حواس پرتی در رابطه را فقط سیگنال های از دست رفته نبینید

خط سلامت: گوش دادن فعال صرفا شنیدن نیست بلکه نیازمند دقت و توجه است. افراد تمایل دارند بیشتر شنونده معمولی باشند تا با دقت گوش دهند. گوش دادن فعال همدلی و درک دیگران را نیز تسهیل می کند.

حواس پرتی در رابطه را فقط سیگنال های از دست رفته نبینید

گوش دادن فعال به معنای عامیانه خوب گوش دادن و شنونده خوبی بودن است.  افراد فکر می‌کنند که گوش می‌دهند، اما شواهد نشان می‌دهد که در زمان‌هایی که مهم‌تر است، قبل از خوب گوش دادن تصمیم می‌گیرند.

به گزارش خط سلامت خوب گوش دادن بر نحوه قضاوت افراد تاثیر می گذارد.

گوش دادن فعال و قضاوت های فردی

گوش دادن فعال بر تصمیمات تأثیر می گذارد. قضاوت بهتر با آگاهی و توجه بیشتر شروع می شود. خوب گوش نکردن منجر به قضاوت ضعیف می شود. نتیجه گیری عجولانه و پذیرفتن چیزها ناشی از خوب گوش ندادن به صحبت ها ، برای قضاوت افراد هزینه دارد و اعتماد را از بین می برد و منجر به تیرگی ارتباطات و آسیب به روابط می شود.

نقش خوب گوش نکردن بر جمع آوری اطلاعات غلط

برخی محققین اطلاعات نادرست تولید شده توسط انسان را به "سندرم گوش ناشنوا"  نسبت می دهند که منجر به سوگیری های اشتباه در تصمیم گیری می شود.

راهکاری برای گوش دادن فعال

زمانی که افراد به درستی و دقت به صحبت ها گوش دهند اطلاعات بهتری دریافت می کنند و از سوگیری و قضاوت های نادرست جلوگیری می شود. خبر خوب این است که علوم رفتاری طیف وسیعی از تکنیک‌های عملی را برای بهبود تصمیم‌گیری در موقعیت‌های پر خطر، عدم اطمینان، استرس یا بحران ارائه می‌کند.

این کار با یک گام ساده و در عین حال قدرتمند شروع می‌شود: کاهش سرعت به اندازه کافی برای بررسی تناقضات ظاهری، تصادفات یا ناسازگاری‌های ظاهری در آنچه مردم بیان می‌کنند، نه صرفاً نادیده گرفتن و انکار آن ها به عنوان مسیر راحت‌تر.

با توجه به ترجیح انسان برای عمل، مکث و تأمل بسیار دشوارتر است.

اگر سرعت خود را کاهش ندهید، نمی توانید منابع اطلاعاتی را به اندازه کافی از اطلاعات نادرست فیلتر کنید. اگر منابع اطلاعاتی را دوباره تفسیر نکنید، نمی توانید قضاوت درستی داشته باشید. و اگر نتوانید قضاوت درستی داشته باشید، نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید. پس بهتر است افراد در هنگام شنیدن و تصمیم گیری ها کمی درنگ کنند و از واکنش های سریع به اتفاقات و صحبت دیگران خودداری کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان