چرب ترین عضو بدن را چگونه تقویت کنید؟

خط سلامت: تقویت حافظه نقش حیاتی برای عملکرد مغز خصوصا در سنین پیری دارد. تقویت حافظه از روش های مختلفی نظیر بازی، مطالعه و.. صورت می گیرد.

چرب ترین عضو بدن را چگونه تقویت کنید؟

تقویت حافظه عملکرد های شناختی نظیر استدلال را نیز افزایش می دهند و این امر نقش مهمی در فعالیت های شناختی مغز در سنین بالا دارد. 

به گزارش خط سلامت محققان دانشگاه کوئینزلند نقش حیاتی اسیدهای چرب اشباع شده را در تثبیت خاطرات مغز فاش کردند.

تقویت حافظه و رژیم غذایی

تقویت حافظه با برخی مواد غذایی امکان پذیر است. محققان مکانیسم مولکولی را کشف کرده و ژن‌های زیربنایی فرآیند ایجاد حافظه را شناسایی کرده اند که دریچه ای را برای درمان بالقوه اختلالات عصبی باز می کند.

آنزیمی به نام فسفولیپاز A1 (PLA1) با پروتئین دیگری در سیناپس به نام STXBP1 تعامل می‌کند و اسیدهای چرب اشباع را تشکیل می‌دهد. مغز چرب ترین اندام بدن است که 60 درصد وزن آن را ترکیبات چربی به نام لیپید تشکیل می دهد. اسیدهای چرب واحدهای سازنده دسته ای از لیپیدها به نام فسفولیپیدها هستند. کار انجام شده در آزمایشگاه کوئینزلند استرالیا نشان داده است که STXBP1 هدف گیری آنزیم PLA1 را کنترل می کند، آزادسازی اسیدهای چرب را هماهنگ می کند و ارتباط را به سیناپس های مغز هدایت می کند.

تقویت حافظه و اسید های چرب

جهش‌های انسانی در ژن‌های PLA1 و STXBP1 سطح اسیدهای چرب آزاد را کاهش می‌دهند و باعث ایجاد اختلالات عصبی می‌شوند.

برای تعیین اهمیت اسیدهای چرب آزاد در شکل‌گیری حافظه، از مدل‌های موشی استفاده شد که در آن ژن PLA1 حذف می‌شود.

محققان شروع و پیشرفت زوال عصبی و شناختی را در طول زندگی آنها پیگیری کردند و مشاهده کردند حتی قبل از اینکه حافظه آن ها مختل شود، سطح اسیدهای چرب آزاد اشباع شده آن ها به طور قابل توجهی کمتر از موش های کنترل بود.

این نشان می دهد که این آنزیم PLA1 و اسیدهای چرب آزاد شده از آن، نقش کلیدی در اکتساب حافظه دارند. این تحقیق پیامدهای مهمی برای درک چگونگی شکل گیری خاطرات دارد.

یافته‌ها نشان می‌دهد دستکاری این مسیر اکتساب حافظه پتانسیل هیجان‌انگیزی برای درمان بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند آلزایمر دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان