستگی اجتنابی یا اضطرابی به شرکای خود هستند.

تماشای اعتماد و احترام والدین به رابطه حتی در میان مشاجرات می تواند اهمیت ارتباط را در حفظ یک رابطه سالم بیاموزد. از سوی دیگر، اگر خاطرات دوران کودکی شامل بدرفتاری با یکدیگر باشد، به احتمال زیاد یاد فرزندان رفتارهای مشابهی را برای غلبه بر درگیری ها یا ابراز عشق اتخاذ می کنند، به اشتباه فکر می کنند تنش، اجتناب یا پرخاشگری اجزای عادی یک رابطه هستند و منجر به ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم، مانند سرکوب احساسات، ناتوانی در برقراری ارتباط واضح با نیازها یا درگیر شدن در الگوهای مخرب حل تعارض می شود.

شک و تردید نسبت به ازدواج

کودکان بر این باورند آنچه در خانواده آنها اتفاق می افتد یک هنجار است و جهان فراتر از آن را منعکس می کند. بزرگ شدن در خانه ای با اختلافات والدین دائمی، تصور هر چیز متفاوتی را چالش برانگیز می کند.

طلاق والدین و مشکلات زناشویی تأثیرات منفی بر ثبات زناشویی و روابط فرزندان دارد. این کودکان ممکن است نگرش مثبتی نسبت به طلاق از خود نشان دهند، به این معنی که به احتمال زیاد طلاق را به عنوان یک «راه حل» برای مشاجرات یا دعواهای خود در نظر می گیرند. آنها همچنین به احتمال زیاد رضایت کمتری از رابطه را تجربه می کنند و با خطر افزایش طلاق ازدواج خود مواجه می شوند.

طلاق

پویایی خانواده در دوران کودکی بر عشق تأثیر می گذارد

ظرفیت افراد برای دادن و دریافت عشق از تجربیات دوران کودکی سرچشمه می گیرد. رشد و رفاه سالم کودک به طور مستقیم با شادی والدین، توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر و سطح تعارض آنها ارتباط دارد.

هنگامی که والدین دائماً با هم بحث می کنند، کودکان به مرور زمان تعارضات را درونی می کنند و آنها در معرض خطر جدی ابتلا به مشکلات روانی آسیب شناختی در نوجوانی خود هستند. تعارضات زناشویی مداوم، به ویژه در شرایطی که والدین «به خاطر فرزندان» کنار هم می مانند، با مشکلات رفتاری در کودکان همراه است.

بر اساس مقاله ای در سال 2018 در مجله روابط اجتماعی و شخصی ، تعارضات بین والدینی می تواند بر شناخت عاطفی کودکان تأثیر بگذارد که منجر به مشکل در بیان احساسات می شود. آنها الگوهای ناامنی و بی اعتمادی را پرورش می دهند و افراد را از به اشتراک گذاشتن آشکار احساسات و آسیب پذیری های خود با شرکای خود باز می دارند.

شکستن چرخه طلاق

بدون شناخت ازدواج، بی ثباتی زناشویی ایجاد می شود که می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. رهایی از این چرخه ممکن است سال ها طول بکشد، اما با صرف زمان و تلاش امکان پذیر است.

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که با یافتن و تصدیق باورهای منفی که در دوران کودکی خود شکل می دهیم، به ریشه های الگو حمله کنید . نمونه هایی از این باورها عبارتند از:

 لیاقت دوست داشتن را ندارم.

شریک من واقعاً برای من اهمیتی ندارد.

شریک زندگی من ممکن است مرا ترک کند.

وقتی چنین باورهایی به رسمیت شناخته شدند، باید مسئولیت کامل رفتار خود را بپذیریم. با انجام این کار می توان با تمرین باورهای منفی را با باورهای مثبت جایگزین کرد. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد با تغییر سیستم باورهای اساسی، رفتارهای خود را با موفقیت تغییر داده اید.

در مرحله بعد، آگاهی عاطفی و مهارت های ارتباطی را با تشویق و گفتگوی باز با شریک زندگی خود تمرین کنید. احاطه کردن خود با مدل‌های رابطه مثبت ممکن است الهام‌بخش و راهنمایی باشد که برای تغییر دیدگاه خود در مورد اینکه یک رابطه یا ازدواج موفق چگونه به نظر می‌رسد، نیاز دارید.

در نهایت، برای درمان آسیب های گذشته و ایجاد الگوهای ارتباط سالم تر، به دنبال درمان یا مشاوره با روانشناس بالینی باشید . درمان می تواند راه حل های عملی و پشتیبانی برای غلبه بر باورهای منفی در مورد روابط و ایجاد روابط پایدار ارائه دهد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان