کشف جدید دانشمندان کانادایی در مورد مغزهای پیر / یافته ای شگفت انگیز

خط سلامت: پیری با افزایش سن اتفاق می افتد. پیری نقش زیادی بر عملکردهای مغز دارد. مطالعات نشان می‌دهد افراد پیر بر خلاف تصور ما از تفکر گسترش یافته استفاده می‌کنند.

کشف جدید دانشمندان کانادایی در مورد مغزهای پیر / یافته ای شگفت انگیز

پیری عملکردهای شناختی را تغییر می دهد و باعث می شود افراد از نقاط مغزی جدیدی برای انجام وظایف خود استفاده کنند.

به گزارش خط سلامت افراد پیر می‌توانند ترفندهای جدیدی بیاموزند.

پیری و تفکر

پیری با زوال شناختی همراه است اما افراد مسن نیز قابلیت یادگیری چیز های جدید را دارند. مطالعه‌ای که توسط مؤسسه تحقیقاتی روتمن در مرکز مراقبت سالمندان بایکرست در تورنتو انجام شد، نشان داد افراد مسن می‌توانند در تست‌های حافظه کوتاه‌مدت و بینایی به همان اندازه بزرگسالان جوان عمل کنند. با این حال، آنچه قابل توجه است این است که افراد مسن از نواحی متفاوت مغز نسبت به افراد جوان استفاده می کنند.

در حالی که سایر مطالعات مقایسه‌ای بین فعالیت مغز جوان و پیر انجام داده‌اند، این اولین مطالعه‌ای است که بر چگونگی ارتباط متقابل مناطق مغز با عملکرد شناختی و پیری تمرکز می‌کند.

محققان می گویند مغز پیر از آنچه ما فکر می‌کنیم انعطاف‌پذیرتر است. اگر مغزهای پیر بتواند راه هایی برای جبران زوال شناختی بیابد، این می تواند پیامدهای هیجان انگیزی برای توانبخشی حافظه داشته باشد.

پیری و عملکرد های شناختی

در این مطالعه 10بزرگسال جوان (20 تا 30 سال) و 9 فرد مسن (60 تا 79 سال) در تست های حافظه کوتاه مدت بصری یکسان شرکت کردند در حالی که فعالیت مغز آن ها با استفاده از توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) اندازه گیری شد. PET خون ناحیه‌ای مغز را اندازه‌گیری می‌کند و به عنوان یک نشانگر برای نشان دادن اینکه کدام مناطق مغز در حین کار عملکرد حافظه روشن می‌شوند عمل می‌کند.

به شرکت کنندگان جفت الگوهای شبکه عمودی روی صفحه کامپیوتر نشان داده شد و از آن ها خواسته شد انتخاب کنند که کدام یک فرکانس فضایی بالاتری دارد. پس از مشاهده هر جفت، یکی از دو کلید را برای نشان دادن شبکه صحیح فشار می دادند. محققان توانایی آن‌ها را در تفکیک محرک‌ها در بازه‌های نیم‌ثانیه و چهار ثانیه اندازه‌گیری کردند.

تفاوت عملکرد حافظه افراد جوان و پیر

نتایج نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان جوان و مسن‌تر تکلیف حافظه را به یک اندازه به خوبی انجام می‌دهند، اما سیستم‌های عصبی یا مسیرهایی که از عملکرد پشتیبانی می‌کنند بین افراد جوان و مسن‌تر متفاوت است. در حالی که برخی از همپوشانی در نواحی مغزی حامی عملکرد (مانند قشر اکسیپیتال، گیجگاهی و پیشانی تحتانی) وجود داشت، ارتباط عصبی بین این مناطق مشترک در افراد مسن‌تر بسیار ضعیف‌تر بود.

افراد مسن‌تر این ضعف را با به‌کارگیری نواحی منحصربه‌فرد مغز، از جمله هیپوکامپ و قشر جلوی مغز پشتی، جبران کردند. دانشمندان بیشتر مجذوب فعال شدن هیپوکامپ توسط مغز مسن‌تر هستند، زیرا این ناحیه معمولاً برای کارهای پیچیده‌تر حافظه مانند یادگیری خطوط استفاده می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان