سخت گیری های والدین 2 مشکل بزرگ روانی برای فرزندان ایجاد می کند

خط سلامت: تربیت کودک با 4 سبک فرزندپروری( مستبدانه، سهل گیرانه، غافل و مقتدرانه) گره خورده است. پژوهش هاش نشان داده است تربیت کودک با سبک مستبدانه سلامت روان کودک را تضعیف می کند.

سخت گیری های والدین 2 مشکل بزرگ روانی برای فرزندان ایجاد می کند

تربیت کودک با 4 سبک فرزندپروری( مستبدانه، سهل گیرانه، غافل و مقتدرانه) گره خورده است.  پژوهش ها نشان داده است از بین چهار سبک فرزندپروری، فرزند پروری مستبدانه بیشترین  همبستگی را با پرخاشگری و قلدری کودک دارد.

به گزارش خط سلامت فرزندپروری مستبدانه یکی از چهار سبک اصلی فرزندپروری است که با اضطراب، افسردگی و مشکلات رفتاری کودک مرتبط است.

تربیت کودک با سبک مستبدانه

تربیت کودک با سبک مستبدانه اولین بار در دهه 1960 توسط دیانا بامریند توصیف شد که همچنین سبک های فرزندپروری مقتدرانه و سهل گیرانه را شناسایی کرد. علاوه بر این، سبک فرزندپروری غافل در دهه 80 شناسایی شد.

فرزندپروری مستبدانه به گونه ای است که طی آن والدین استقلال و خودمختاری کودک را نفی می کنند و بسیار کنترل گر  هستند. همچنین انتظارات بسیار زیادی از کودک خود دارند. این سبک فرزندپروری با محبت و حمایت ناچیز از کودک همراه است.

پیامدهای فرزندپروری مستبدانه

پژوهش ها نشان داده است فرزندپروری مستبدانه بیشترین همبستگی را با پرخاشگری کودک دارد. علاوه بر این، سبک فرزند پروری مستبدانه با گرایش والدین به توهین و تحقیر کودک گره خورده است که این 2 عامال احتمال خشم و قلدری در نوجوانان را افزایش می دهد.د. مشخص شده است  فرزندپروری مستبدانه با رفتار بزهکارانه نوجوانان همبستگی بالایی دارد.

یک مطالعه متا بر روی 51 مطالعه از هشت کشور نشان داد که فرزندان والدین مستبد از نظر کلامی و جسمی پرخاشگرتر از فرزندان والدین مقتدر هستند. علاوه بر این، پرخاشگری، اضطراب، افسردگی و رفتارهای مشکل ساز در کودکان همگی با سطوح بالای کنترل والدین مرتبط بودند.

چرا سبک فرزند پروری مستبدانه غلط است؟

والدین پیرو سبک فرزندپروری مستبدانه سطح بالایی از کنترل را در اولویت قرار می دهند تا کودکان به آنها گوش دهند. این باعث می شود کودکان دچار تعارض، ارتباط محدود و اعتماد کمتری شوند.  فرزندپروری مستبد نیز با علائم افسردگی همراه است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان