سناریوهای کوچک زندگی برای تقویت حافظه

خط سلامت: حافظه با دوام، اعتماد به نفس را بالا می برد و باعث رضایت از زندگی می شود و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

سناریوهای کوچک زندگی برای تقویت حافظه

حافظه با دوام شامل رویدادهای ناپیوسته است و حافظه به ما این امکان را می دهد که آن رویدادها را به هم وصل کنیم و داستان های خود را بسازیم.

به گزارش خط سلامت حافظه با دوام، شخصیت را تشکیل می دهد و کمک می کند تا سناریوهای احتمالی آینده تصور شوند.

حافظه و فرایند تقویت آن

حافظ بادوام، بر مبنای ثبت شدن اطلاعات جدید در حافظه بلند مدت است.برای اینکه اطلاعات جدید وارد حافظه بلند مدت شود، باید از حافظه کوتاه مدت عبور کند. محتویات حافظه کوتاه مدت به سرعت از بین می رود مگر اینکه تمرین شود. تمرین بیشتر به معنای توجه بیشتر است. تکرار حافظه را تقویت می کند.

اطلاعات جدید به دلیل تازگی و ارتباط آن با اهداف، ارزش ها و غیره انتخاب شده است. دانش جدید با پیوند دادن آن به آنچه قبلاً درک شده به دست می آید. دانش بنیادی موجود یادگیری اطلاعات جدید را بسیار آسان تر می کند. ایجاد خاطره برای هر چیزی ضروری است. آنچه را که به آن توجه می شود به یاد می آورده می شود.

نقص حافظه

نقص حافظه معمولاً به دلیل عدم توجه یا زمانی که توجه تقسیم شده است (چند وظیفه ای) رخ می دهد. چیزهایی که جالب، معنادار، جدید، غافلگیرکننده و احساسی اند قابل توجه هستند و به خاطر سپرده می شوند.

قطعه قطعه کردن

به عنوان یک پسوند حافظه تکنیک تکه تکه کردن (یا گروه بندی قطعات کوچکتر اطلاعات) معمولاً برای جبران محدودیت های ظرفیت حافظه استفاده می شود. هر گروهی از عناصر که می توانند با یکدیگر مرتبط شوند می توانند به یک تکه تبدیل شوند. کل با به خاطر سپردن اجزاء به یاد آورده می شود. به عنوان مثال شماره تلفن 7-5-4-1-4-2-5 به 754-1425 تقسیم می شود. این باعث می شود که اطلاعات راحت تر نگهداری و به خاطر آورده شوند.

اهمیت عاطفی

تجربه احساسات حافظه را تقویت می کند. احساسات مانند یک قلم برجسته عمل می کند که بر جنبه های خاصی از تجربیات تأکید می کند تا آنها را به یاد ماندنی تر کند به عنوان مثال موسیقی متن فیلم ها و تلویزیون، درام احساسی داستان را افزایش می دهد.

رویدادهای دارای بار عاطفی (موفقیت ها، تحقیرها، شکست ها) بهتر از رویدادهای خنثی به خاطر سپرده می شوند. رویدادها و اطلاعاتی که احساسات قوی را برمی انگیزند نیز مهم هستند. برخی از اتفاقات مانند شادی تولد اولین فرزند یا روز عروسی هرگز فراموش نخواهد شد. 

استرس و تاثیر منفی آن بر حافظه

استرس یادگیری را کاهش می دهد و منجر به نقص حافظه می شود، نگرانی در مورد نحوه عملکرد در یک آزمون باعث کاهش نمره آزمون می شود. وقتی فردی مضطرب یا استرس داشته باشد، متوجه می‌شود که به هر چیزی که مضطرب است، فکر می‌کند و درگیر آن است. این افکار مزاحم توانایی برای یادگیری اطلاعات جدید و بازیابی اطلاعات قبلی را کاهش می دهند.

خواب خوب

خواب خوب شبانه نیز نقش مهمی در شکل گیری و ذخیره خاطرات طولانی مدت دارد. در مجموع، یادآوری نیازمند توجه، شگفتی، معنا، احساس و تکرار است.

یادگیری

فاصله بین یادگیری برای حافظه بهینه مفید می باشد. اگر اطلاعات و مفاهیم را در جلسات متعدد و گسترده یاد گرفت، بهتر می‌توان آن‌ها را به خاطر سپارد. هر چه جلسات مطالعه بیشتر از هم فاصله داشته باشند، تلاش بیشتری برای به خاطر سپردن نیاز است و این منجر به حافظه بلندمدت بهتر می شود مثلاً یک ساعت مطالعه امشب، یک ساعت در آخر هفته و یک جلسه دیگر در یک هفته دیگر. در حالت ایده آل، یک روز آن را با خواب بین جلسات فاصله گذاشته شود. خواب کافی می تواند مهمترین بخش فرآیند حافظه باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان