فرمول زنده کردن عشق وقتی رابطه تان سرد شده است!

خط سلامت: رابطه عاشقانه معمولا با فوران احساسات شروع می شود و کم کم این احساسات و عواطف پایین می آیند. در این زمان افراد فکر می کنند که رابطه شان کمرنگ شده است.

فرمول زنده کردن عشق وقتی رابطه تان سرد شده است!

رابطه عاشقانه نیاز به مراقبت و تلاش دارد تا همیشه رنگ و عطر آن حفظ شود. رابطه عاشقانه زمانی ارزشمند است که دو طرفه باشد

به گزارش خط سلامت افراد بعد از مدتی احساس می کنند عشق بین شان کمرنگ شده و یا بین آن ها فاصله افتاده است و این امر آن ها نگران می کند.

رابطه عاشقانه در طول زمان

رابطه عاشقانه در ابتدا با تجربیات مثبت شروع می شود اما در طول زمان به دلیل عواملی مانند قابل پیش بینی بودن و بی حوصلگی، نکات مثبت در روابط کاهش می یابد. ایجاد موقعیت‌های بیشتر که در آن احساسات مثبت ظاهر شوند، تجربیات مثبت زوج‌ها را افزایش می دهد.

از دست دادن اشتیاق در طول زمان

زن و شوهرهای جدید معمولاً در مراحل اولیه روابط عاشقانه‌شان، تجربیات مثبت بیشتری نسبت به منفی دارند ، مثلاً زمانی که قرار ملاقات را شروع می‌کنند، نامزد می‌کنند یا زندگی زناشویی خود را شروع می‌کنند.

این مثبت بودن منابع زیادی دارد، از جمله احساسات شدید گرما و حس هماهنگی که هنگام فکر کردن به شریک عاشقانه یا خود رابطه و لذت شرکت در فعالیت‌های مشترک، مانند غذا خوردن و رفتن به سینما، تجربه می‌شود.

با این حال، منفی‌های بالقوه مثل: درگیری‌ها، خصومت‌ها، فریاد زدن، حتی خشونت فیزیکی در طول زمان افزایش می یابد. وقتی این اتفاق می‌افتد، برخی به دنبال مشاوره زوج درمانی می‌روند و در نتیجه، رابطه زنده می‌ماند - یا اگر جدایی تصمیم درستی باشد، رابطه دوستانه به پایان می‌رسد.

با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، اوضاع تشدید می‌شود و رابطه به طرز دردناکی پایان می‌یابد، مانند زمانی که زن و شوهر طلاق طولانی‌مدت و بدی را پشت سر می‌گذارند .

دلیل محو شدن عشق

یکی از دلایل کاهش تجارب مثبت این است که رفتارهای محبت آمیز کمتر می شود . تحقیقات نشان می‌دهد که «دوره ماه عسل» دوره‌ای با شدت بالا و توجه انحصاری به معشوق است.بنابراین، طبیعتاً دوام نمی آورد.

یکی دیگر از دلایلی که دوره ماه عسل دوام نمی آورد، نفوذ نهایی خواسته های بیرونی (مثلاً کار، مطالعه) است. این خواسته ها انرژی و زمان کمتری را برای حفظ سطوح انرژی مثبت قبلی و درگیر شدن منظم در تجربیات عاشقانه لذت بخش باقی می گذارد.

این امر به‌ویژه در مورد فشارهای خارجی که باعث استرس شدید یا مزمن می‌شوند ، به‌عنوان مثال، کار عمده یا نگرانی‌های مالی صادق است.

یکی دیگر از دلایل محو شدن عشق این است که افراد دیگر به آن اندازه قبل احساس عشق ندارند. به عنوان مثال، شوخی های شوهر اکنون کمتر خنده دار به نظر می رسد. پیامک های "دوستت دارم" همسرش آنقدرها هم زیبا و دوست داشتنی به نظر نمی رسد. یا زندگی رابطه ای به طور فزاینده ای خسته کننده و قابل پیش بینی به نظر می رسد.

بنابراین، چه به دلیل عادت کردن، قابل پیش بینی بودن (مثلاً در نتیجه ثبات بیشتر در زندگی خانوادگی و شغلی )، یا سایر عوامل، رفتارهایی که زمانی لذت بخش و لذت بخش تلقی می شدند کمتر می شوند.

افزایش مثبت اندیشی در روابط عاشقانه

یکی از رویکردهای افزایش نکات مثبت در روابط عاشقانه مبتنی بر زوج درمانی شناختی-رفتاری است.

شاید تعجب کنید که چگونه می تواند به زوج هایی که از مشکلات عاطفی شکایت دارند (مثلاً عدم احساس عشق در رابطه خود) کمک کند ؟ آیا CBT واقعاً می تواند یک رابطه عاشقانه را احیا کند؟

اول، ما باید درک کنیم که مدل‌های رفتاری شناختی فرض می‌کنند که افکار، احساسات و رفتارها به هم مرتبط هستند. CBT مبتنی بر این ایده است که برای تغییر احساس خود، باید نحوه تفکر یا رفتار خود را تغییر دهید.

دوم، هدف درمان ایجاد فرصت‌های بیشتری است که در آن احساسات مثبت ظاهر می‌شوند .

همانطور که محققان خاطرنشان کردند، «از آنجایی که ابراز عشق اغلب زمانی رخ می‌دهد که زوج‌ها احساس ارتباط می‌کنند، مداخله بر افزایش فرصت‌های ارتباط متمرکز می شود، مانند «افزایش فعالیت‌های لذت‌بخش و نمایش حمایت، مراقبت و قدردانی ».

راه های مقابله با کاهش عشق در رابطه

تقاضاهای بیرونی و تعهدات مرتبط را کاهش دهید (مثلاً ساعات کاری شما، رویدادهای اجتماعی یا کاری که «باید» در آن شرکت کنید).

ذهنیت جستجوی فرصت برای تجربیات مثبت را توسعه دهید. این امر به ویژه در مواقعی اهمیت دارد که نیازهای خارجی را نتوان کاهش داد. چنین طرز فکری مستلزم خلاقیت ، انعطاف پذیری و تکیه بر حمایت اجتماعی و منابع خارجی می باشد (مثلاً استخدام پرستار بچه).

برای تجربیات مثبت، حتی اگر به ظاهر جزئی باشند جا باز کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان